А німби над святими овальні й восьмикутні, квадратні і трикутні…
Звідки пішла така традиція в іконописі?
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/451624/nimby.jpg)
В іконописі традиційним є зображення святих з німбами над головами. Зараз, як правило, майстри малюють їх круглими. Але раніше їх зображали і квадратними, і овальними, і трикутними, і навіть восьмикутними…
Дослідники переконують, що вперше німби над головами різних божеств побачили на малюнках І століття до нашої ери. У давньоримському мистецтві символічні промені оточували голови імператорів і навіть демонів, яким поклонялися. З приходом християнства ця традиція не одразу поширилася на святі образи, а Діву Марію, Йосифа, Спасителя та апостолів малювали без ореолів. Лише з ІІІ століття над їхніми головами засяяли німби. За установлення такої традиції треба подякувати імператору Костянтину, який пропагував християнство і запровадив його як державну релігію.
Цікаво, що на початках Західна і Східна церкви зображали німби по-різному. Представники першої, як правило, малювали його у вигляді диска над головами як символ нагороди за праведність, другої — у вигляді кола як знака благодаті. Згодом форма німбів стала настільки різнитися, що просто дивуєшся. Так, лик Бога-Отця містився серед німба, що мав спочатку форму трикутника, а потім шестикутної зірки, утвореної двома рівносторонніми трикутниками. Таким же було сяйво над Святим Духом (у вигляді голуба) і Всевидячим Оком.
Італійський живописець XIV століття Джотто ді Бондоне на розписах церкви Святого Франциска в Ассізі алегоричних персонажів зобразив з квадратними німбами, а святих — з круглими. У його творчості можна знайти навіть восьмикутні німби, але над головами нереальних істот, — розповідає мистецтвознавець, викладач Острозької академії Микола Бендюк.
А ще іконописці могли розділяти значущість святих образів кольорами німбів. Якщо Діві Марії, Ісусові Христу та апостолам сяйво над головами «золотили», то пророкам «сріблили».
На деяких образах, що дійшли до наших днів з давніших часів, можна побачити поєднання німбів різної форми. Як ось на іконі Різдва Христового, датованій ХІІ століттям, яка зберігається у Національному музеї мистецтва Каталонії в Іспанії. Тут за головами Богородиці німб загострено-овальний, в Ісуса Христа — ромбоподібний, а у Йосифа — круглий.
— Унікальним у цьому плані є різьблення з церкви Успіння Богородиці у Львові. Там німб у Христа не круглий, а у вигляді сонця, — наголошує науковець.