Передплата 2025 ВЗ

Наїзд на олігархів

Поки багатії ділять активи, українці можуть залишитись без зв’язку, грошей та пального

Не встигли українці оговтатись від банкрутства “АероСвіту”, як Господарський суд Донецької області з ініціативи авіакомпанії “Донбасаеро” порушив справу про її банкрутство. Ще одна компанія з “Української авіаційної групи” (підконтрольної олігарху Коломойському) — “Дніпроавіа” повідомила, що у зв’язку з припиненням оперування рейсів “Дніпроавіа” з 8 січня 2013 року закриває продаж авіаквитків на власному сайті. Навряд чи когось в Україні здивує, що споріднені авіакомпанії, які займали монопольне становище на ринку, виявились банкрутами. У нас кожне друге підприємство за документами збиткове. Питання в іншому. Чому усе це сталось саме зараз і так синхронно?

У червні міністр інфраструктури Борис Колесников в інтерв’ю радіостанції “Эхо Москвы” заявив, що високі ціни і низька якість обслуговування в українських авіакомпаніях викликані надмірною монополізацією ринку. “...65% ринку монополізувала одна група. Тому немає справжньої конкуренції. Думаю, не пізніше вересня цей монополіст відчує конкуренцію. Не хочу розкривати всі карти, але удар буде дуже суттєвий, і на користь пасажирів”, — сказав він. Може, це і є той проанонсований “удар”?

Скидається на те, що прогнозований експертами переділ власності між олігархами таки почався. І... почав виходити з-під конт­ролю. За чутками, між групою Коломойського та групою Олександра Януковича (старшого сина президента) розв’язалась справжня війна, і банкрутство авіакомпаній — лише спроба врятувати активи. Дехто навіть називає Коломойського українським Ходорковським.

“Ще до Нового року почалися перевірки на заправках, які отримують бензин з Кременчуцького НПЗ, що належить Коломойському. Потім почалися проблеми з авіакомпаніями. Перевірки прокотились по усіх структурах, пов’язаних з групою “Приват”, — каже керуючий партнер агентства конфліктного піару

“PR I Z” Захар Чистяков. — Хто ініціатор цієї ситуації, важко сказати. За однією версією, за цим стоїть Олександр Янукович. В той же час заводам, що належать Коломойському, підвищили вартість електроенергії, а за цим начебто стоїть Ринат Ахметов. В будь-якому разі, я б не порівнював ситуацію в Україні з російською. Влада у нас не настільки сильна, як у Росії. Вони мають посади, можуть впливати на прийняття рішень, але за ними не стоять серйозні економічні структури. Ходорковський порівняно з Коломойським — дрібний підприємець. Він не мав такого впливу на економіку країни. Коломойський має таку частку економіки, що якщо він згорне свій бізнес, це відкине країну років на 10-15”.

Подейкують, Ігор Коломойський навіть пообіцяв обвалити гривню, закривши відділення “ПриватБанку” у регіонах та усі банкомати. Не факт, що він справді це казав, але за бажання цілком може це зробити. “Приват” — найбільший український банк, його картки має найбільша кількість українців, тому будь-які перебої у роботі можуть спровокувати паніку серед населення.

Крім банку, групі “Приват” належить майже півтори тисячі АЗС по всій країні (працюють під брендами «Авіас», «Укрнафта» і АNP). І якщо б вони одномоментно перестали працювати, на ринку пального стався б колапс. Найбільше у цій ситуації постраждали б пересічні українці, але у боротьбі за активи про людей думають найменше. У цьому переконались тисячі пасажирів “АероСвіту”, яких кинули напризволяще в чужих країнах.

“Ситуація, що склалася, характеризує нашу країну. Соціальний бізнес, що має вплив на долі тисяч людей, не може так поводитися навіть у кризовій ситуації. Але бізнес завжди поводиться у тих рамках, у яких дозволяє держава. Якщо у нас такі проблеми з бізнесом, отже, щось не так у державі. В першу чергу треба вирішувати проблеми у державі”, — каже директор Центру економічного розвитку Олександр Пасхавер.

Коломойський — не єдиний олігарх, на бізнес якого “наїхали”. Наприкінці року мільярдер Олександр Ярославський зізнався, що його змусили продати футбольний клуб “Металіст” разом з усією інфраструктурою (стадіоном, тренувальною базою). На питання, чи з об’єктів, збудованих до Євро-2012, у нього залишились аеропорт та готель, олігарх відповів: “Я сподіваюсь. Якщо на них ніхто не зазіхне”. Торік повідомляли про спробу рейдерського захоплення бізнесу Олексія Вадатутського (“Нібулон”), який за рік опустився з 10 на 18 сходинку серед найбагатших людей України.