Поверхня кратера – 150 на 50 метрів, глибина – 100 метрів…
Біля Трускавця – нове карстове провалля. Набагато більше, ніж три роки тому
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/408601/steb.jpg)
Кажуть, історія повторюється двічі: один раз як трагедія, другий — як фарс. У випадку із сумнозвісним проваллям біля Трускавця це «золоте правило» не діє. По-перше, біля цієї курортної місцини обвалюється порода вже не перший і не другий раз. А по-друге, тепер ситуація загрожує перерости у справжню трагедію. А все через те, що від вересня 2017 року, коли востаннє утворилося величезне карстове провалля між Дрогобичем і Трускавцем, ні обласна влада, ні центральна нічого не зробили, аби виправити ситуацію.
Нове карстове провалля утворилося 15 березня, близько 11-ї години, поблизу Стебника, що у Дрогобицькому районі, на шахтному полі ПАТ «Стебницьке гірничо-хімічне підприємство «Полімінерал». Це перед самим в’їздом до Трускавця. Розміри кратера вражають: глибина — приблизно 100 метрів, поверхня кратера — 150 метрів на 50 метрів, краї не стабілізовані, провалля має тенденцію до розширення. Постраждалих, дякувати Богу, немає.
Місцевість між сусідніми Дрогобичем і Трускавцем — небезпечна, там є значні підземні порожнини, бо там у 1970−80-х роках активно видобували калійні солі. Науковці і сейсмологи уже багато років попереджають про небезпеку обвалів цих порожнин, адже вони можуть спровокувати локальні землетруси. Але рекультивувати небезпечні землі у влади немає ні коштів, ні політичної волі.
Найбільше природний катаклізм загрожує дорозі Дрогобич — Трускавець, яка, як попереджають науковці, може піти під землю. І у 2017-му, і зараз про небезпеку попереджав член-кореспондент Академії гірничих наук України, кандидат технічних наук Зеновій Варивода, який живе у Стебнику. Дорога, на думку науковця, давно мала бути закрита для автомобілів з міркувань безпеки. Але до будівництва обіцяного урядом об’їзду справа не дійшла. Моніторинг за ситуацією, який після 2017 року буцімто здійснюється за участі науковців Львівської політехніки — слабка втіха. Адже тепер попереджень про можливий новий обвал спостерігачі не надали.
На місці нового провалу провели позачергове засідання обласної комісії ТЕБ та НС під головуванням очільника Львівської ОДА Максима Козицького. Відтак наразі обмежили рух великовантажного транспорту на ділянці дороги Дрогобич-Трускавець. Об’їзд — через міста Стебник та Борислав. Для легкових авто комісія вирішила дорогу не перекривати. Також обмежать курсування рейсових автобусів. Людей просять максимально дотримуватися техніки безпеки і не їхати дивитися на провалля. Для цього на ділянці обвалу посилили поліцейське патрулювання, долучили Нацгвардію України.
І, як годиться, наказали підприємству «Полімінерал» дозаповнити пустоти рудника № 2 розсолами із хвостосховища (спеціальної гідротехнічної споруди, де накопичуються відходи від збагачення сірки), у визначені місця, відповідно до науково обґрунтованих висновків. Подібну вказівку давали цьому підприємству і минулого разу…
Також департамент екології та природних ресурсів ЛОДА спільно з Державною екологічною інспекцією Львівщини звернуться до Кабміну — аби Фонд держмайна негайно провів повний аудит зобов’язань згідно з договором купівлі-продажу частини акцій ДГХП «Стебницький «Полімінерал». А Львівська ОДА, представники управління ДСНС,
Як повідомив «ВЗ» голова Дрогобицької РДА Омелян Стасула, 17 березня було проведено повторний огляд місця провалля, а після цього — робочу нараду за участі представників поліції та ПАТ «Полімінерал». Обговорили комплекс заходів щодо обгородження території довкола провалля, встановлення попереджувальних знаків, чергування поліції та залучення сил «Полімінералу» для безпеки громадян та недопущення до провалля сторонніх осіб.
Володимир Гармаш, Олексій Дорофтей