Передплата 2024 «Добрий господар»

Повний хюндай!

Через невдалу оборудку зі швидкісними електричками Укрзалізниця витрачається на компенсації пасажирам, а компанія Hyundai змушена рятувати репутацію

Запуск швидкісних поїздів Hyundai по праву отримав звання “провалу року”. Про те, що закупівля десяти корейських чудо-потягів — грандіозна афера, говорили ще до того, як вони прибули в Україну. Включення їх у розклад руху супроводжувався скандалами та протестами, бо скасували чимало звичних поїздів, квитки на які були суттєво дешевшими, ніж “на корейців”. Навіть популярний 92-й потяг “Київ-Львів” ледве відвоювали. Колесников і компанія переконували: народна нелюбов до нових потягів викликана негативом у ЗМІ, але як тільки ними почнуть користуватись, відчують різницю. Різниця і справді відчутна: поїзди, до яких ми звикли, виглядають, як бляшанки на колесах, їдуть повільно, але ж їдуть! Потяги, які привезли в Україну, на наших коліях виглядають як гості з майбутнього (хоча модель Hyundai Rotem — далеко не найсучасніший варіант міжміських електричок), зате з пункту А до пункту В доїжджають не завжди... Влітку казали, проблема не в поїздах, а у кривих українських коліях та нестабільній напрузі, взимку — у морозах та снігопадах. Корейські потяги стали темами для анекдотів, а слово “хюндай” стало мало не лайливим. Тепер кажуть “повний хюндай”...

Офіційних підрахунків збитків від запуску швидкісних електропоїздів Hyundai Rotem наразі немає. Але можна припустити, що сума величезна. На Крюківському вагонобудівному заводі порахували: якби замість десяти корейських поїздів придбали десять українських, зекономили б 133 мільйони. На ці гроші можна було б купити ще п’ять потягів. Якщо ж купувати не електропоїзди, а потяги локомотивної тяги (вагони на Крюківському заводі, а тепловози на Луганському чи Дніпропетровському), вийшло б іще дешевше. Крім того, якби поїзди виробляли в Україні, роботу мали б 4-5 тисяч працівників.

Вдарили “хюндаї” і по бюджету Укрзалізниці: кожна поломка (а їх за півроку — майже сотня) — додаткові витрати. Крім того, доводиться компенсувати витрати пасажирам, які через несправність потягів простоювали по кілька годин у чистому полі (навіть у морози) та змушені були добиратися до місця призначення іншими потягами. За компенсацією вартості проїзду у зв’язку з різноманітними поломками звернулося 3,5 тисячі пасажирів. Користувач Facebook Вадим Беспалов запевняє, що 21 грудня швидкісний електропоїзд “Київ-Львів” спалив центр управління рухом поїздів на станції Клавдієве. “При проїзді Хюндая станції Клавдієве був зірваний контактний провід. Він завис над залізобетонним стовпчиком, встановленим над кабельною трасою. Струм пішов по стовпчику в кабель у релейну, де перебували люди... Почалася пожежа, яка знищила техніки на мільйон гривень”, — повідомив Беспалов у соцмережі, підкріпивши інформацію фотографіями. В офіційних повідомленнях жодної згадки про пожежу не було — лише про поломку потяга.

Скандали з потягами Hyundai в Україні завдали удару по репутації виробника. Корейська компанія гарантувала усунення всіх несправностей, які призводили до численних поломок швидкісних поїздів, пообіцяла за власний рахунок забезпечити модернізацію дахів і обшивки головної частини поїздів, модернізацію гальмівної системи і перемикачів видів струму, замінити пошкоджені віконні блоки та гальмівні колодки. З 20 січня працівники компанії супроводжують кожен потяг у дорозі.

“Наші урядовці вибрали марку, не подумавши, чи підходить вона для наших умов. Вони не врахували, що в Україні морози, є певне викривлення колій, а на це реагує електроніка, тому так часто стаються поломки, — каже президент PR-агенції Bohush Communications Денис Богуш. — Саме цю модель і саме в цього виробника замовили, очевидно, через те, що змогли домовитись про відкат. Стверджувати не буду — свічки не тримав. Але компанія Hyundai змушена буде витратити додаткові кошти на антикризову комунікацію. Адже компанія виробляє і автомобілі, і побутову техніку, а ці скандали можуть позначитись на продажах. Досі автомобілі цієї марки були на першому чи другому місці за продажами, бо добре себе зарекомендували. Але на рішення нових покупців цей скандал може вплинути”.

З тим, що оборудка з електричками Hyundaі (які призначені для приміських перевезень, а не для того, щоб їх ганяли на такі відставні) кидає тінь на всю продукцію бренду, погоджується і піар-менеджер компанії “Хюндай Мотор Україна” Наталія Киреєва. “Компанія Hyundai працює у різних напрямах — від суднобудування до побутової техніки. Автомобілі цієї марки продають в Україні уже 12 років, вони прекрасно себе зарекомендували, бо адаптовані під наші погодні умови. Автомобілі та потяги — це різні виробництва, різні заводи. Але розуміємо, що скандал з електропоїздами, закупленими для України, завдає удару по всій продукції бренду”, — каже Наталія Киреєва.

Таким чином через аферу Hyundai потерпіли усі — від компанії-виробника до пасажирів Укрзалізниці. Зате, схоже, кілька українців та корейців, які пролобіювали угоди, добре нагріли на них руки.

А тим часом...

23 січня потяг Нyundai Rotem не зміг виїхати до Києва зі Львова. Пасажирам довелося більше години мерзнути на вокзалі. О 8.20 (за графіком “хюндай” мав виїхати о 7-ій) подали звичайний пасажирський потяг з купейних вагонів. За словами очевидців, потяг був уже завчасно підготовлений на випадок несправності “корейця”.