Передплата 2024 «Добрий господар»

Чи подорожчає проїзд у маршрутках?

Перевізники «пропихають» новий тариф – 4 гривні – у Кабміні і міській раді

Цього тижня у ЗМІ з’явилася інформація, що уже з понеділка, 11 травня, вартість проїзду у міських маршрутках зросте до 4 грн. Із Постанови Кабінету Міністрів України №1548 від

25 грудня 1996 року «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» вилучили норму про те, що органи державної виконавчої влади та виконавчі органи міськрад встановлюють тарифи на перевезення пасажирів. Це означає, що перевізники зможуть самі встановлювати оплату на проїзд у громадському транспорті...

Проте у міській раді заявили, що постанова Кабміну не дає підстав перевізникам Львова для самовільного підвищення вартості проїзду у міських маршрутках. Відповідне рішення повинен приймати міськвиконком. На цьому наголосила начальник юридичного управління ЛМР Гелена Пайонкевич. Чиновниця каже, сьогодні у Львові залишилась чинною методика встановлення тарифів на перевезення, затверджена у 2009 році. Вона врегульовує порядок обрахунку тарифу, виходячи з його складників (вартості бензину, оплати праці, пасажиропотоку тощо). Крім того, це питання треба погодити з Антимонопольним комітетом, провести громадське обговорення.

Львівське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, за словами пані Пайонкевич, погодило коригування тарифів на послуги з перевезення пасажирів у міському автомобільному транспорті. Зокрема, у їхньому листі зазначено, що перегляд рівня тарифів повинен здійснюватись, в тому числі у разі зміни вартості пального більш ніж на 10%... На уточнення журналістів, чи зросте вартість проїзду у маршрутках, Гелена Пайонкевич сказала: «Якщо виконавчий комітет розгляне це питання… Я не готова дати відповідь».

Журналіст «ВЗ» поспілкувалася з перевізниками: чи на часі піднімати вартість проїзду у міських маршрутках? Зранку зустріла у маршрутці знайомого водія. «Ти чув, що перевізники тепер самі будуть встановлювати ціну на проїзд?» — питаю. Про те, що Кабмін «відпустив» тарифи, водій знає. Ігор розповідає про цей бізнес. Хоч і без ентузіазму...

«Немає тут таких заробітків, про які усі говорять, — переконує мене. — Умови, в яких працюю, — жахливі. За кермом — дванадцять годин. Коли спека, не кожен такий ритм витримає. Ні в туалет немає де сходити, ні пообідати нормально...». Водій каже, доводиться самому і ремонтувати машину, і прибирати. «Знаєш, скільки одне колесо коштує? 5 тисяч грн. Де взяти такі кошти? Водії примудряються відремонтувати те, що треба викидати на смітник. Їздять з дірявими шинами...». Оглядаю салон — тут на кріслах хоч ручки є, бо є маршрутки, у яких і триматися немає за що. Вікна бруднющі, коли дощ — вода тече, гидко біля них сидіти. Штори засмальцьовані... Напарник Ігоря купив автобус три роки тому (посприяла мама, яка на заробітках в Італії). «Досі не може гроші «відбити», — каже водій. — Недавно мотор ремонтував...». «Міська рада не дасть підвищити тариф, — веде далі. — Це політика. Бо на репутації Садового одразу з’явиться плямка»...

У Правилах дорожнього руху є визначення, що таке маршрутне таксі: це транспортний засіб, у якому 17 сидячих місць. Утім, зранку у львівських маршрутках не те що сісти неможливо, а й стати. Після дев’ятої години вечора добратися, скажімо, з Личаківської на Левандівку — вкрай проблематично.

Тему квитків не раз піднімали у пресі. Дехто лобіює електрон­ний квиток — такий, як у Європі, інші не проти, аби водії видавали звичайні паперові квитки. «Якщо ввести квиткову систему, одразу стане відомо, скільки заробляє транспортне підприємство. Неприбуткові? Нехай доведуть», — каже Олександр Савич, який очолює ГО «Автомобіліст України». Експерти кажуть, перевізникам вигідно працювати у тіні, не сплачувати податків. Частину доходу, подейкують, везуть до Києва – там закривають очі, домовляються з місцевою владою.

Конкуренція у сфері перевезень шалена. Скажімо, у Львові не менше п’яти тисяч маршруток. Мої співрозмовники кажуть, деякі водії навіть колеса проколюють своїм колегам, аби машина з’їхала з рейсу. Хто не витримує щоденної битви за виживання, з маршрутним бізнесом прощається...

Схожі новини