Передплатити Підтримати

 «Уламки Ту-154 і далі тримають у себе росіяни»...

Сумні роковини. Рівно десять років тому, 10 квітня 2010 року, літак Ту-154, який летів із Варшави, розбився під час посад­ки на військовий аеродром “Північний” біля російського Смо­ленська.

На борту перебували 96 осіб — екіпаж і офіційна делегація, що летіла на заходи, присвячені 70-річчю Катинської трагедії. (У квіт­ні 1940 року кати радянського НКВС розстріляли у різних місцях ко­лишнього СРСР, зокрема в Катині біля Смоленська, близько 40 тисяч інтернованих польських офіцерів). У складі польської делегації були, зокрема, тодішній президент Польщі Лех Качинський і його дружи­на Марія, найвищі командири збройних сил, представники польської політичної і військової еліти. Усі вони загинули.

Причинами тієї авіакатастрофи (у Польщі її називають Смолен­ська трагедія) «по гарячих слідах» назвали недостатньо професій­ні дії польських пілотів і російських диспетчерів. Перші, мовляв, вда­лися до надто ризикованих дій, намагаючись посадити літак за умов поганої видимости (сильний туман), а другі так погано керували по­садкою лайнера, що «несвідомо довели екіпаж до авіакатастрофи». Утім, 2017 року польська прокуратура перекваліфікувала дії росій­ських авіадиспетчерів, дійшовши висновку, що їхні дії були «свідоми­ми»… Ба більше, позиція офіційної Варшави уже протягом кількох ро­ків схиляється до зовсім інших висновків про причини Смоленської трагедії, ніж ті, які були зроблені десять років тому.

У січні 2018 року ексміністр оборони Польщі Антоні Мацеревіч очолив Підкомісію щодо повторного вивчення причин авіакатастро­фи під Смоленськом. Рік тому Мацеревіч повідомив: «Ми вже точно знаємо, як загинули ті, хто летів до Смоленська. Тому що на уламках літака у 2012 і 2013 роках були знайдені вибухові матеріали, а 2019 року це підтвердили дослідження науковців із Британії. Комісія ви­вчила цю справу ретельно й не має сумнівів, що причиною авіаката­строфи був не випадок, а вибух літака у повітрі».

Тоді ж, у квітні 2019 року, Мацеревіч пообіцяв: «На початку 2020-го буде готова остаточна доповідь про причини Смоленської авіаката­строфи». Зокрема, у документі, обіцяв Мацеревіч, ітиметься про «ре­монт літаків Ту-154, який проводився під сильним російським впли­вом, особливо спецслужб». Очевидно, Мацеревіч має на увазі, що саме під час такого ремонту на території Польщі у президентський Ту-154 могли бути закладені кілька вибухових пристроїв.

Кілька днів тому Мацеревіч розповів, що доповідь його Підкомі­сії невдовзі буде опубліковано. Почекаємо. Але вже зараз можна з певністю сказати: висновок Підкомісії про вибухи на борту прези­дентського Ту-154 усіх поляків не переконає. Одні з них, переваж­но прихильники опозиції, Мацеревічу не вірять. Зате інші, переважно прихильники влади, вірять повністю. І «остаточна» доповідь Підкомі­сії тут мало що змінить…

Тож чи є шанс на те, що колись усе-таки дізнаємося правду про те, що сталося десять років тому під Смоленськом? «Переконаний: тим, що може сьогодні допомогти з’ясувати причини авіакатастро­фи, є уламки літака і його „чорні скриньки“, — каже президент Польщі Анджей Дуда. — А ці докази надалі тримають у себе росіяни. Є запи­тання — якими ж є їхні справжні наміри? Дивує, що росіяни не праг­нуть прозорості у з’ясуванні причин цієї авіакатастрофи, і не хочуть передати нам основні докази».

Не прагнуть і не хочуть — бо щось приховують? І голова Підкомісії Мацеревіч усе-таки має рацію?..