«Під музику Ігоря Хоми не лише танцювали, а й освідчувалися у коханні»
Видатний композитор створив перший український джазовий оркестр після Другої світової війни
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/388880/cymbala.jpg)
29 квітня легенді українського джазу, засновнику української джазової школи, автору джазових п’єс та імпровізацій, а також естрадних пісень, організатору та незмінному керівникові ансамблю «Medicus» Ігорю Хомі мало би виповнитися 90 років. Сам маестро свої уродини щороку святкував 1 травня. Саме тому 1 травня з нагоди ювілейного дня народження у Львівській національній філармонії відбудеться концерт «Срібне коло», на якому звучатимуть найкращі пісні та інструментальні твори легендарного джазмена. Про концерт, його підготовку та про незабутнього Ігоря Хому журналістові «ВЗ» розповів автор ідеї та організатор проекту «Срібне коло» співак Орест Цимбала.
— Пане Оресте, 1 травня у Львівській філармонії відбудеться концерт «Срібне коло» з нагоди 90-річного ювілею видатного українського композитора Ігоря Хоми. Чому вирішили старшому поколінню нагадати про цього легендарного композитора, а молоді розповісти про нього?
— Можливо, не так розповісти, як відкрити і показати. Так вже склалося, що є дуже багато білих плям в українській культурі. Попри те, що Ігор Хома фактично починав у Львові, бо навчався у медичному інституті, а потім там і викладав, створив джаз-оркестр, який і мав згодом приміщення у стінах медичного закладу. Ігор Хома створив благодатне поле для багатьох початкуючих музикантів, де вони проходили свій вишкіл. Це свого роду була кузня талантів, а це багато відомих імен, приміром, Іван Попович. Так часом складається, що людина у доволі молодому віці відходить у вічність. Ігор Хома мав лише 55 років, коли перестало битися його серце. Відтоді минуло 35 років. На жаль, наше життя таке швидкоплинне, ми всі кудись біжимо, швидко змінюються події, які затирають визначні події минулих років. От ми довідалися, що палав Собор Паризької Богоматері у Парижі. Це така подія, яка стирає вчорашні і позавчорашні події, бо реально це немислимо навіть уявити. До чого я про це згадав? Бо багато таких визначних подій припадає порохом забуття, незважаючи на те, що це золота скарбниця культури. Так вже склалося, що у моєму житті і для нашої родини Ігор Хома став не просто далеким знайомим. В ансамблі «Medicus» співав мій двоюрідний брат Левко Цимбала, наші родини зналися. Увесь творчий архів Ігоря Хоми мені люб’язно надала дружина композитора, пані Надія. Десять років тому вдалося видати п’ятидискову колекцію усієї спадщини Ігоря Хоми.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/04/Homa.jpg)
— Чи знали ви Ігоря Хому особисто?
— Я його бачив, але на той час був ще дуже малим. Знаю, що ходив на його концерти з батьками, але це, на жаль, стерлося з моєї пам’яті. Але добре знаю багато чого з життя Ігоря Хоми та його ансамблю. Наприклад, співака Олега Дороша, який співав знамените «Срібне коло». Цю пісню колись крутили по львівському радіо. Олег Дорош був дуже цікавою людиною, приходив неодноразово до нас додому. Пригадую, було мені років приблизно зо п’ять. Хтось подзвонив у двері. Я знав, що не можна відчиняти, але за дверима хтось наполегливо продовжував дзвонити. Чую: «Та то Олег Дорош». Я знав, що цей співак був близьким приятелем мого батька, тому й відчинив.
— Колись ця пісня була дуже популярною…
— Саме тому я хочу дати їй друге життя. Зробити з неї хітяру. Не просто хіт, а хітяру. У мене буде чудове аранжування і прекрасний дівочий бек-вокал.
— То власне через той шедевр і назвали концерт «Срібне коло»?
— Так. Бо коло — дуже конструктивне поняття. Воєдино збираємося у товариське коло, святкуємо у родинному колі. Цього року 29 квітня виповнюється Ігорю Хомі 90 років, але він свої уродини завжди відзначав саме 1 травня, бо за совдепії то був вихідний день.
— Не знаєте, як народилася ця пісня?
— Знаю. Це був липень 1969 року. Ігорю тоді виповнилося 40 років. Якось посеред ночі, коли Ігор з родиною відпочивав у Косові, митець зірвався з ліжка і починає шукати папір. Дружина запитує, що трапилося. «Де папір?» — запитав Ігор. І на газетному папері почав писати:
Срібне коло…
Срібне коло місяченька,
Де побігла доріженька,
Де майнула молодість моя,
Там кувала зозуленька,
Там співала матусенька
Зачаровані слова:
«Є на світі лихо-горе,
Є чудовії простори,
Є в степах жахлива сон-трава.
Як дорогу в дім загубиш,
Як свій край колись забудеш —
Євшан-зілля пошукай…"
Для мене ця пісня цікава тим, що вона у мажорному ключі, рок-н-рольна, а слова несуть у собі дуже глибокий зміст. Чому ми маємо ту ситуацію, яку маємо зараз? Не лише у культурі, а взагалі у народі? Це дурман-трава, або сон-трава, що є ознакою безпам’ятства. Якщо ти не пам’ятаєш своїх дідусів-бабусь, якщо ти не знаєш своєї культури, не знаєш своїх генїв, відповідно ти ніби безпам’ятний. Ти оповитий дурманом забуття. Ігор Хома каже: для того, щоб вийти з того дурману, треба знайти євшан-зілля, яке повертає національну пам’ять. За словами колишнього редактора львівського радіо Марти Кінасевич, яка готувала матеріал про цю пісню до 40-річчя її виходу, не могла зрозуміти, чому партійні органи свого часу заборонили «Срібне коло». Так, як це робили з піснями Володимира Івасюка. Як відомо, і «Червона рута», і «Водограй» були свого часу під пресом. І потім пані Марта розповіла, що вона зрозуміла, що у «Срібному колі» йдеться про євшан-зілля…
— На концерті виступлять лише виконавці старшого покоління?
— Окрім Богдана Цісінського, який співав ще за життя Ігоря Хоми, у концерті візьмуть участь і 20-річні дівчата, які навчаються у консерваторії. Коли я дав ноти з архіву Ігоря Хоми цим дівчатам, які слухають світовий джаз і, можливо, розуміються на ньому краще від мене, вони були настільки вражені, що відразу дали згоду співати. Я щасливий від того, бо пісні Ігоря Хоми у новому прочитанні отримають друге дихання. Ми не будемо займатися нафталіном. Це не будуть спогади зі сльозами на очах, навпаки, молоді люди будуть наново відкривати цілий пласт прекрасної музики. У нашій культурі цифри, які закінчуються на 9, дуже симптоматичні. Наприклад, Анатоль Кос-Анатольський народився 1909 року, Ігор Хома — 1929, а Володимир Івасюк у 1949 році. Усім відомо, що Володимир Івасюк — основоположник сучасної української естрадної пісні. Але це не зовсім так. Бо перед ним є ранній Мирослав Скорик та Ігор Хома, які ніби пов’язують довоєнну українську естраду з молодшим поколінням Ігоря Білозіра та Володимира Івасюка. І якщо би ми не мали того пласту чи вона припала би порохом забуття, то це би була перерубана традиція. Тому ми і запросили на цей концерт Мирослава Скорика і Богдана Стельмаха, бо вони згадають ті часи, коли джаз-оркестр «Мedicus» був найкращим. У «Пороховій вежі» всі танцювали під запальні ритми цього ансамблю. І не лише під цю музику танцювали, а й закохувалися, освідчувалися у коханні.
— Чи за ці джазові композиції Ігоря Хому не переслідували, адже гаслом у Радянському Союзі було: «Сегодня ты играешь джаз — завтра Родину продашь»?
— Різне було. У 1957 році Ігор побував у Москві на Всесвітньому з’їзді молоді. Там грали джаз. Саме там і тоді у нього виникла ідея створити перший український джазовий колектив після Другої світової війни. Спочатку це були так звані кавер-версії багатьох джазових хітів. Першим ведучим у них був Богдан Ступка, який тоді навчався у студії театру імені Марії Заньковецької. Ступка тоді мав такі сценки — «Піжон на побаченні», танцював рок-н-рол і сам про себе казав, що був найкращим рок-н-ролістом у Львові. І коли ансамбль «пригріли» у Будинку архітектора, відразу почалися цькування. 1961 року газета міськкому комсомолу, вірніше, агітка «Жало», на стендах якої був зображений Ігор Хома у ролі бандита, який на смітнику знайшов чуваків, які грали буржуазну музику. Писали, що цього не можна допускати, бо це розпуста, мовляв, як можна вбиратися у коротенькі спіднички і танцювати на столі. Дякувати Богові, здоровий глузд тоді переміг, бо на захист Хоми стали Анатоль Кос-Анатольський і Ростислав Братунь, які організували іншу газету у відповідь і присадили тих комсомольців. Перевагою Ігоря Хоми було те, що він сам був медиком і його члени колективу також були медиками, тому їх і «пригріли» у медичному інституті, виділивши приміщення для репетицій, а у 1966 році колектив отримав назву «Мedicus» (перша назва — «Ритм»). Попри те, що колектив мав статус самодіяльного колективу, насправді були суперпрофесіоналами своєї справи. І власне через цю «самодіяльність» вони могли бавитися, тобто грати джаз. «Меdicus» був першим українським колективом, який представляв Україну на міжнародних джазових фестивалях у Таллінні — 1965, 66-го і 67 років. Головною родзинкою Ігоря Хоми і його заслугою було те, що він хотів український мелос — українську народну пісню, український танець подати у джазовій інтерпретації. І першою вдалою джазовою річчю був «Козачок», потім «Їхав козак за Дунай»… Його неоціненна заслуга перед українською культурою є та, що саме він показав, що може бути поняття українського джазу. І довести, що ми цікаві світові саме через те, що граємо свій джаз. Чому я запросив на концерт гурт «ShockolaD»? Вважаю їх у Львові найкрутішими музикантами, останній їхній проект «Івасюк» з Брією Блессінг просто чудовий. Вони вміють трактувати відомі шлягери, які, наприклад, співала Софія Ротару, у джазовій інтерпретації. А джазові твори Ігоря Хоми «Козачок», «Їхав козак за Дунай» та інші вперше прозвучать за кілька десятиліть на сцені Національної філармонії у концерті «Срібне коло». Бо після смерті Ігоря Хоми чомусь забулася, не розвивалася його спадщина. Не можу цього збагнути. Дуже добре, коли архіви не горять (сміється. — Г. Я.).
— Пане Оресте, вас можна назвати гідом у минуле. Саме ви повернули нам Весоловського, бо організували і проводите його фестивалі, заснували фестиваль неаполітанської пісні, а тепер концерт до дня народження Ігоря Хоми. Тобто охопили музику від неаполітанської пісні до джазу…
— Я цим живу. Ловлю кайф від того, що повертаю людям призабуті імена і музику. У червні відбудеться перший концерт ІV фестивалю ім. Б Весоловського (головна програма фестивалю відбудеться у Києві у серпні), на який з Лондона приїде 90-річний маестро Володимир Луців (інтерв'ю з Володимиром Луцівим у «Високому Замку» читайте ось тут. Для чого ми повертаємо із забуття такі речі? З’явилася гарна ідея проводити цей фестиваль Весоловського під ювілеї визначних композиторів, поетів, співаків тощо. І от цього року у червні ми проводимо перший концерт IV фестивалю з нагоди ювілею пана Луціва. Артисти виконуватимуть пісні з репертуару маестро Луціва. А стосовно Хоми, сподіваюся, що це не буде єдиний концерт, бо маю намір проводити такий захід 1 травня щороку. З’являються виконавці, які беруть пісні Ігоря Хоми у свій репертуар, які знають, що наступного року у своє «Срібне коло» нас усіх знову збере Ігор Хома. А це — найкращий подарунок для його дружини Надії і доньки Дзвінки.
Фото з архіву Ореста Цимбали.