Передплата 2024 «Добре здоров’я»

«Примусьте сусіда заплатити кредит. А то ми від вас не відстанемо»

Як колекторська фірма знущається з двох пенсіонерок – через те, що їхній сусід не віддав борг банку

Від сьомої ранку і майже до 11-ї вечора у квартирі 85-річної Ніни Дмитрівни майже щогодини лунає телефонний дзвінок. На тому боці слухавки вимагають сплатити борг. І хоча жодних боргів ані перед банками, ані перед комунальниками жінка не має, такі дзвінки не припиняються. Колекторська фірма просто знахабніла: коли жінка пояснила, що боржник, якого вони шукають, живе не тут, а на поверх вище, ніхто навіть не думав вибачатись! Їй наказали піти до нього і сказати, аби повернув борг. Інакше їй надзвонюватимуть доти, доки він не заплатить...

«Спочатку подзвонив якийсь чоловік. Шукав Романа з 56-ї квартири. Кажу, це інша квартира, він тут не живе. Тоді сказав, аби я пішла і сказала йому, що він до 20-го числа мав сплатити якийсь кредит. Кажу, якщо ви знаєте адресу, йдіть самі. Чого я маю ходити вимагати щось у людей, яких практично не знаю? Він каже, нам далеко ходити, йдіть ви. Інакше вам будуть дзвонити щодня, — каже Ніна Дмитрівна. — І почалося. Дзвонять майже щогодини — ні поспати, ні відпочити. Сьогодні дзвонили десь о сьомій ранку, вчора дзвонили майже до одинадцятої вечора”.

Кореспондент “ВЗ” навідалась до Ніни Дмитрівни додому. Тільки переступила поріг квартири, як пролунав пронизливий дзвінок старенького телефону — сама аж підстрибнула. Маленька жіночка (від сили 150 см зросту — і колектори хочуть, аби вона вибивала борг у сусіда?) підняла слухавку і відразу ж передала мені — “Вони!”. З того, що вдалося почути, — робот повідомляє, що приїде якась комісія від компанії “Укрборг”, і диктує київський номер телефону.

“Я чула, що то часом так спеціально дзвонять стареньким, щоб довести їх до серцевого нападу, а потім забрати квартиру”, — перелякана бабуся ледве не плаче, каже, тепер зачиняє не лише двері квартири, а й двері кімнати на ключ. Ніна Дмитрівна боїться, що через чужі борги можуть приїхати і описати її майно. Від постійних хвилювань погіршилось здоров’я — все ж 85 років!

Та, виявляється, сусідці на поверх вище теж дзвонили. “У сусідів нема ста­ціо­нарного телефону. Коли їхній син оформляв кредит, вказав мій. І то тепер почали видзвонювати — три дні щогодини дзвонили. То можна було з розуму зійти. Я ходила до сусідів, але вони навіть відчиняти двері не хочуть, — каже Анна Семенівна, також пенсіонерка. — Потім у мене дзвінки припинились — почали дзвонити Ніні Дмит­рівні”.

Мені горезвісний “Роман з 56-ї” двері відчинив. Молодик підтвердив, що має проблеми з виплатою кредиту “Альфа-банку”. Але, каже, не винен, що тероризують сусідку...

На той момент мені здавалось, що все, що треба, аби дзвінки припинились, — подзвонити в “Укрборг” і попросити, аби забрали телефон Ніни Дмитрівни з бази автоматичного продзвону, оскільки він не належить боржникові. Та, схоже, колекторській компанії наплювати і на службову етику, і на права громадян. У Колекторській компанії відповіли, що не можуть забрати телефон з бази, оскільки він вказаний в анкеті як контактний. “Але ж позичальник використав цей номер без згоди власника. Зрештою, це стаціонарний номер — ви можете переконатись, що там інша адреса”, — кажу. “Не має значення. Він вказаний в договорі, тому ми на нього дзвонитимемо”. “Ви розуміє­те, що доводите до інфаркту 85-річну жінку? Вона вже боїться залишатись у власній квартирі”.

— “То нехай переконає сусіда заплатити борг. Бо ми дзвонитимемо, поки він не заплатить”, — шокувала мене пані з “Укрборгу”. Тобто в компанії усвідомлюють, що шантажують людину, яка не має жодного відношення до боржника, просто живе з ним в одному під’їзді, — але їм на це наплювати! Невже вони розраховують, що боржник, якому ніхто не надзвонює і не приходить в гості з вимогою сплатити борг, побіжить віддавати гроші лише заради спокою сусідської бабці? “Альфа-банку” явно варто подбати про надійнішого “вибивача” боргів.

У банку до ситуації з “лівим” номером телефону поставились з більшим розумінням (зреш­тою, вони б мали перевіряти контактні дані до того, як видати кредит, може, тоді й проблем з неповерненням не було б). Дів­чина записала дані і пообіцяла, що вони все врегулюють... Не пізніше, ніж за два тижні.

P.S. Після того, як ми зателефонували в компанію “Укрборг”, до бази автоматичного обдзвону “боржників” внесли і наш корпоративний номер. “Відкладіть усі свої справи і очікуйте візиту спеціаліста виїзної групи “Укрборг” — такі повідомлення тепер чуємо по кілька разів на день...

Ігор Годецький, правозахисник

Проблема в тому, що юридичних механізмів врегулювання такої ситуації практично немає. Колектор розуміє, що бабуся не най­матиме юриста, аби довести, що її персональні дані використали незаконно. Єдине, що можна зробити, — піти до компанії, яка надає послуги зв’язку, і написати заяву, аби заборонили вхідні дзвінки з номера, з якого дзвонить колектор. Чи змінити свій номер телефону. У мене схожа ситуація, і мені колекторська фірма помилково дзвонить вже понад рік. Спочатку намагався пояснити, що я не Муравейников. Тепер відводжу на них душу. Дражню: “хочете грошей, а не дам. Шиш вам і т. д.”. За цей час я вже дізнався все про позичальника, навіть документи мені надіслали. Тепер пан Муравейников може подавати позов про розголошення банківської таємниці — я підтверджу. І тоді вже банк буде платити.

Світлана Добровольська, керівник відділу зв’язків з громадськістю ГУ УМВС у Львівській області

Формально, якщо телефонують вдень, — це не є порушенням закону. Але якщо телефонує робот і вмикається запис, у якому вимагають повернути борг, то для початку треба написати заяву на ім’я керівництва фірми “Укрборг”, — про те, що жодних боргових зобов’язань ані перед нею, ані перед банками ви не маєте. Заяву треба обов’язково зареєструвати (чи надіслати рекомендованим листом). Якщо реакції не буде — звертатись у прокуратуру.