Зруйнований храм несе свій хрест
Луврська «Годовиця» Європу вражає, а львівська – свій вік доживає
/wz.lviv.ua/images/news/2013/01/e9f5fa06c4bf60491a24ae9859b70b24.jpg)
У Луврі демонструють роботи відомого майстра Пінзеля з України — французькі музейники разом з українськими колегами зробили акцент на відновленій в умовах музею скульптурній групі головного вівтаря костелу Усіх Святих. Цей костел стоїть у селі Годовиця, що на Пустомитівщині, а композицію з семи скульптур, що колись прикрашала його головний вівтар, тепер у захваті оглядають відвідувачі виставки Пінзеля у Парижі. Луврська «Годовиця» є центральною в експозиції робіт видатного скульптора ХVІІІ століття Іоанна-Георга Пінзеля. Відвідувачі моляться до цих скульптур зі сльозами на очах.
Мистецтвознавці вважають, що за масштабами та емоційною напругою годовицькому вівтареві свого часу не було рівних. Тому сім скульптур з цього вівтаря склали центральну композицію виставки у Луврі. Нагадаю, у Парижі виставлено 27 робіт майстра Пінзеля з 55-ти атрибутованих (авторство яких доведено на основі архівних підтверджень та стилістичних порівнянь). Усі відомі роботи Пінзеля перебувають в Україні — окрім бічного Розп’яття, вивезеного 1945 року з Годовицького костелу до Вроцлава, та шістьох боцетті (ескізів у дереві з палець завбільшки), які кілька років тому знайшли у Німеччині, їх закупив Баварський національний музей у Мюнхені.
Нинішній стан Годовицького костелу Усіх Святих вражає занедбаністю та жалюгідним станом. Даху немає, на стінах ростуть дерева, в середині храму — запустіння та чагарники… На місці головного вівтаря — залишки хреста. Для експозиції у Луврі «Розп’яття» підготували інший хрест, а цей зняти не вдалося навіть у ті роки, коли музейники на чолі з Борисом Григоровичем Возницьким рятували скульптури Майстра. Свій хрест вмираючий храм залишає при собі, тримає його просто неба під зруйнованими склепіннями.
Після виставки у Луврі (вона триватиме майже до кінця лютого) роботи Пінзеля повернуться в музеї України. Скульптури, що колись були у костелі села Годовиці, — до Музею Пінзеля у Львові на площі Митній, який теж давно потребує реставрації.
Костел у селі Годовиці було зведено у 1751-1758 роках на кошти львівського архідиякона Стефана Мікульського. Архітектор — Бернард Меретин, автор скульптур — Іоан-Георг Пінзель, автор фресок, які дотепер де-не-де збереглися на стінах храму, Олександр Ролінський. Костел реставрували на початку минулого століття…
Про те, як виглядав костел Усіх Святих ще кілька десятиліть, у 30-х роках минулого століття, свідчить фото того часу.
/wz.lviv.ua//images/content/a20f16b7a26c7413107955bb08e8b941.jpg)
/wz.lviv.ua//images/content/34561f5fddf34ec53ccb9f2f24533d5a.jpg)
У центрі — Розп’яття, з двох боків — фігури Богоматері, Іоанна та янголів, вого часу розміщених на консолях. Постать Богоматері, на думку багатьох мистецтвознавців, є кращим твором Пінзеля. Фото цієї скульптури прикрашає афіші та банери виставки Пінзеля у Луврі.
/wz.lviv.ua//images/content/6f7b5a9149246a3952c64d021eea25ac.jpg)
Для центрального вівтаря Іоанн-Георг Пінзель створив скульптурні групи: «Жертвоприношення Авраама», «Самсон, що роздирає пащу леву».
/wz.lviv.ua//images/content/be826e15be596f7b545b556a45a349c0.jpg)