«Писати — це жити і дихати, створювати нові світи і заселяти їх цікавими персонажами»
Інтерв’ю з молодим письменником із Мелітополя Олександром Заварою про різні грані творчості
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/391006/zavara.jpg)
Перш ніж стати письменником, Олександр Завара встиг закінчити філологічний факультет Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, попрацювати журналістом, оператором радіоефіру, діджеєм… Набувши життєвого досвіду і пізнавши різні грані творчості, йому є що сказати своєму читачеві. Олександр Завара не соромиться зізнатися, що інколи не знає відповідей на запитання, які ставлять йому читачі.
— Олександре, за освітою ви філолог, але працювали журналістом, оператором радіоефіру, діджеєм, були фронтменом музичного гурту, зрештою, стали досить відомим письменником. Яка з цих професій вам найближча?
— Жодна, бо це все про одне й те саме. Це щось на кшталт крайностей однієї суті, яку відчував у собі завжди. І це творчість. Тому згадане було спробами чи радше стежками до творчості, і, як зазвичай відбувається, одне тягнуло за собою інше. Це хороший досвід і загалом цікавий процес.
— Ви писали вірші, потім — малу прозу, зараз пишете романи. Як відбувалася ця трансформація? У жанрах малої форми вам стало тісно чи є ще якісь причини?
— Не скажу, що стало тісно, просто прийшло усвідомлення, що прозою можу сказати набагато більше, і, може, навіть якісніше. Це що стосується поезії. А про малу форму, хороше оповідання, це вміщений у 5−10 сторінок роман. Саме тому робота над малою прозою потребує неабиякої майстерності слова. Я так не вмію, тож романи мені ближчі. Трансформації як такої не було. Просто одного дня відкрив вордівський файл і почав писати те, що давно було на думці.
— Ви маєте змогу їздити різними містами України з творчими зустрічами. Чи скрізь читачі, які приходять на ваші презентації, однакові, чи жителі Львова і Тернополя чимось відрізняються від мешканців Дніпра або Мелітополя?
— Ви маєте розуміти, що і у Львові, Тернополі, і Дніпрі з Мелітополем, і в Запоріжжі чи Києві живуть люди, і всі вони, по суті, цікаві і різні у своїй однаковості. Тому виділяти когось окремо я би не став.
— Чи ставили вам такі питання, на які ви не мали відповіді?
— Звісно. У мене не завжди є відповіді на те, що цікавить читача. До того ж часто читачі можуть розповісти авторові про його роботу значно більше, ніж він їм. Це кльово вловлювати і досліджувати, тобто куди саме заносить читача його уява чи просто спосіб мислення.
— Опишіть кількома словами ваш роман «Песиголовець». Яка його основна думка?
— Це роман про те, що зі своїми бажаннями чи прагненнями слід бути обережним, бо вони мають здатність здійснюватися. Однак якою ціною, більшість людей над цим не замислюється. Роман якраз про це.
— Нещодавно побачив світ ваш новий роман «Гелтер Скелтер». Що стало поштовхом до його написання і як довго тривала робота?
— Після «Песиголовця» мені було що продовжити на тему людського фактору, можливо — природи і поведінки людини у незрозумілій їй ситуації, точніше, незрозумілій і екстремальній ситуації. І від першого написаного слова до примірника в руках минуло близько двох років.
— Що для вас писати?
— Відповідь буде надто банальною. Писати — це жити і дихати, створювати нові світи, заселяти їх цікавими персонажами, мучити їх і стежити за тим, як вони вилізуть, — чи не вилізуть — з тої чи іншої халепи (сміється).
— Коли це почалося? Чи була спроба зупинитися?
— Тут все, як у всіх. Творчість починається ще в ранньому дитинстві. Згадайте, ми всі у щось гралися, вигадували якісь обставини, моделювали ситуації і пірнали в них з головою. Фактично ми вигадували вже згадані нові світи і так само заселяли їх персонажами, ролі яких виконували наші друзі або іграшки. А щодо спроб зупинитися, так. Як завжди буває, соціум нав’язує свої умови існування, й іноді потрібен час для того, щоб усвідомити, хто ти є і чим насправді хочеш займатися.
— Чи намагалися змінити сферу занять?
— Постійно. Існує, наприклад, спосіб життя офісного менеджера: робота п’ять днів на тиждень з дев’ятої до п’ятої, обідня перерва, аванси, стабільна зарплатня, відпустки і можливість кар’єрного зросту… Це насправді класно і респектабельно. Але є люди, які не вписуються у подібний формат життя, хай би як вони не намагалися це зробити… От і я не вписався. А перспективи були всюди, та, зрештою, прийшло вищезгадане усвідомлення.
— Письменник чи рецензент? Що первинне?
— Це невід’ємне одне від одного. Як Інь і Ян. По суті, всі письменники десь всередині себе є рецензентами чужих творів, а всі рецензенти потенційні письменники. Отож мій внутрішній оповідач любить вигадувати, планувати і моделювати, тим часом як рецензент намагається вчитися в інших.
— З чим пов’язана необхідність читати твори інших та коментувати? Це спроба дати оцінку? Чи все ж таки висловити свої думки з приводу?
— Необхідності немає жодної. І насправді ніколи не було. Просто в якийсь момент з’явилося усвідомлення, що є багато цікавих книжок, інформації про які, чесно кажучи, нуль. Максимум, на що можна сподіватися, — це анотації в інтернет-книгарях або сюжетні спойлери в коментарях. Але ні те, ні інше не дає чіткої уяви про написане. А цікавими творами обов’язково треба ділитися з іншими. От я й почав писати відгуки, і досі намагаюся це робити.
— Як ставитеся до рецензій на ваші твори?
— Від доброї рецензії стає добре на душі, а від поганої погано, й іноді хочеться покалічити автора за таку недалекоглядність. Це, звісно, жарт. Насправді, мабуть, найкраща політика — це не звертати уваги на подібні речі, хоч хороші, хоч погані, і просто робити свою справу мовчки. Тут треба пам’ятати, що хороші відгуки надто розслабляють, а погані часто збивають з курсу. Тому краще працювати і вдосконалюватися, тобто робити це так, щоб можна було зауважити позитивний результат.
— Закінчіть, будь ласка, фрази: «Письменник — це…».
— Людина, яка по-справжньому працює зі словом.
— «Діджей — це…».
— Те саме, що й письменник, тільки слова не закарбовуються, а летять одразу у простір.
— «Донбас — це…».
— Земля, яка потребує всього, що кожен може їй дати.
— Давайте уявно перенесемося на 10 років у майбутнє. Яким ви там бачите Олександра Завару?
— Десять років тому я був діджеєм на радіо і найменшого уявлення не мав про себе як письменника. Тому відповіді на це запитання у мене немає. Побачу через десять років.
— Ваш улюблений вислів у складні періоди життя?
— «Коли я знаходжуся в часи біди, Мати Марія приходить до мене, говорячи словами мудрості: «Нехай буде»… «Бітли» вже давно про все сказали, ні додати, ні відняти.
Із досьє «ВЗ»
Олександр Завара народився 20 листопада 1983 року у Великій Новосілці Донецької області. З 2001-го живе у Мелітополі. У 2006 році закінчив філологічний факультет Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. З 2013 року — рецензент, постійний член журі конкурсів короткої прози. Був фронтменом і автором пісень у жанрах хіп-хоп і рок-н-рол гурту «2XL». 2016 року Олександр Завара здобув четверту премію конкурсу видавництва «Смолоскип» за роман «Песиголовець».