Передплата 2025 ВЗ

Поверхня кратера – 150 на 50 метрів, глибина – 100 метрів…

Біля Трускавця – нове карстове провалля. Набагато більше, ніж три роки тому

Кажуть, історія повторюється двічі: один раз як трагедія, другий — як фарс. У випадку із сумнозвісним проваллям біля Трускавця це «золоте правило» не діє. По-перше, біля цієї курортної місцини обвалюється порода вже не перший і не другий раз. А по-друге, тепер ситуація загрожує перерости у справжню трагедію. А все через те, що від вересня 2017 року, коли востаннє утворилося величезне карстове провалля між Дрогобичем і Трускавцем, ні обласна влада, ні центральна нічого не зробили, аби виправити ситуацію.

Нове карстове провалля утворилося 15 берез­ня, близько 11-ї години, поблизу Стебника, що у Дрого­бицькому районі, на шахтному полі ПАТ «Стебницьке гірничо-хімічне підприємство «Полімі­нерал». Це перед самим в’їздом до Трускавця. Розміри кратера вражають: глибина — приблизно 100 метрів, поверхня кратера — 150 метрів на 50 метрів, краї не стабілізовані, провалля має тенденцію до розширення. По­страждалих, дякувати Богу, не­має.

Місцевість між сусідніми Дрогобичем і Трускавцем — не­безпечна, там є значні підземні порожнини, бо там у 1970−80-х роках активно видобували ка­лійні солі. Науковці і сейсмоло­ги уже багато років попереджа­ють про небезпеку обвалів цих порожнин, адже вони можуть спровокувати локальні земле­труси. Але рекультивувати не­безпечні землі у влади немає ні коштів, ні політичної волі.

Найбільше природний ката­клізм загрожує дорозі Дрогобич — Трускавець, яка, як поперед­жають науковці, може піти під землю. І у 2017-му, і зараз про небезпеку попереджав член-кореспондент Академії гірни­чих наук України, кандидат тех­нічних наук Зеновій Варивода, який живе у Стебнику. Дорога, на думку науковця, давно мала бути закрита для автомобілів з міркувань безпеки. Але до бу­дівництва обіцяного урядом об’їзду справа не дійшла. Моні­торинг за ситуацією, який після 2017 року буцімто здійснюєть­ся за участі науковців Львівської політехніки — слабка втіха. Адже тепер попереджень про можли­вий новий обвал спостерігачі не надали.

На місці нового провалу про­вели позачергове засідання обласної комісії ТЕБ та НС під головуванням очільника Львів­ської ОДА Максима Козицько­го. Відтак наразі обмежили рух великовантажного транспор­ту на ділянці дороги Дрогобич-Трускавець. Об’їзд — через міс­та Стебник та Борислав. Для легкових авто комісія вирішила дорогу не перекривати. Також обмежать курсування рейсових автобусів. Людей просять мак­симально дотримуватися техні­ки безпеки і не їхати дивитися на провалля. Для цього на ді­лянці обвалу посилили поліцей­ське патрулювання, долучили Нацгвардію України.

І, як годиться, наказали під­приємству «Полімінерал» доза­повнити пустоти рудника № 2 розсолами із хвостосховища (спеціальної гідротехнічної спо­руди, де накопичуються відходи від збагачення сірки), у визна­чені місця, відповідно до нау­ково обґрунтованих висновків. Подібну вказівку давали цьому підприємству і минулого разу…

Також департамент еколо­гії та природних ресурсів ЛОДА спільно з Державною екологіч­ною інспекцією Львівщини звер­нуться до Кабміну — аби Фонд держмайна негайно провів по­вний аудит зобов’язань згід­но з договором купівлі-продажу частини акцій ДГХП «Стебниць­кий «Полімінерал». А Львівська ОДА, представники управління ДСНС, Г У Нацполіції здійснюва­тимуть цілодобовий моніторинг ситуації в районі новоутворено­го провалля.

Як повідомив «ВЗ» голова Дрогобицької РДА Омелян Стасула, 17 березня було про­ведено повторний огляд місця провалля, а після цього — робо­чу нараду за участі представ­ників поліції та ПАТ «Поліміне­рал». Обговорили комплекс заходів щодо обгородження території довкола провалля, встановлення попереджуваль­них знаків, чергування поліції та залучення сил «Полімінера­лу» для безпеки громадян та недопущення до провалля сто­ронніх осіб.

Володимир Гармаш, Олексій Дорофтей