Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Віталій ПЕКАРЧУК: «Занадто прискіплива опіка з боку податкового інспектора чи митників відходить у минуле...»

Замість податкової служби та Львівської митниці тепер працює Головне управління Міндоходів у Львівській області. Про функції та завдання нового відомства “ВЗ” розповів в. о. начальника цього управління Віталій Пекарчук.

— Віталію Семеновичу, під дахом Міндоходів тепер і податкова, і митна служби. Яку користь від такого об’єднання отримає український бізнес?

— Об’єднання цих служб у Міністерстві доходів і зборів — важливий реформаторський крок. Вітчизняні підприємці та іноземні інвестори тепер мають єдиного адресата, який відповідає за створення рівної конкуренції, поміркованого оподаткування, якісний сервіс в адмініструванні обов’язкових платежів. Вигоди для бізнесу очевидні. Йдеться про спрощення податкових та митних процедур, скорочення часу на обслуговування, зниження рівня бюрократизації.

— Які функції відтепер виконуватиме Головне управління Міндоходів в області?

— На регіональному рівні такі управління створено для координації роботи митних пунктів і податкових інспекцій з адміністрування податків та інших платежів, Єдиного соціального внеску, надання послуг громадянам і бізнесу. Мета залишається незмінною — забезпечення наповнення доходної частини бюджету. Замість 24 державних податкових інс-пекцій в області функціонуватимуть 18.

Юридичною особою публічного права у складі управління є також Львівська митниця. Зона її діяльності — Львівська область, на території якої розташовані 14 митних постів. Їх дислокацію не змінено. Контрольні функції на ділянці державного кордону з Республікою Польщею, як і раніше, здійснюють у чотирьох пунктах пропуску для автомобільного та трьох — для залізничного сполучення, а також у пункті пропуску «Львів-Аеропорт».

Результати роботи податкових та митних органів упродовж перших чотирьох місяців поточного року засвідчили, що заходи з реорганізації та створення нової управлінської структури мали позитивний вплив. В області забезпечено збір платежів до Зведеного бюджету в сумі 2 160,3 млн. гривень. До Державного бюджету залучено 979,6 млн. гривень. Приріст збору платежів порівняно з відповідним періодом 2012 року становив 89,8 млн. грн., або 110,1%.

До місцевих бюджетів області надійшло 1 180,8 млн. гривень. Рівень виконання доведених завдань становить 109,8%. Приріст платежів у 2013 році — 57,8 млн. грн. порівняно з відповідним періодом минулого року.

У січні-квітні 2013 року митниця перерахувала до Держбюджету податків та зборів на суму 1 523,3 млн. гривень. Порівняно з аналогічним періодом 2012 року надходження збільшено на 254,8 млн. гривень.

— Підприємцям доведеться вибудовувати роботу відповідно до нових правил? Деякі виробничники висловлюють сумніви, чи запроваджені зміни полегшать їм життя.

— Хотів би заспокоїти всіх: реформування обох служб і створення нового відомства жодним чином не призведе до погіршення умов ведення бізнесу. Для сумлінних платників податків і суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності правила стануть простішими і ліберальнішими. Об’єднання митної та податкової ІТ-інфраструктури дозволить проводити моніторинг фактичного руху товарів від кордону до споживача в режимі реального часу. А об’єднання податкового і митного аудиту дасть можливість зменшити кількість візитів на підприємства і водночас підвищити ефективність контрольно-перевірочної роботи.

Завдяки запровадженню елек-тронних сервісів, методів непрямого електронного контро-лю упродовж двох останніх років більш ніж удвічі зменшено кількість планових перевірок, 54% заявлених платниками сум ПДВ відшкодовуємо в автоматичному режимі. Ще одна приємна новація для бізнесу: вантажно-митні декларації можна оформляти в електронному вигляді, і не подавати їх у податкові органи на паперових носіях для отримання бюджетного відшкодування ПДВ. Подавати звітність в електронному варіанті без відвідування податкової може будь-яка юридична чи фізична особа, що має електронний цифровий підпис. У митній сфері також зроблено акцент на електронні сервіси та мінімізацію людського фактора.

— Це через застосування методів електронного обслуговування, ІТ-технологій мають звільнити зі штату майже кожного десятого працівника, як це задекларовано Міндоходів?

— Занадто прискіплива опіка з боку податкового інспектора чи митника — це той стиль роботи, що відходить у минуле. Реальністю стає європейська практика, коли прямий контакт з чиновником стає необов’язковим. Штати держслужбовців потрібно приводити у відповідність до функціонального навантаження. Це об’єктивно зумовлений процес, хоча, звісно, і болючий. Замість 2611 осіб у податкових органах, підпорядкованих ГУ Міндоходів області, працюватимуть 2372 службовці. В області скорочено 239 осіб, або 9,2%, в тому числі в обласному апараті — 53 працівники. Відповідно, буде зменшено і штатну чисельність Львівської митниці — з 1014 посадових осіб до 910.

— Найбільше скорочено штати підрозділів податкової міліції. У підприємницьких колах кажуть, що ця силова структура не виправдовує себе.

— Справді, склад податкової міліції буде суттєво скорочений. Чисельність районних відділів буде зменшено на третину — замість 121 службовця працюватимуть 85. В обласному апараті зміни ще більш радикальні, буде вивільнено 84 особи, тобто 45% нинішнього складу. Натомість майже вдвічі (на 23 штатні одиниці) збільшено відділ внутрішньої безпеки, який триматиме в полі зору службову дисципліну, дотримання норм антикорупційного законодавства.

— Чи сприятимуть реформи подоланню контрабанди, корупції?..

— Це проблема, яку слід розв’язувати системно і в режимі завдань, як кажуть, на щодень. Уже підняли рівень відповідальності керівників за стан справ безпосередньо в регіональних підрозділах. Львівська митниця цього року надіслала у правоохоронні органи 30 повідомлень про протиправні діяння, що містять ознаки злочину відповідно до КК Украї-ни. Поставити інспектора біля кожного транзитного або імпортованого вантажу, звісно, неможливо. Тому ставка на сучасні ІТ-рішення та дистанційний контроль, без втручання в поточну діяльність бізнесу і без зайвих перевірок. Мета міністерства — створити такі умови, щоб контрабанда стала нерентабельною.

Щодо корупції, то управління внутрішньої безпеки ГУ Міндоходів області лише за 4 місяці цього року ініціювало та провело 45 службових перевірок та розслідувань, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 47 осіб, двох працівників звільнено. Важливим у цьому є зворотний зв’язок з платниками. Якщо є порушення закону, корупційні дії з боку посадових осіб, можна скористатися сервісом «Пульс» і оперативно отримати результат реагування на таке звернення. Об’єднання зусиль податкової та митної служб дасть змогу оперативніше і повніше адмініструвати податки і платежі, єдиний соціальний внесок, постійно поліпшувати якість обслуговування бізнесу, а отже, більш успішно наповнювати бюджети усіх рівнів.