Все є дар
Папа Іван Павло ІІ, на мою думку, — одна з найбільш позитивно впливових осіб ХХ століття.
Він народився у 1920 році, ще не встиг осісти порох після I Світової війни. Він до 21 року життя вже втратив своїх маму, брата і батька — лишився сам. Під час II Світової війни підпільно вчився у семінарії, а перед тим працював у копальні. Відразу після війни став священником. До кінця життя був душпастирем, філософом, богословом, поетом, писав драми. Зібрав багато томів праць — може, сто. Але передовсім був душпастирем. Він відбув 104 поїздки за 27 років свого служіння. Кажуть, що за час історії не було жодної особи, яку б бачили стільки людей, як Івана
Безсумнівно, ніхто не зробив стільки для розвалу комунізму, як Іван
Ми втомлені. Живемо у дуже розпорошений час. Зараз маємо карантин. У суспільстві немає упорядкованих цінностей. Ми чимраз більше бачимо лідерів, які є або циніками, або популістами (тобто обіцяють людям те, що ті хочуть почути), або просто не є професіоналами. Сьогодні кожен сектор, в тому числі неприбутковий сектор, потребує лідерів, які можуть витримати плисти проти цієї течії. Одне з найгірших, що роблять сьогоднішні горе-керівники, — те, що вони псують образ лідера, творять фальшивий образ провідника. Бо вони не є правдивими лідерами — просто хочуть мати певну популярність для влади, а владу для популярності. І це закрите коло. Служіння там є якимось малим відсотком — і не вирішальним.
Тому постать Івана
Іван
«Де знаходити енергію заради інновацій та гуртування громади у період кризи?»
«Що може стати опорою для побудови громадянського суспільства у майбутньому?».
Я би дуже хотів, щоби ви, всі студенти й випускники нашого Інституту, були правдивими лідерами. Правдиве лідерство у громадському секторі тим більше важливе. Ви не продукуєте комерцію, але працюєте задля того, щоби помагати людям самостійно змінюватися. Так, ви часом даєте людям рибу — але ви хочете і навчити їх ловити вудкою рибу. Ви хочете, щоби вони зросли. Праця над людиною — це не формула «Нескафе»: порошок, кип'яток і швидке задоволення. Це супровід. Про цей супровід багато говорить теперішній Папа Франциск.
В Іванові
Він мав дуже інтенсивний ритм праці — зранку три години молився і читав, в каплиці писав, а потім протягом дня проводив зустрічі. І на сніданки, і на обіди приходили гості. Він з цілого світу приймав людей — професорів, богословів, монахинь, але також світських людей, не католиків. Він все це слухав і асимілював. У нього був постійний семінар. Він мав позитивну енергію. Уявіть собі: мати перед собою цілий комуністичний блок, режим, секретні служби — і вистоювати в цьому як священник і єпископ, а тоді з папського престолу спокійно голосити правду, яка розвалить цей союз. Це не військо, хоч Сталін і питав «скільки дивізій має Папа?». Але Папа мав віру. Він також мав дисципліну. Це ще стара школа — йти вчасно спати, рано встати, молитися за певним графіком. Що я вам теж рекомендую… І здорове харчування важливе.
Іван
Ви покликані «вилонювати» людей крізь проєкти. Проєкти — це інструмент, щоби формувати людей. І формувати людей можете, лише якщо ви самі є сформовані. Тому дуже важлива ця глибинна праця над власним духом і думкою. Щоби розуміти таїнство людини. Щоби вміти дякувати у широкому розумінні, бути вдячним за дар. Іван
Ми в карантині можемо краще зрозуміти, що багато чого не є твором наших рук — та майже нічого не є. Все Господь дає, люди дають. Коли розуміємо, що ми є всім цим обдаровані, тоді не нарікаємо, тоді не живемо в песимізмі. Ми тоді маємо думку, емоції, наповнені даром, — бо ми його пізнали. Якщо ми його не пізнаємо, то не розуміємо, що ми є обдаровані. Коли ж усвідомлюємо, що ми обдаровані, то можемо помагати людям пізнавати їхній дар, можемо ставитися до людей як до дару — і вони відкривають свою обдарованість і процвітають. Кожна добра мама і батько це роблять — помагають дитині, яка не вміє ходити, стати на ноги, промовити перше речення, самій їсти. Скільки треба терпеливості, щоби виховати дитину!
Ми зараз маємо таких майже ідолів — спортсменів чи людей у шоу-бізнесі. Але це дуже зрадливі еталони. Так само і політика.
Господь нам розкривається як батько, а Ісус іде за Отцем як Син. І ми покликані помогти людям бути дітьми Божими. Вседержитель все відпускає. Він все даром прийняв і все даром дає. Ісус віддав навіть власне життя. Іде він за волею Отця, бо знає, що має доброго батька. І він вільно йде — не як раб, не як слуга. Він хоче ціле людство впровадити у цей стан синівства.
Зараз у лідерстві велика криза, бо є купа поганих батьків (є також багато недосконалих матерів, але особливо батьків), які лишають своїх дітей, які бачать батьківство як контроль і панування, які, можливо, самі не мали добрих батьків і проєктують те, що самі пережили. Сталіна батько так лупив, що він пісяв кров’ю, багато сатрапів мали жахливих батьків. Ми вчимося різних навичок лідерства від тих, які нами провадять, — батьків, вчителів, духівників у церкві.
Я вважаю, що одна з найбільших проблем у Церкві — це проблема батьківства. На різному рівні ті, які мають бути батьками, — є керівниками, босами з доволі авторитарним підходом. Такі лідери рідко формують гарні команди, такі лідери не підіймають людей — вони впорядковують і творять підлеглих. Система може працювати там, де інвестують на підставі ідеалів, але вона не буде процвітати. Бо це не є сім’я синів і доньок Божих — це є система.
Я хотів би вас заохотити дивитися на Ісуса Христа як на лідера. Він міг провадити інших до синівства, бо був сином доброго батька. Папа Іван Павло, одна з найбільших постатей ХХ ст., таким став, бо він ототожнювався з Христом. Це дозволяло йому вчитися, вивчати мови. Папа досить плавно говорив на восьми мовах. Він міг іти до іншого, він не боявся. До українців 27 років говорив українською — не завжди президенти говорили українською до українців. Перед тим візитом в Україну, де мав 11 проповідей за чотири дні, він вчився кілька тижнів перед цим, як гарно читати. Це чоловік, який у свої 80 років мав хворобу Паркінсона, і можна було вже не їхати в Україну, не мучити себе. Але він прагнув підняти наш народ.
Дух Святий — це є дух дару. У Святому Письмі є дари Святого Духа — терпеливість, лагідність, любов і т. д. Пошукайте це у Святому Письмі. Я хочу вам побажати, щоб ви черпали цих дарів, щоб ви будували на цьому фундаменті. Тоді вас не будуть виснажувати проблеми. Так, ви будете переживати втому — але її переживав і Ісус Христос. Проте ви будете мати візію, ви будете мати віру, ви будете знати, що це лише тимчасова втома. Господь хоче, щоби ми були життєдайними. Ви зможете йти в далеку дорогу.
Я мав зустріч з однією групою наших студентів у Києві, там були молоді політики. Це було десь два роки тому. Й одна жінка мене запитала: «Знаєте, то вже чотири роки після Майдану, і ми такі втомлені. Що робити?». А я їй кажу: ви ще десь так 16 років попрацюйте, мине 20 років — і тоді ми поговоримо про втому. Що це означає — за чотири роки втомлена? Що це означає — за чотири роки покидати справу? Ви думаєте, за чотири роки можна щось зробити? Оце і є ілюзія нашого часу — хап-хап, треба вже, вчора. Все й одразу.
Таким є життя — не все відбувається швидко. І це розумів Іван
Віддайте своє життя — і ви будете на іншому рівні лідерства для людей. І цього я вам бажаю.
Про вибір і пріоритети
Щоби зробити добре вибір, треба мати зосередження. Пріоритетом для кожного з нас повинна бути Божа воля. Для цього нам треба відкритися — це може бути молитва. Це нам показує і карантин: з одного боку, я хвилююся за цих людей, які хворіють і вмирають, — але цей карантин також дає нам шанси. Наприклад, я вже два місяці вдома, і стараюсь щодня певний час проводити в тиші — для мене це час становлення нового служіння. Адже я 30 років служив у Європі, а тепер в Америці. Я виїхав молодим, а тепер є зовсім іншою людиною, вже далеко не молодий. Все змінилося, мають бути інші пріоритети, й це не асимілюється в мені так швидко — я тільки починаю відчувати, куди мене Господь поставив. Отже, дуже важливо слухати, спостерігати, чекати. Часом треба діяти швидко і рішуче — але це треба робити, знаючи, яка є Божа воля, які є найважливіші потреби. А ми можемо дуже часто вирішувати термінове — але не те, що важливе. Дуже часто термінове витискає важливе. В цьому процесі необхідно слухати інших людей. Діалог і консультації дуже допомагають. Коли ми слухаємо людей, то багато чого чуємо. Іван
Я б радив для визначення пріоритетів, плану дії — багато слухати. Слухати Бога, тихого шепоту Господнього. І слухати ближніх. Це відкриває перспективи, це нас ставить перед реальністю, а одна з великих проблем у лідерстві — це ілюзії, фантазії. Дисципліна слухання звільняє нас від небезпечних ілюзій.
Яка має бути критична маса людей, щоби змінювати Україну? Як нам знайти спільну ціль, що надихає, яка б об’єднала всіх незалежно від політики, віри, мови?
Не маю однієї простої відповіді. Переходжу до такого переконання: може, я стаю консервативним через вік, але найкращий спосіб робити щось глобально — це робити щось локально. Тобто робити те, що ти маєш робити.
Думаю, годі було Івану
Передовсім треба змінювати себе самого — і нам потрібна критична маса таких точок. Скільки їх треба? Часто це не дуже багато, але вони мають бути правдивими. Суть не в кількості, а в якості. Певні великі проблеми є негативними, вони мають у собі порожнечу, вони тримаються вкупі владою — мережа корупції чи щось такого. Але їх можна повалити, коли є щось дуже світле, палке, чітке, яке кидає світло на цю темноту.
Бачите, ми маємо у своїй спільності Мирослава Мариновича. Дисидентів, як він, було пару сотень у радянській Україні на 50 мільйонів людей — але вони зберігали автентичність. Вони були правдивими, називали речі на ім'я — і надійшов час, коли ця правда змогла вийти наверх. Тому важливо дивитися на приклади мучеників, які віддавали свої життя. Вони в радянський час були нічим — посміховиськом. Мирослав Маринович казав, що коли його мама, сестра чи дружина йшла дорогою, то різні люди (які знали, хто це є) переходили на другу сторону — бо так боялися. То жахлива одинокість — я вже не кажу про Мирослава, який був у камері-одиночці, в карцері. Сьогодні Мирослав Маринович — один із найбільш шанованих українців, а може найбільш шанований українець.
Я думаю, нам треба цього шукати й на цьому взоруватися. Коли ж ми хочемо контролювати те, що контролювати не можемо, то ми є приреченими до внутрішнього незадоволення. А коли ми можемо сказати «ось це є місце, цей контекст, у якому Господь мене породив, де я живу, де я можу працювати — і в цьому контексті я буду старатися бути людиною правдивою, намагатися зробити максимум», — це буде давати надію іншим. І може початися ланцюгова реакція.
Про лідерство і любов
Любов — це не стихійна річ. Любов — це щось, що потребує систематичності й системи процесів. Любов потребує певної ясності — й важливо є в наших організаціях процеси, системність і ясність плекати. Це виховний процес — як саме материнство, добре батьківство. Добра мама чи тато не завжди гладить дитину по голівці, але треба виставляти певні межі — й це також належить до любові. Коли ми маємо глибокий фундамент, то не шукаємо передовсім популярності і схвалення.
Хто для мене є лідером? Для мене Папа Франциск є лідером. Я мав нагоду за минулий рік кілька разів з ним зустрічатися. Торік у березні мав 25-хвилинну розмову, у липні зустріч протягом двох днів, була коротка зустріч у лютому. Я вважаю, що він є добрим батьком — серед світових лідерів бракує такого батьківства. Для мене таким цікавим лідером є Адріан Сливоцький, який приїжджає до УКУ часто. Для мене такими лідерами є отець Прах та члени ректорату. Знаходжу вказівки від людей, для яких я є лідером. Слухаю молодих людей. Для мене таким лідером є моя мама, вже два роки покійна, про яку я згадую кожен день — бо лідерства ми потребуємо не тільки у візіях і стратегії, а й у поставі: як дивитися, як сприймати речі. Коли ти можеш мати серед лідерів своїх партнерів, коли тебе підіймають ті, яких ти маєш підіймати, коли це є щось взаємне, — тоді ми наближаємось до чогось божественного.
Якою має бути боротьба
Як виглядала активна позиція Івана
Тому важливо нам не давати владі більше влади, ніж вона має, — тобто не пускати владу до стосунків з нами у тому, на що вона не має права. Це передусім наше внутрішнє життя — ми маємо бути внутрішньо вільними. Відповідно до внутрішнього інструментарію, кожен може долучатися — і повинен долучатися — до боротьби з несправедливістю. Але ми виснажимося, якщо всередині не є цілісними.
Найкращий спосіб долати зло — творити альтернативу добра. Хто знає історію УКУ, тому відомо, то ми не раз входили у двозначну дискусію з українською владою. Але передовсім УКУ змінює Україну щоденною працею — і це впливає на довшу мету. Можна стати на п'єдестал і казати: «В суспільстві та Церкві це зле, це зле і це зле». Я вважаю, в суспільстві й Церкві багато безладу — і часом їх треба називати. Але важливим є творити добру альтернативу за допомогою Божої волі. Тихою працею, позитивом, прикладом, свідченням, любов’ю ти долаєш зло.
Як нам залишатися стабільними?
Спрощення, сегментованість раніше допомагали зберігати стабільність. Важливо мати дисципліну у своєму житті. Зрозуміти, що дає життя, які ритми, яка інформація, яка пожива мене стабілізує, утверджує і скріплює, а що розбиває і розсіває. Тут є людські аспекти. Важливо бути в хорошій фізичній формі, не пити алкоголь. Зараз, зокрема в Америці, є проблема з тілом — люди їдять забагато. Дисципліна над цим є корисною. Важливо висипатися.
На глибшому рівні важливо мати дисципліну молитви. Щоби мати стабільність, мусиш мати стабільність у своїй тотожності — знати, ким ти є. Поручати іншим. Команда буде мати тонус, якщо керівник є надійним, якщо є глибше людське відношення. Ці всі речі потребують часу — а ми, на жаль, живемо в епоху великого нетерпіння. Все має бути вже, вже, вже. І це треба трішки відсунути.
Що вам дає сили любити людей?
Коли ми себе давимо, душимо, то це ненадовго. Це як алкоголік, який каже собі, що не буде пити. Тобто змушувати себе потрібно — але треба мати глибші мотивації. Любити людей, які погані в поведінці, — цього практично людині не дано. Людина є вирахувана у своїй природі: чому я маю любити того, хто робить мені погано? Любити ворога, наприклад? Це не по-людськи. «Ну як можна любити Путіна?» — кожен скаже. Любити не означає I love you. Світ сьогодні не розуміє, що таке любов. Христос каже «я виноградина — ви є гілки». Майкл Джордан не може простити якогось свого суперника. Він це на камеру каже. Це і є різниця між Іваном
Онлайн-бесіда зі спільнотою випускників Інституту лідерства та управління УКУ з нагоди 100-річчя від дня народження Івана Павла ІІ