Спиртзаводи продадуть як металобрухт?
ДП «Укрспирт», якому належить 41 спиртзавод, готують до термінової приватизації
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/402886/spyrt.jpg)
«Зелена» влада вирішила випустити на волю «зеленого змія» — з наступного року в Україні скасовують державну монополію на виробництво спирту. Уже з 1 липня 2020 року спирт цілком офіційно зможе виробляти будь-яке підприємство, яке отримає відповідну ліцензію. Тому у Мінекономрозвитку вирішили поквапитись з приватизацією «Укрспирту». «У нас є бачення, що потрібно провести приватизацію до 1 липня 2020 року», — заявив заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Тарас Висоцький. Однак експерти переконані: такий поспіх означає, що на підприємство уже є потенційний покупець.
Наразі до ДП «Укрспирт» належить 41 спиртзавод у різних регіонах України (на Львівщині їх аж дев’ять). Окрім власне спирту, вони виробляють лікеро-горілчані вироби, біоетанол і навіть хлібопекарські дріжджі. Але, попри державну монополію на виробництво спирту, підприємство тривалий час декларувало збитки. Більше того, частина спиртзаводів на сьогодні практично не функціонує. Скажімо, у 2014 році «Укрспирт» виробив майже 14 мільйонів дал спирту, але при цьому зазнав 532 млн гривень збитків. За останні кілька років виробництво спирту впало, однак підприємство в цілому є прибутковим. Скажімо, за минулий рік прибутки ДП становили 22 млн грн. Здавалось, «Укрспирт» нарешті отримав більш-менш успішний менеджмент. Та варто було Юрію Лучечку, який очолював підприємство з 2017 року, заявити про те, що швидка приватизація шкідлива для країни і ті спиртові заводи, які генерують прибуток (таких, за словами Лучечка, 18), треба залишити у державній власності, як його відразу ж усунули з посади. Замість нього Милованов призначив т.в.о. свого радника Сергія Блескуна, який руками і ногами за терміновий розпродаж спиртзаводів.
«Спиртові заводи мають перейти у приватні руки, держава повинна прописати інвесторам правила гри і контролювати, чи виконуються ці правила. Ефект держави — у збільшенні податкових надходжень. Держава не повинна займатися питаннями, наприклад, автоматизації котла чи іншими покращеннями на виробництві. Вона повинна контролювати і збирати податки, а не варити спирт», — вважає Блескун.
Що ж до самих спиртзаводів, то, швидше за все, частину з них продадуть за ціною металобрухту чи просто як нежитлову нерухомість. Натомість заводи, які на сьогодні досить успішно функціонують, є ласим шматком. За словами Лучечка, аби їх вигідно продати, треба вивести підприємство на ІРО, а для цього потрібен час. За пів року це зробити явно не вдасться.
Коментарі для «ВЗ»
Андрій Новак, економіст
Для всього світу Україна — це держава, на території якої відбуваються бойові дії. І вартість усіх активів, які є у державі, мінімальна. Тому виникає питання, чи взагалі у такий період варто проводити велику приватизацію? Якщо мала приватизація зараз може бути доцільною, аби зняти з держави зайві тягарі з бюджету, то стосовно великої приватизації, навряд чи варто зараз її проводити.
Щодо «Укрспирту», то приватизація має одну мету — збиткове державне підприємство перетворити на прибуткове. Якщо держава не може сама цього зробити, краще віддати у приватні руки. Якщо державне підприємство прибуткове, зникає сенс його приватизовувати. Виробництво спирту збитковим бути не може, оскільки спирт — базова сировина для таких продуктивних галузей, як виробництво алкогольних виробів та медикаментів. Звичайно, завод можна зробити фіктивно збитковим через різні бухгалтерські махінації. Тому щодо приватизації «Укрспирту» у мене подвійне запитання, і з точки зору часу проведення приватизації, і з точки зору її доцільності. Зважаючи на те, як намагаються прискорити приватизацію цього підприємства, очевидно, вже є певні домовленості про те, кому воно дістанеться.
Щодо зняття монополії на виробництво спирту, то з цим рішенням можна погодитись, адже коли з’являється конкуренція, ринок пожвавлюється. Оскільки йдеться про базову сировину щонайменше для двох галузей, то створення конкурентних умов може знизити вартість базової сировини і, відповідно, привести до зниження ціни на товари, які на цій сировині виробляються.
Єгор Киян, експерт Міжнародного центру перспективних досліджень
Можна однаково погано чи однаково добре керувати як державним, так і приватним підприємством. Тому тут проблема не стільки у фінансових показниках, скільки у менеджменті, а також у тиску зацікавлених сторін. Логіка — якщо у держави є щось збиткове, треба його продавати, — не завжди спрацьовує. Щодо тих підприємств, які можуть мати стратегічну цінність, треба ставити питання до самого менеджменту. Спирт — це не лише виробництво горілки. Він використовується і для лікарських засобів. Якщо у майбутньому виникне необхідність переорієнтації, то з приватним інвестором буде значно важче домовитись, ніж з державним підприємством. Адже держпідприємство обстоює інтереси держави, навіть інколи працюючи у збиток. А приватне буде завжди боронити приватні інтереси.