«Івана Миколайчука Бог створив саме для «Тіней забутих предків»
Шедевру українського кінематографа виповнилося 55 років
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/421890/tini-55.jpg)
Михайло Коцюбинський сказав, що Карпати — це забутий край, але він зберіг свою культуру, і музику, і пісні, і звичаї. І все це донесла до нас творча група Параджанова. 55 років тому, у вересні 1965 року, в київському кінотеатрі «Україна» відбулася прем’єра славетної стрічки Сергія Параджанова «Тіні забутих предків». Ця подія увійшла до історії також як перша в СРСР публічна акція проти політики влади — її учасники висловили рішучу незгоду з арештами діячів української культури.
Вважають, саме після цієї прем’єри в кінорежисера почалися проблеми з радянською владою. Це не зовсім так, бо насправді проблеми виникли набагато раніше. У документах КДБ ще трьома роками раніше було написано: «В поле зрения органов КГБ Параджанов впервые попал в 1962 году в связи с его встречами и перепиской с иностранцами из капиталистических стран». А чотирма роками пізніше в документах того ж відомства з’явилася інша дата: «Параджанов оказался в поле зрения органов государственной безопасности еще в 50-х годах. С его стороны фиксировались клеветнические суждения о „зажиме свободы созидания“ в нашей стране, о „партзаказах“ в искусстве». На момент прем’єри «Тіней забутих предків» у КДБ назбирався стос доносів на митця.
У великій залі кінотеатру «Україна» царювала святкова атмосфера. О 20.00 на сцену піднялися Сергій Параджанов, виконавці головних ролей Іван Миколайчук і Лариса Кадочникова, художник-постановник Георгій Якутович, художник по костюмах Лідія Байкова, другий оператор Володимир Давидов, директор фільму Нонна Юр’єва. Коли слово дали Параджанову, він розповів коротко про зйомки, а потім додав: «У нас велике свято, але й велике горе. В Україні почалися арешти творчої молоді». У залі увімкнули сирену, щоб заглушити промовця, який називав прізвища ув’язнених. Директор кінотеатру почав стягувати небажаного оратора зі сцени.
Після прем’єри «Тіней…» було поставлено крапку на кар’єрі Сергія Параджанова як українського кінорежисера.
Як тільки не називали радянські критики фільм «Тіні забутих предків» — нецікавим і навіть «хуторянським». Та, попри все, стрічка отримала 28 призів у 21 країні світу. Зокрема, приз за найкращу режисуру Міжнародного фестивалю в Мар-дель-Плата, Кубок «Фестиваль фестивалів» у Римі, премію Британської кіноакадемії за найкращий іноземний фільм… Ця легендарна картина Сергія Параджанова увійшла до двадцятки найкращих фільмів світу за всю історію кінематографа!
Українські карпати — чудовий знімальний майданчик. У сучасній Верховині є затишне село Криворівня. Колись у цю мальовничу місцевість закохався Михайло Коцюбинський і дав українській літературі виняткову повість «Тіні забутих предків». А через пів століття у Криворівні режисер Сергій Параджанов створив правдиву казку гір — знаковий фільм про гуцулів. У 1963 році Сергій Параджанов і гадки не мав, що знімає не просто фільм про гуцулів, а шедевр світового значення. «Все, що бачите на екрані, було насправді. Так, як плачуть гуцули, ніхто не може плакати. Це був рік життя, прожитого біля вогнища, біля джерела натхнення», — казав Сергій Параджанов.
У старому дерев’яному будинку подружжя Петра та Євдокії Соруків, збудованому у 1930 році, що розташований у присілку Жаб’євський Потік, вже 20 років діє музей фільму «Тіні забутих предків». Я не раз була у цьому музеї, але щоразу із величезним захопленням слухаю розповідь незмінного екскурсовода музею Галини Мокан. І щоразу дізнаюся щось нове.
У 1963 році тут разом з господарями проживали режисер-постановник фільму Сергій Параджанов, художник Георгій Якутович та композитор Мирослав Скорик. Просто з ґанку — вхід до кімнати, де жили ґазди, а наліво — тимчасове помешкання постановника «Тіней». Експонати музею — фотографії, гуцульський одяг… «Сергій Параджанов жив, як усі члени сім’ї. Разом їли, один від одного не замикалися. Параджанов допомагав у господарці. Щовечора розпитував про гуцульський побут та звичаї», — каже пані Галина.
За словами пані Галини, Сергій Параджанов був простим, доступним і невибагливим. Любив гуцульські страви: бануш, гуслінку, бурищеники, манюні голубці з квашеної капусти. Серед гуцулів великий режисер тримався як серед своїх, без найменшої зарозумілості. Любив бувати на полонині, як сам казав, «ближче до вітру і неба», їсти з вівчарями кулешу з бринзою, розповідати смішні історії. Алкоголем не захоплювався. Чарчину перехиляв для годиться, за компанію…
Гуцулів у фільмі зіграли самі гуцули. Масовки, натуральні кадри праці горян, спів і музика — все показало правдивий дух Гуцульщини. Пісні співають теж гуцули. Зіграли у фільмі і Петро Сорук з дружиною Євдокією, дочкою Марією Хімчак і внуком Василем (власником сучасного музею), Марія Ілійчук, Іван Ігнатюк, Ганна Чабанюк, Ганна Бойчук, Василь Коржук, Ганна Гараджук… Це — список акторів з народу, які, попри виснажливий трудовий день, із задоволенням працювали на знімальному майданчику.
Коли завершилися зйомки і гуцули приїхали на озвучення фільму до Києва, Параджанов поселив їх в одному з готелів. Але вже наступного дня «народні артисти» попросилися до нього додому — почувалися у готельних апартаментах некомфортно. Забрав їх режисер у свою двокімнатну квартиру, спали на підлозі, настеливши ліжників. Водив їх містом, опікувався ними, як рідний. Повернувшись зі столиці додому, жінки казали, що це були найкращі два місяці у їхньому житті.
Параджанов довго підбирав актора на роль Івана. Ним став студент ІІ курсу Іван Николайчук. Николайчук сам переінакшив прізвище тоді, коли готувалися титри. Так і залишився назавжди Миколайчуком. Галина Мокан каже, що в Іванка були закохані всі дівчата не лише з Криворівні, а й навколишніх сіл. Миколайчук тримався відособлено. Почувався ніяково — студент серед столичної тусовки.
Основний об’єкт зйомок — обійстя Палійчуків — знайшли у Криворівні. То була давня (справжня гуцульська) ґражда. Ще тоді жила ґаздиня, столітня Параска, яка у юності товаришувала з Іваном Франком. Параска Миронівна Харук знала багато легенд, тож Франко любив до неї заходити, щоб послухати її історії. Свого часу у цю садибу заходив Михайло Коцюбинський. І пізніше вже за його твором у цьому будинку знімалося багато сцен з «Тіней…»: як Іван ремонтує свою хату; як Івана купали, готуючи до шлюбу; як діти зазирають у вікна; як гола Палагна йде ворожити (вона проходить подвір’ям цього обійстя). Кажуть, Іван Миколайчук любив тут спати на сіні. Казав, тут є аура, що надихає…
На роль головної героїні — Марічки — запросили російську акторку, тоді вже дружину Юрія Іллєнка, Ларису Кадочникову.
— Успіх фільму завжди залежить від сценарію, — розповіла журналістові «ВЗ» про зйомки Лариса Кадочникова. — Це класика, геніальний твір Коцюбинського. Крім того, зібралася група однодумців — талановитих людей, які захотіли зробити справжнє кіно: режисер Сергій Параджанов, оператор Юрій Іллєнко, художник Георгій Якутович, який шалено любив Карпати, актор Іван Миколайчук, який виріс там і якого Бог створив саме для цієї картини. Можливо, ще й через те, що фільм про щире кохання. Недаремно один французький журнал писав, що це фільм про гуцульських Ромео і Джульєтту.
— В Івана Миколайчука були закохані всі дівчата з навколишніх сіл. А ви?
— Такої краси герой не міг не подобатися, інакше ми б не могли зіграти Ромео і Джульєтту. Але я тоді була дружиною Юрія Іллєнка, наші стосунки були настільки міцними, що, крім симпатії і поваги до Івана Миколайчука, інших почуттів не було. Пригадую, ми з ним полетіли в Аргентину на Міжнародний кінофестиваль. Удвох, адже не пустили ні Параджанова, ні Юру Іллєнка, зате поїхали з нами чиновники з Києва і Москви. Перші дні нас там ніхто не знав, але після перегляду картини Івана оточили такою увагою… А були там актори далеко не рядові. Але у центрі — Іван. Ні на кого не схожий своєю красою гуцульською. Я навіть не можу пояснити, що таке було в ньому… Причому ніякого шикарного вбрання не мав — два светри і чорний костюм. Ця його постать, зріст, голова, його очі… Всі упадали за ним, були в нього закохані, він був у центрі уваги. Звичайно ж, насамперед завдяки картині. Якби не картина, яка справила надзвичайне враження, то, можливо, такого ставлення й не було б.
За словами Лариси Кадочникової, у фільмі спільних сцен з Іваном Миколайчуком у неї було не так і багато, але вони визначають суть картини, вони ключові в долі героя — Івана Палійчука. Сцена у церкві й після церковної служби, сцена танцю, прощання, коли Іван іде на полонину, і вже фінальна сцена — «Срібний ліс». На цю зйомку вони виїжджали разів з п’ятдесят.
— Це взагалі було якесь безумство, — каже пані Лариса. — Не так пофарбовано, не так вирубали, не та погода, не так покладені рейки — і це тривало безкінечно. А в результаті вийшло диво: маленький фрагмент, зате який шедевр! Тепер чудово розумію, з огляду на серіали, що таке справжнє кіно, а що — дурниці, які тепер знімають.
Сцена розставання, коли Іван іде на полонину, а Марічка прощається з ним, також, за словами актриси, виявилась випробуванням. Її постійно відкладали, а знімали тоді, коли було холодно.
— Знайшли малодоступне місце. Юра (Іллєнко. — Г. Я.) завжди знаходив такі місця, куди підібратись було неможливо. Хіба вантажними машинами. Внизу текла вузенька річка, і з неї дощовою установкою треба було качати воду нагору — для забезпечення дощу. Вгорі обладнали майданчик, на якому встановили кінокамеру, а знизу качали воду, щоб ми опинилися під дощем. У річці крижана вода, це було десь на початку листопада. Хоча на екрані складається враження, що тепло. Я розуміла, що одним дублем не обійдеться. Коли почалася зйомка і пустили воду, я від холоду вже не пам’ятала ні тексту, нічого. Це добре, що Іван зняв капелюха і на-дягнув мені на голову — він мене врятував. Розуміла: все — захворію! І зйомки зупиняться. Нас переодягли — і знову все спочатку. І так — разів чотири чи п’ять. Але сцена вийшла переконлива, зворушлива. Крижана вода ввела мене у стан якогось шаленства, передчуття нещастя, наші герої ніби відчували, що розлучаються назавжди. Взагалі, все було дуже складно, зйомки складні, важкі, та щось нам допомагало. Обставини були за те, щоб це вийшло. І, звичайно, якби не було Івана, не уявляю, що б вийшло і чи була б картина?