«Ти мала би знати, що я не люблю відбивних. Треба було принести котлету!»
Як журналіст «ВЗ» секретаркою працювала
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/391427/sekretarfoto.jpg)
Професія секретарки (або, по-сучасному, офіс-менеджера) у суспільному сприйнятті «обросла» певними стереотипами. Вважається, наприклад, що чоловіки-начальники беруть на роботу лише довгоногих красунь, аби крутити з ними «шури- мури». Що секретарка здебільшого малює нігті на робочому столі або розкладає пасьянс на комп’ютері. А між цими заняттями підносить директорові каву-чай, при цьому кокетливо роблячи «вісімку» стегнами. За що довгонога блондинка отримує зарплату, вдвічі вищу від літньої жіночки у бухгалтерії… Насправді ця думка, сформована під впливом анекдотів і романтичних комедій, має мало спільного із реальністю…
Переконатися у цьому мені випала нагода, коли пішла на заочну форму навчання і взялася за пошуки роботи. Після кількаденної біганини по співбесідах знайшла непоганий, як на мене, варіант. Офіс — за 20 хвилин ходи від мого дому, робота не дуже «напряжна» (як мені спочатку здалося), приємний жіночий колектив та ще й бос — жінка. Усе це, за моїми прогнозами, мало компенсовувати невисоку зарплату — 5500 грн. Як же я помилялася!
Хоча у перші дні все було просто ідеально. У мої посадові обов’язки входило таке: моніторинг звичайної та електронної пошти, рух доставки посилок до клієнтів та надсилання їм SMS-сповіщень, відстежування днів народження працівників, замовляння в офіс ланчів, канцтоварів, побутової хімії, відповіді на вхідні дзвінки, надсилання листів, банківські оплати за накладними, робота з кадровими документами, а ще — виконання доручень від співробітників та керівника. Зі своїми обов’язками я справлялася за 15 хвилин і весь інший час просто гортала стрічку новин у фейсбуці. Але, як виявилося, така «халява» була тому, що у ті дні всі працівники поїхали на торгову виставку і офіс був майже порожній. А начальниця, для моєї адаптації, ще жодних доручень мені не давала.
Та коли розпочалися звичайні робочі будні, мені стало непереливки. Усім усе терміново було потрібно! Із глибоким розчаруванням переконалася у правдивості слів: «Ніхто не помітить, що ви зробили, але усі помітять, чого ви не зробили». Забула замовити туалетний папір — «Ну як ти так?». Не поклала у коробку скатертини для стенду на виставці — «Це просто катастрофа!». Не так зрозуміла месидж начальниці — «Як можна бути такою неуважною?!». Ніхто й не помічав того, що, окрім простого передруковування договору, я редагувала у ньому масу помилок. Що поміж складанням продукції на виставку мені доводилося наводити порядки на складі та в офісних меблях.
Часом «форс-мажори» і завдання виникали наче нізвідки. Якось одного спокійного п’ятничного дня в офісі зчинився справжній «кіпіш». Виявилось, що у ділового партнера нашого керівника того дня був день народження, і хоч усі подарунки були готові, відповідальний за це працівник забув загорнути їх у подарунковий папір! Звісно, я мала «розрулити» ситуацію за півгодини до приходу начальниці. Я погнала на фірму, яка робила упаковки для подарунків, старалася, вибирала на свій смак, але начальниця залишилась незадоволеною оформленням коробки: «Не той рівень декорування. Тобі варто було їхати в інше місце!»
Бувають дні, коли я в офісі лише до обіду, а потім виконую особисті доручення начальниці. Купую подарунки для партнерів по бізнесу або родичам директора. Забираю дорогий одяг з комісійних магазинів чи з хімчистки. Віддаю у ремонт речі начальниці, замовляю столики у ресторанах для ділового обіду. Заношу або забираю папери з установ, проплачую квитанції у банках. І ще безліч доручень керівника чи різних відділів офісу в різних куточках міста.
Я почувалася у ролі Ендріан з фільму «Диявол носить Прада». Заспокоювала себе, мовляв, багато ходити пішки корисно для здоров’я (хоча коли були заметілі та дощі, доручень ніхто не відміняв). Про туфлі на шпильках довелося забути і завжди тримати парасольку в рюкзаку. Довелося переконатися, що моя начальниця — «особа без статі», з авторитарним стилем керівництва та нотками чорного гумору. Якось вона дала мені завдання купити їй новий діловий щоденник. Я купила щоденник як для людини зі статусом: темно-зелена палітурка, стриманий стиль і безліч граф для записів. Та, як виявилось, я не вгадала. Через кілька днів вона заявила, що купила собі новий — ніжно-блакитний, у м’якій обкладинці. Ще й написала мені: «Варто було б проявити оригінальність…».
Або одного вечора начальниця увірвалася в офіс голодна як вовк. Я пішла купити їй обід у ближньому кафетерії. Замість «дякую» отримала невдоволення: «Ти мала би знати, що я не люблю відбивних, треба було принести котлету!».
Коли я купувала квитки для її чоловіка на закордонну конференцію, зіткнулась із проблемою, що у певні дні літаки потрібної авіалінії не літають до Львова, лише до Києва. На що начальниця мені відписала: «Ти мала би знати, що мій чоловік щоп’ятниці їздить у Київ і йому буде дуже комфортно повернутись із конференції саме до столиці!».
Моя начальниця не сприймає відмов — ні від співробітників, ні від клієнтів, ні від майбутніх партнерів, ні від Всесвіту. Я мушу знайти брендовий італійський рюкзак із натуральної шкіри за 6 тисяч гривень, при тому, що всюди він коштує 12 тисяч. Мало не змінити розклад руху літаків, поїздів, автобусів та вплинути на транспортну завантаженість на дорогах, аби кур’єр приїхав швидше. Розігнати чергу в банку, аби щось терміново проплатити, бо курс долара змінюється щохвилини. Мені доводилося бути агентом під прикриттям, телепатом, гіпнотизером і чародійкою в одній особі…
Начальниця вважає цілком доцільним написати мені повідомлення про завдання на завтра (сьогодні) близько опівночі, подзвонити зранку у вихідний день, надзвонювати під час обідньої перерви. Якщо я не підняла слухавку з першого разу, отримую SMS-обурення: «Чому ти не береш слухавку? Чому не читаєш Вайбер?». А я тоді була у вбиральні… Можете собі на хвильку уявити, що було, коли я, за «законом підлості», забула вдома телефон? Кінець світу!