Послуги лікаря — безкоштовні, медичні картки — в електронному вигляді

Голова Національної служби здоров’я Олег Петренко розповів про нюанси медичної реформи.

Відтепер кожен українець може обрати сімейного лікаря на свій розсуд, а персональна інформація про стан здоров’я зберігатиметься в електронному вигляді. Хто матиме до неї доступ, вирішуватиме сам пацієнт. І всі ці переваги — безкоштовні!

Про перспективи медичної реформи кореспондент «ВЗ» розмовляла з головою Національної служби здоров’я України (НСЗУ) Олегом Петренком (на фото).

 — Міністерство охорони здоров’я підписало угоду зі Всесвітньою організацією сімейних лікарів (WONCA) щодо ліцензійного використання Міжнародної класифікації первинної медичної допомоги ІСРС-2. Тобто медична історія кожного документа буде оцифрована. Це спростить життя хворим, звільнить час медиків для саморозвитку. Головні лікарі повинні стати менеджерами своїх підприємств. Тобто з бюджетних утриманців перетворитися на управлінців, — каже Олег Петренко.

 — Чи кожен українець зобов’язаний підписати договір з сімейним лікарем і скільки часу ще маємо, аби визначитися — з ким саме?

 — Щоб скористатися можливостями системи, краще обрати свого лікаря до кінця 2019 року. З 2020 закон пошириться на всі рівні допомоги, тому доступ до інших спеціалістів може стати обмеженим. Тобто чимало видів планової допомоги буде здійснюватися за скеруванням вашого сімейного лікаря. Кваліфіковані медики, яких поважають і на послуги яких є попит, швидко набирають оптимальний рівень практики і не можуть брати більше людей під свою опіку. Відтак з плином часу зменшуються шанси обрати кращого спеціаліста.

 — А що робити людям, які переселилися з інших регіонів й не знають місцевих лікарів?

—  Зміни у системі передбачають те, що ви не прив’язані до місця проживання. Можна обирати лікаря з будь-якого закладу. Головне — добрі стосунки та тісна взаємодія між ним і пацієнтом. Наразі лікарі активно працюють над тим, щоб поширювати інформацію про себе. Створені спеціальні інтернетсторінки, де про кожного з них надано максимум свідчень та відгуки пацієнтів. Тобто з медиками можна познайомитися, не виходячи з дому. Є групи у соцмережах, де люди обговорюють місцевих лікарів. Та не варто боятися помилитися! Якщо вас не влаштує обраний спеціаліст або не складуться стосунки — його можна змінити. Хоча світова практика доводить: ризик, що лікаря доведеться змінювати надто часто, — мінімальний. Той факт, що 16 млн. українців, починаючи з квітня, вже обрали своїх лікарів, свідчить: рівень довіри до медиків — високий! До того ж між ними з’явилася здорова конкуренція, стимул до професійного зростання… Кількість укладених договорів — показник кращої репутації, а також — заробіток.

— Що входить в обов’язки лікаря, з яким підписали договір?

 — Держава гарантує перелік послуг, яких пацієнти не оплачують. У лікаря та закладу, у якому працює, їх купує служба здоров’я, а не сам пацієнт. Цей перелік регламентований спеціальним наказом Міністерства охорони здоров’я. До нього входять огляди, консультації, базові аналізи, різноманітні дослідження як у комунальних, так і приватних закладах. Навіть якщо підписуєте декларацію з приватним лікарем, він та заклад зобов’язані вам безкоштовно надати послуги, які гарантує держава. Це базове лікування, діагностика, виписка довідок… Наприклад, не потрібно обходити багато лікарів, щоб взяти довідку дитині до школи. Сімейний лікар повинен це зробити й вирішити сам, чи потрібна консультація додаткового фахівця. Такі нюанси спрощують «стару» систему. Так само вам зобов’язані робити безкоштовні профілактичні огляди для запобігання спадковим захворюванням чоловіків і жінок різного віку, яких відносять до групи ризику потрапити у тенета тої чи іншої недуги. Наприклад, для профілактики онкозахворювань, цукрового діабету, артеріальної гіпертензії (підвищеного тиску). Це вичерпний список безоплатних для пацієнта послуг, який надає заклад, з яким ви уклали договір і в якому працює обраний вами лікар. Якщо з вас за щось із переліку вимагають гроші — це може стати підставою для розірвання договору. Медики не ризикуватимуть, адже єдине джерело фінансування — Національна служба здоров’я. Якщо зловживатимуть повноваженнями — можуть залишитися без коштів! Тому керівники закладів і місцева влада мають прискіпливо ставитися до того, щоб пацієнтів обслуговували безкоштовно.

— Чи можна звернутися до вузького спеціаліста без скерування сімейного лікаря?

— Наразі це можливо, але з 2020 року безоплатно отримати його послуги вже не вийде! Тільки деякі фахівці залишаться з прямим доступом — наприклад, акушер-гінеколог, психіатр… Але для більшості випадків для безкоштовного обслуговування знадобиться обов’язкове скерування лікаря первинної ланки.

 — Куди пацієнтам звертатися зі скаргами на медичний заклад або конкретного лікаря у випадку його некомпетентності або корупції?

 — Наразі ці звернення має напрацьовувати місцевий департамент охорони здоров’я. Служба здоров’я — новий орган виконавчої влади, якому лише п’ять місяців. Наша потужність зростатиме, й один із варіантів отримання зворотного зв’язку — створення контакт-центру та гарячої лінії Національної служби здоров’я. Сподіваюся, вона запрацює з 1 жовтня. Люди, які не знайдуть відповіді на запитання, які їх хвилюють, на місцевому рівні (наприклад, у головного лікаря), зможуть туди звертатися. Якщо інформація підтвердиться — вживатимемо заходів: доведеться розірвати договір або припинити фінансування…

 — Як виглядатиме реформа для профільних лікарів?

— Для них вона розгортатиметься поступово. З наступного року усі вузькі спеціалісти стануть частиною державного пакета медичних гарантій. Вони обслуговуватимуть пацієнтів виключно за скеруванням сімейного лікаря. Вузьких спеціалістів стане менше, оскільки значна частина з них захоче перепрофілюватися на сімейних або лікарів-терапевтів…

— Чи залишається питання страхової медицини відкритим і коли втілиться у життя?

 — Реформа, яка зараз запроваджується в Україні, — один із видів страхування, що фінансується через податки. Це різновид державного страхування, адже з бюджету країни на кожну людину виділяють певну частину коштів. Для нас як для країни з високим рівнем тіньової економіки — це краще рішення!

 — Яким чином лікувати пенсіонерів, онкохворих, діабетиків і людей з іншими хронічними недугами? Вони потребують дорогих ліків, у той час як не мають коштів навіть на елементарні препарати першої необхідності.

 — Закон про фінансові гарантії медичного обслуговування передбачив програму «Доступні ліки». Держава відшкодовує вартість медикаментів для певних потреб. Їх небагато, але покривають більш ніж половину необхідних препаратів у випадках серцево-судинних захворювань, цукрового діабету, бронхіальної астми. Ці ліки (українського виробництва) можна отримати безкоштовно, за брендовані — доведеться доплачувати. Але вітчизняні препарати, що входять до програми відшкодування, — якісні. Поширене у народі уявлення, що імпортні ліки кращі, не відповідає дійсності. У більшості країн світу брендові препарати пацієнти оплачують самотужки. Ціна має велике значення, оскільки ми не багата країна. Гарантувати все всім — означає нікому нічого!

— Лікування у стаціонарах буде безкоштовним?

 — Якщо планове, за скеруванням сімейного лікаря — так. Насправді я б застосовував слово «безоплатне», адже вартість послуг відшкодовуватиме НСЗУ. Це означає — безоплатно лише у момент надання допомоги. Адже, купуючи товари та сплачуючи ПДВ, ви вже розрахувалися за ці послуги. А держава виділятиме з них необхідну суму.

Розмовляла Лариса ПОПРОЦЬКА