Ліфти злітають з котушок

Днями стала заручницею ліфта. Коли кабіна зупинилася на шостому поверсі багатоповерхового будинку, що на вул. Широкій, 68, двері не відчинились. У кабіні – приглушене світло, ліфт гуде. Озирнулася – жодного телефону аварійної служби.

Не на жарт злякалася. Чотирирічна дитина, яка їхала зі мною, розплакалась. А тут ще якісь люди на верхньому поверсі почали тарабанити у двері...

Як на зло, мій мобільний розрядився. Прошу тих чоловіків спуститися до мене і допомогти відчинити двері. Жодної реакції! На щастя, мої крики почула знайома, до якої я їхала. 82-річна жінка спробувала самотужки відчинити ці кляті двері. Вони не піддавалися. Поки сиділа у кабіні, в уяві спливали жахливі кадри. Нещодавно у Харкові у ліфті загинув 9-річний хлопчик, дитину затиснуло дверима... Минає ще кілька хвилин. Раптом двері привідкрились. Моя знайома пропонує пропхати через щілину дитину. Я відмовляюсь. Якби ліфт рушив, уникнути біди не вдалося б... До кого бігти по допомогу? Просиділа усередині ще хвилин п’ять, аж тут двері нарешті відчинились...

Дізнаюсь, що проблема з ліфтом у цьому будинку — не нова. Вантажний ліфт давно не працює. А пасажирський, який встановили лише кілька років тому, весь час барахлить. У будинку — чотирнадцять поверхів, вісімдесят одна квартира. Уявіть, яким є навантаження на пасажирський ліфт? Мешканці не раз зверталися з листами до посадовців різних рангів — результат нульовий! Невже чекають, поки станеться біда?

По коментар звернулась до начальника відділу капітального ремонту житлового фонду управління житлового господарства ЛМР Бориса Березяка. Чиновник говорив безупину. Мені ледь вдавалось вставити своїх «п’ять копійок». Намалював райдужні перспективи, які чекають львів’ян у комунальному господарстві. Про проблему з ліфтами у будинку на вул. Широкій знає. Пообіцяв, що через місяць отримає експертний висновок та кошторис. Фінансові питання узгодять з мешканцями.

У радянські часи термін експлуатації ліфтів був 25 років. У разі потреби швидко можна було зв’язатися з диспетчером. У сучасній Україні ліфтам надають друге життя. Їх ремонтують і продовжують експлуатувати. Та вони ламаються знову... «У комунальній власності Львова — 2015 ліфтів, — розповів Борис Березяк. — Термін експлуатації понад 25 років мають 1768 ліфтів. Обслуговують їх п’ять компаній (зокрема, «Львівсвітло», решта — приватні). Торік відремонтовано 29 ліфтів на загальну суму 2 мільйони 465 тисяч грн. (!)».

За словами чиновника, ліфти на вул. Гнатюка, 3, та на вул. Городоцькій, 16, не працюють взагалі. На їх заміну потрібні чималі кошти (наприклад, вартість вантажного ліфта — близько 500 тисяч грн.). На модернізацію усіх ліфтів, які працюють понад 25 років, необхідно щонайменше 700 млн. грн. За минулий рік (і до сьогодні) на «гарячу лінію» міста надійшло 4213 скарг на поломку ліфтів.

Кілька років тому на Левандівці спалили вісім ліфтів. Нещодавно у мікрорайоні стався новий підпал — на вул. Широкій, 66. З ліфтів викрадають деталі, здають їх на металобрухт... Чиновники планують на базі диспетчерської служби «Львівсвітло», що на вул. Дорошенка, створити автоматизовану диспетчерську, яка буде обслуговувати усі ліфти в місті (у реальному часі відстежувати їх роботу). Крім того, кабіни облаштують відеокамерами. Такі камери уже почали встановлювати на Сихові. Завдяки цьому вдалося затримати групу крадіїв котушок...