«Уламки Ту-154 і далі тримають у себе росіяни»...
Сумні роковини. Рівно десять років тому, 10 квітня 2010 року, літак Ту-154, який летів із Варшави, розбився під час посадки на військовий аеродром “Північний” біля російського Смоленська.
На борту перебували 96 осіб — екіпаж і офіційна делегація, що летіла на заходи, присвячені 70-річчю Катинської трагедії. (У квітні 1940 року кати радянського НКВС розстріляли у різних місцях колишнього СРСР, зокрема в Катині біля Смоленська, близько 40 тисяч інтернованих польських офіцерів). У складі польської делегації були, зокрема, тодішній президент Польщі Лех Качинський і його дружина Марія, найвищі командири збройних сил, представники польської політичної і військової еліти. Усі вони загинули.
Причинами тієї авіакатастрофи (у Польщі її називають Смоленська трагедія) «по гарячих слідах» назвали недостатньо професійні дії польських пілотів і російських диспетчерів. Перші, мовляв, вдалися до надто ризикованих дій, намагаючись посадити літак за умов поганої видимости (сильний туман), а другі так погано керували посадкою лайнера, що «несвідомо довели екіпаж до авіакатастрофи». Утім, 2017 року польська прокуратура перекваліфікувала дії російських авіадиспетчерів, дійшовши висновку, що їхні дії були «свідомими»… Ба більше, позиція офіційної Варшави уже протягом кількох років схиляється до зовсім інших висновків про причини Смоленської трагедії, ніж ті, які були зроблені десять років тому.
У січні 2018 року ексміністр оборони Польщі Антоні Мацеревіч очолив Підкомісію щодо повторного вивчення причин авіакатастрофи під Смоленськом. Рік тому Мацеревіч повідомив: «Ми вже точно знаємо, як загинули ті, хто летів до Смоленська. Тому що на уламках літака у 2012 і 2013 роках були знайдені вибухові матеріали, а 2019 року це підтвердили дослідження науковців із Британії. Комісія вивчила цю справу ретельно й не має сумнівів, що причиною авіакатастрофи був не випадок, а вибух літака у повітрі».
Тоді ж, у квітні 2019 року, Мацеревіч пообіцяв: «На початку 2020-го буде готова остаточна доповідь про причини Смоленської авіакатастрофи». Зокрема, у документі, обіцяв Мацеревіч, ітиметься про «ремонт літаків Ту-154, який проводився під сильним російським впливом, особливо спецслужб». Очевидно, Мацеревіч має на увазі, що саме під час такого ремонту на території Польщі у президентський Ту-154 могли бути закладені кілька вибухових пристроїв.
Кілька днів тому Мацеревіч розповів, що доповідь його Підкомісії невдовзі буде опубліковано. Почекаємо. Але вже зараз можна з певністю сказати: висновок Підкомісії про вибухи на борту президентського Ту-154 усіх поляків не переконає. Одні з них, переважно прихильники опозиції, Мацеревічу не вірять. Зате інші, переважно прихильники влади, вірять повністю. І «остаточна» доповідь Підкомісії тут мало що змінить…
Тож чи є шанс на те, що колись усе-таки дізнаємося правду про те, що сталося десять років тому під Смоленськом? «Переконаний: тим, що може сьогодні допомогти з’ясувати причини авіакатастрофи, є уламки літака і його „чорні скриньки“, — каже президент Польщі Анджей Дуда. — А ці докази надалі тримають у себе росіяни. Є запитання — якими ж є їхні справжні наміри? Дивує, що росіяни не прагнуть прозорості у з’ясуванні причин цієї авіакатастрофи, і не хочуть передати нам основні докази».
Не прагнуть і не хочуть — бо щось приховують? І голова Підкомісії Мацеревіч усе-таки має рацію?..