«На його заняття ми приходили не так натанцюватися, як насміятися»
24 роки тому відійшов у засвіти відомий хореограф і викладач Володимир Когут
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/427867/kogut120018.jpg)
Львів’янка Оксана Когут уже 17 років живе у Києві. І понад 16 років працює у Київському національному академічному театрі оперети. Пані Оксана вважає, що народилася у театрі, бо, скільки себе пам’ятає, — усе в її житті, мало не з пелюшок, було пов’язане з театром. Її батько, якому б у січні мало виповнитися 85 років, на жаль, відійшов в інший світ. 24 роки тому життя шанованої у театральних колах людини Володимира Когута раптово обірвалося. Однак його і досі добре пам’ятають корифеї Театру імені Марії Заньковецької, де був головним хореографом, і танцюристи вокально-хореографічних ансамблів «Галичина», «Дністер» і «Будівельник», де пан Володимир був балетмейстером. А також студенти консерваторії імені Лисенка, разом з якими ставив «Іоланту», «Євгенія Онєгіна», «Травіату»… Артисти «Черемошу» також добре знали Володимира Івановича, адже він керував танцювальною групою.
Друзі — театральні діячі та вихованці Володимира Когута — чудово пам’ятають цю світлу і веселу людину, яка вміла будь-яку забаву перетворити на театральний капусник. Він мріяв стати режисером-постановником опери Станіслава Людкевича «Олекса Довбуш», однак доля не дала йому такого шансу…
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2021/01/foto.png)
— Моїм хрещеним батьком був заслужений артист України Богдан Кох, — розповідає донька Володимира Когута Оксана. — Тому на моїх хрестинах було пів театру. Пригадую, як тато брав мене за лаштунки Театру імені Марії Заньковецької. Це був для мене такий світ, у якому я щодня щось нове відкривала для себе. На моїх очах творилося диво. З іншими дітьми акторів жила у тому казковому дійстві — лазили по найзакритіших куточках театру, любили перебувати у гримерному цеху, коли актор заходив один, а звідти виходив зовсім іншим. Скажімо, у «Невільнику» я батька не впізнала. Окрім того, що тато був головним балетмейстером театру, він ще й танцював у тій виставі. Пригадую, виходить з гримерки якийсь чоловік і каже до мене: «Сяню, та це ж я». Свого батька з «оселедцем» на чолі я впізнала хіба що по голосу. Ми добре знали корифеїв театру — Бориса Романицького, Віру Полінську, Надію Доценко й Олександра Гая, з яким ми навіть разом їздили відпочивати. Це були не просто актори, а школа інтелігентності тієї епохи.
— То ви, мабуть, з дитинства хотіли стати актрисою?
— Це була моя мрія, однак тато знайшов такі аргументи, які мене переконали у тому, що мені цього не треба. Можливо, татові здавалося, що маю недостатньо таланту. А може, на його думку, мені тоді бракувало якихось рис характеру, якими має бути наділений актор, можливо, боявся, що не знайду отого «свого» режисера"?
— Може, він вас просто беріг?
— Тато був для мене ангелом-охоронцем. І у житті, і у професії. Для мене завжди було важливе його слово. Тепер розумію, що насправді він мене оберігав, бо виховував у безмежній любові (з нотками суворості). Я росла з рожевими окулярами на очах, батьки мене захищали від усього. Запам’ятала батькову фразу: «Спочатку ми люди, а потім ми у професії». Якщо поспілкуватися з друзями чи учнями батька, стає зрозумілим, якою фантастичною людиною був Володимир Когут — з неймовірним почуттям гумору, іскрометними жартами. Він будь-яку проблему вирішував з гумором. Мама каже, з татом було легко йти по життю. Хоча у нього було дуже важке дитинство. Мій батько сидів у колонії Бережан, бо родина Когутів походила з так званих куркулів. Тато народився у Немирові. Однієї ночі їм сказали, що завтра їх вивезуть, і порадили не здавати паспортів. Мій дідусь зробив подвійне дно у чоботах… На той час мого дядька, татового брата, вже забрали за антирадянську літературу, хоча йому було лише 16 років. Шукали ще старшого брата, який був в УПА. Недавно Марія Матіос, прочитавши статтю про мого батька в одній з українських газет, зателефонувала: «Оксано, та це ж історія для нової книжки».
— Родину вивезли чи їм вдалося втекти?
— Вивезли у Сибір. Моєму дідусеві вдалося втекти дорогою з поїзда, і родина згодом оселилася в Яремчі. Дідусь влаштувався на роботу і отримав невеличку відомчу квартиру. Коли бабуся пішла сповідатися до священника, розповіла про свій «страшний гріх», мовляв, їм вдалося втекти… Того ж дня їх забрали і посадили. Батька мого відправили у колонію, а дідуся не було вдома на той час, то він знову втік і переховувався. Бабуся опинилася на поселенні у Кемеровській області… Доля страшна і складна. Лише через роки повернулися до Львова. Іноді мені важко зрозуміти: звідки у тата, який відсидів, той дар балетмейстера? З іншого боку, це приклад того, що коли людина чогось хоче, то немає нічого неможливого.
— Мабуть, у ті далекі часи ваш батько постійно був під прицілом у влади?
— Аякже! Сам репресований, син репресованих.
— Володимир Когут мав вищу освіту?
— У Львові закінчив культосвітнє училище, потім вчився у ГІТІСі на вищих балетмейстерських курсах, а у Ленінграді закінчив Інститут театру, музики та кінематографії за спеціальністю «Організатор театральної справи». Це те, чим тепер займаюся я. Батько ставив танці у ТЮЗі, у кількох виставах працював з Романом Віктюком. А 1968 року став балетмейстером Театру імені Марії Заньковецької. Потім Олександр Гай запросив батька у консерваторію, де той викладав ритміку, танці, сценорух, а в оперній студії ставив усі вистави. У театральній студії при Театрі у тата вчилися Сікорський, Бонковська та інші, хто згодом став заньківчанином чи тюзівцем. Зрештою, в усіх театрах України працюють колишні батькові студенти. І усі пам’ятають його феєричне почуття гумору. Казав: «Музика — не ковбаса, багато не наріжеш», «Фєдя, шо ти пляшеш?», або «Пояснюю для особливо обдарованих»… На тата ніхто не ображався, і студенти із задоволенням ходили на його заняття.
Коментарі для «ВЗ»
Зоряна Кушплер,солістка Віденської національної опери
— З Володимиром Івановичем ми були знайомі практично від мого народження. Мої батьки працювали у консерваторії усе життя. А коли я вступила у консерваторію, то, здавалося, я там побачила ще одного доброго друга. Володимир Іванович дуже любив студентів, і ми це відчували, бо постійно гуртувалися навколо нього. Його уроки були не лише веселими, а й дуже позитивними. Ніколи не бачила Володимира Івановича у поганому настрої. Тому ми з величезним задоволенням бігли на його заняття. Залишаючись викладачем, Володимир Когут був одним з нас. А коли у нас були якісь посиденьки чи капусники, викладачі гуртувалися своїм товариством, а Володимир Іванович завжди був з нами.
Борис Мірус, народний артист України
— Володя Когут був дуже близьким мені по духу, оскільки він та його сім’я, як і я, були репресованими. А такі люди — довірливі і щирі. Володя був компанійською людиною, без нього не обходилася жодна вечірка, жодне свято. Із задоволенням приймав вдома гостей, ніколи не гордував, коли хтось його запрошував до себе. Це була людина-свято. Попри те, що був професіоналом з великої літери, був чудовим батьком, бо свою донечку Оксану завжди водив зі собою у театри. Про наші молоді зальоти не буду розповідати, але один випадок, мабуть, можу розповісти. Коли Олександр Гринько отримав «заслуженого», ми довідалися про це вночі — після вистави. Володя каже: «Треба його привітати». Гринько жив на Лісній з дружиною та її батьками. А вони такі шляхетні люди, старого виховання. Там було постійно «прошу-перепрошую», Гринько до тещі звертався «матусю». Ми вагалися і просили Володю, що не пасує посеред ночі. А Володя відповів: «Розбудимо матусю і будемо пити шампанське». От ми з тим шампанським о другій ночі розбудили заслуженого артиста та всю його родину… А як Володя мене загітував ходити до нього вранці на тренаж (розминка танцюристів. — Г. Я.). Я у такому віці, не маючи жодної дотичності до балету, ходив на той тренаж! Це була унікальна людина, вірний друг…
Михайло Заборський, директор Оперної студії Львівської національної музичної академії
— Це людина, без якої оперна студія не мала б такої ваги і не була б такою цікавою, якою її зробив Володимир Когут. Найяскравіший приклад — опера Анатоля Вахнянина «Купало». Це був 1992 рік. Дякуючи праці Володимира Івановича, ми у Києві посіли перше місце серед оперних студій України. Знаменитості, які були присутні на цьому конкурсі, сказали, що перша дія у цій опері — фантастика. Там такі танці! А потім були «Шукачі перлів», «Роксолана»… І всюди з цими операми ми перемагали, бо постановка танцю там була настільки фахова, що успіх завдяки Володимиру Івановичу нам був гарантований. Дякуючи Володимиру Когуту, я познайомився з відомим Богданом Ступкою, а ще потрапив до Канади, бо тодішній завкафедрою Грицак мене не відпускав, а Володимир Іванович попросив: «Олесю, та відпусти Михайлика, нехай їде…». І таких прикладів безліч. Це була людина широкої душі і надзвичайної порядності! Любив студентів і свою працю.
Ірма Вітовська, заслужена артистка України
— Коли Володимира Івановича Когута згадуємо, ще нічого не кажемо, а вже всі усміхаємось. Людина-оркестр. На його заняття ми приходили з великим задоволенням, не так навіть натанцюватися, як насміятися. Такі викладачі, як він, не лише дають досвід, а ще входять у твоє життя як друг. Це так важливо для нас було, це вже як родинна історія…
Пам’ятаю, коли ми заходили до Володимира Івановича в оперну студію, у нього завжди були якісь солодощі. Хоч нам і не можна було, але він завжди купував щось смачненьке. А ще ми бували у нього на дачі, багато спілкувалися, весело, із жартами, а він завжди радо нас пригощав смачною печеною картоплею, канапками. Його ніхто не боявся, але всі поважали.
Вадим Сікорський, режисер-постановник Львівського національного академічного українського драматичного театру ім. Марії Заньковецької
— Нам у житті дуже пощастило: ми потрапили до викладачів, серед яких був і Володимир Когут. Ніколи не бачив його у поганому настрої. Завжди дотепний, у доброму гуморі, професор своєї справи. Він у нас викладав не лише сценорух, а й танець. Його занять ніхто не прогулював! Уся пара — це був «прикол». Він міг підколоти, але не образливо. Вже пізніше я довідався, що не все було так просто у житті Володимира Івановича, як нам здавалося.