Передплата 2024 «Добра кухня»

Автомобільне ретро – у трамвайному депо

Пам’ятка промислової архітектури прихистила виставку старовинної техніки

«Зайди і подивись» — так називається виставка ретро-автомобілів, мотоциклів та іншої старовинної техніки, яку працівники Львівського історичного музею відкрили у колишньому трамвайному депо (вул. Вітовського, 57, пам’ятці промислової архітектури XIX ст.). Створити виставку допомогли Львівська академія мистецтв, АвтоФанКлуб «ЗАЗ-Козак».

Родзинка виставки — чорний фіакр (кінний екіпаж) початку XX століття. З-під нашарувань ґрунтовки і фарби на ньому проглядається візерунок, де-не-де фрагменти коричневого кольору. Колись він був більш вишуканий, салон був обшитий оксамитом. Нині фіакр на двох колесах, два передніх стоять збоку, біля стіни. Фіакри — попередники автомобілів — були однокінними чи двокінними. Стоянки фіакрів були на площах, на перетині великих вулиць, біля готелів. Подібний ретро-транспорт мені доводилося бачити тільки у фільмах.

«Цей фіакр ми знайшли в підвалі музею «Арсенал». Як він туди потрапив, не знаємо, — розповідає завідувач відділлу історії техніки Львівського історичного музею Михайло Шенгельський. — Але цілком ймовірно, що він їздив по львівській бруківці, був зібраний у Львові».

Старших жінок, які прийшли на відкриття виставки, зацікавив цей кінний екіпаж, розпитували про його минуле, торкалися дверцят, оглядали з усіх боків, фотографували. За словами Михайла Шенгельського, фіакр потребує ретельної реставрації, відновити потрібно педаль, ресори, колеса.

Мене не залишив байдужим і двометровий годинник з курантами, виготовлений львівським майстром-годинникарем Василем Котиком 1970 року, до 100-ліття від дня народження «вождя світового пролетаріату» Леніна. Чути музику, яка звучала щопівгодини і щогодини, бачити, як змінюються квадратики чисел місяця на циферблаті, могли ще мої батьки. Годинник стояв у вестибюлі музею імені Леніна (нині — Національний музей Андрея Шептицького. — Авт.).

«Василь Котик сам розробив весь його механізм — електричну і механічну частини, — каже пан Михайло. — З часом львівський майстер переробив годинник, на ньому з’явився напис: «Прийшов час, вибила година і воскресла з небуття вільна Україна», під ним дата «1 грудня 1991 рік» (дата проведення референдуму про Незалежність України). А під курантами закріпив зображення білого лева».

Макет космічного корабля «Восток», яким 1961 року полетів в космос Юрій Гагарін, розмістився неподалік годинника. Раніше його експонували в музеї релігії і атеїзму в Сокалі, а після ліквідації музею міні-копія гагарінського корабля перекочувала у Золочівський замок, звідти до Львова. В середині корабля бачу капсулу, у значно масштабнішому відповіднику якої сидів перший космонавт, в космосі конусна головка корабля (верхній ковпак) відлітала. На думку завідувача, цей експонат у пізнавальних цілях може бути цікавіший школярам, якщо описати всі деталі корабля, їхнє призначення.

На виставці представили окремі фрагменти дизельного двигуна на 90 кінських сил фірми “Benz”, ретро-автомобілі ЗАЗ-965 випуску 1962 і 1963 років, німецький мотоцикл NSU 30-их років XX ст., мотоцикли ІЖ «Планета» середини XX ст., ЯВА-350, ІЖ-56 1963 і 1964 років, мопед 1975 року і моторолер «Вятка» середини XX ст. Автомобілі і деякі мотоцикли — з АвтоФанКлубу «ЗАЗ-Козак». Над автомобілями і мотоциклами на стінах красувались креативні картини молодого художника Андрія Бердаля, на високих підставках — оригінальні роботи з гутного скла (Львівська національна академія мистецтв). На виставці представлений і проект реставрації і реконструкції колишнього трамвайного депо під майбутній Музей науки і техніки.