«Українці все йдуть і йдуть пустелею. І ніяк не вийдуть на свою гору Синай…»
Про виклики, на які треба відповісти Україні, щоб стати міцною державою, напередодні 30-ї річниці Незалежності говоримо із суспільним авторитетом Мирославом Мариновичем
Для цієї людини ювілей української Незалежності — особливо значуща подія. Мирослав Маринович зі своїми побратимами стояв біля витоків нашої державності, доклався до її побудови, заплатив за неї своєю волею, сім років перебуваючи у радянських невільницьких таборах. Його, колишнього політв’язня, правозахисника, а нині — віцеректора Українського католицького університету, філософа, публіциста, члена ініціативної групи «Перше грудня», справедливо називають одним із моральних авторитетів України. Напередодні її 30-річчя розмовляємо з паном Мирославом не стільки про празникове, як про буденне. Про те, як маємо свою державу розбудовувати й плекати…
— Якщо покласти руку на серце і відмотати історію на тридцять років-кадрів — чи сподівалися ви, заручник комуністичної системи, що вільна Україна постане ще за вашого життя? І чи такою ви її уявляли?
— Я твердо був переконаний, що Україна колись таки стане незалежною. Тодішня комуністична система виявилася настільки прогнилою, настільки вона пробрехалася, що мусила впасти. Але, зізнаюся, був дуже великий сумнів, що це станеться так скоро. Великою радістю стало для мене те, що СРСР упав, проте, скажу чесно: це було доволі неочікувано…
Щодо другої частини вашого запитання — чи реалізувалися мої мрії?.. І так, і ні. З одного боку, Україна є незалежною, зберегла, втримала свій суверенітет, і це мене тішить. З іншого боку…
Під час перебування у совєцькому таборі я собі уявляв, що періодом геронтократичного правління, коли старі генсеки один за одним змінювали себе, ми вже досягли дна. Що гірше вже бути не може, і що будь-яка наступна влада, тим більше — майбутній уряд незалежної України, буде мудрішим, більш моральним. Не так воно сталося. Дна людина не завжди може досягти. Виявляється, що за одним дном є ще й друге. Правління Януковича було для України тим періодом, коли ми досягли якогось дна…
Очікування від Незалежності у мене були інші. Але я тепер розумію, що ці мрії були надто ідеалістичними й утопічними. Реальне життя є іншим. І ми маємо, як казав Леонід Кравчук, те, що маємо. З одного боку — чудова низка здобутків, з іншого — втрати, труднощі, яких ніяк не можемо подолати. Відповідно це стримує нас у нашому розвитку.
— Яких стратегічних помилок у ході розбудови нашої держави припустилися її керманичі?
— Помилок у влади багато. Зокрема, мене дуже тривожить те, що не зроблено рішучих кроків у встановленні верховенства права. Кожне керівництво намагається зосередити владу у своїх руках — відповідно інструменталізує судову гілку влади. Докоряю за це всім керівникам держави. Але у переддень Незалежності я хотів би повернути цей докір також і до суспільства. Його вина у тому, що ми «маємо те, що маємо», є дуже великою. Українці не повинні показувати пальцем лише на своїх правителів, дорікаючи їм за корупцію. Бо корупція стала стимулом життя не лише для верхів, а й низів. Люди звикли до корупції. Вони, як їм здається, вже інакше не можуть жити. Як на мене, це дуже серйозно обтяжує сумління народу — бо він не є «білим і пухнастим». Народ мусить розділити разом із керівниками відповідальність за всі наші недотягнення, прорахунки.
— Як би ви у становленні країни оцінили роль її нинішнього президента? Наскільки правильними є засади його політики?
— Ми маємо сьогодні популістське керівництво. Воно дуже чутливо, болісно реагує на власні рейтинги. Це керівництво навряд чи спроможеться на непопулярні кроки, які інколи є передумовою справжньої демократії. Відповідальний уряд, який дбає про національні інтереси, часом повинен сказати народові: «Ти не правий! Треба іти в інший бік!». Голос народу не завжди є голосом Бога. Тому популістський уряд, попри рейтинги, не закладає основи правильної державної політики. І ми це відчуємо: той самий народ, який сьогодні підтримує президента, завтра (саме через те, що вихований на популістських засадах) від цього президента може різко відхилитися. Показники довіри до нього можуть різко впасти.
Я би хотів, щоб наша владна команда дбала не про рейтинги, а про національні інтереси. Тоді я був би спокійним — навіть якби авторитет цієї команди падав. Згадайте: популярність уряду польського прем’єра Тадеуша Мазовецького у часи «Солідарності» опустилася ледь не до нуля. Його всі у Польщі проклинали. Але Польщу той уряд врятував. Ось це приблизно я маю на увазі, коли кажу про те, що інколи національні інтереси вимагають ухвалення непопулярних рішень. А на них керівництво нашої держави, як бачиться, не дуже спроможне…
— Чому нині усе державницьке з таким скрипом пробиває собі дорогу в Україні, так тяжко утверджується — зокрема українська церква, мова?..
— А річ у тім, що значна частина українців все ще дивиться на рабський Єгипет, живе за тими правилами, які панували у ньому. І ніяк не може звикнути до інших правил, до іншого способу життя, який мав би відповідати реаліям. Якщо вже продовжувати метафору переходу євреїв через пустелю, то виглядає так, що ми все йдемо і йдемо пустелею, але ще не вийшли на свою гору Синай. Тобто ми не дістали скрижалей Завіту, які задав би нам новий суспільний договір. Ми живемо ще за квазірадянським суспільним договором, у старому стилі — лише ідеологічне у ньому замінено на корупційне. Тому нам треба іти до свого Синаю. Треба піднятися духом і зрозуміти, як ми маємо жити. Це легко сказати, але важко реалізувати. Бо нам бракує зорганізованої критичної маси, яка готова жити за новими правилами. Такі люди є, я їх бачу. Вони мене дуже тішать. Але ці люди живуть самі, образно кажучи, у своїх бульбашках. Не стали згуртованою силою, яка задає нові правила гри, новий ритм життя. А тому маємо сповільнений рух. Я би сказав так: два кроки вперед — один крок назад.
Але при всьому цьому я залишаюся оптимістом. Дуже швидкі зміни, про які мріємо, можуть виявитися навіть небезпечними. Це краще, коли суспільство змінюється поволі, зате утримує те, що воно здобуло. Це важливіше, ніж швидко змінитися, уявити, що нібито стали зовсім іншими — а тоді раз і впали…
Мене не хвилює повільність реформ. Навпаки, інколи це навіть заспокоює. Бо я хочу бачити незворотність реформ. От тоді можна бути спокійним.
— Державність України — це вже довершений факт — акт, константа? Чи боротися за незалежність доведеться і наступним поколінням?
— Немає такої точки, яку ми пройшли б і сказали: ну, все, ми досягли бажаного, а далі можна і не йти. Навіть у впорядкованих державах Заходу міняється час, і країна, яка була цілком благополучною, раптом починає хитатися, якісь руйнівні процеси погіршують ситуацію… Для кожного покоління знайдеться робота. Нам важливо виконати роботу свою.
— Якби вам доля відвела місію бути поводирем нації, на які, поки що не зроблені кроки, ви пішли би для втілення головної мрії свого життя?
— Поводирем нації себе не бачу. Ваше запитання нагадало мені іншу, популярну у СРСР фразу — «якби директором був я» (усміхається). Якби так сталося, що я опинився б у складі якогось управлінського пулу, керівної команди, яка вирішувала б державної ваги завдання, я постійно говорив би про те, що починати треба з духовного одужання народу. Моральна деградація суспільства очевидна. Сьогодні багато з нас є корумпованими, розбещеними, «мажористими», такими, що не зважають на закони, роблять усе, що завгодно, бо знають, що від будь-якого суду відкупляться. З такою деградацією, попри будь-які прекрасні ідеї розвитку держави, нічого доброго зробити не можна. Починати треба із перевиховання людей. І тоді з’явиться ота їх критична маса, яка житиме за новими, цивілізованими правилами. І тільки тоді ці люди матимуть точку опори, щоб перевернути наш гнилий світ…