Китай скуповує Німеччину

Останнє велике придбання — частина порту Гамбурга. МЗС і спецслужби були проти, але канцлер Шольц цю китайську інвестицію підтримав

Уряд Німеччини дозволив китайській судноплавній компанії Cosco придбати майже чверть акцій контейнерного термінала Tollerort у порту Гамбурга. Фото tagesschau.de
Уряд Німеччини дозволив китайській судноплавній компанії Cosco придбати майже чверть акцій контейнерного термінала Tollerort у порту Гамбурга. Фото tagesschau.de

Китайська державна компанія-перевізник COSCO придбала пакет акцій одного з контейнерних терміналів порту Гамбурга. Попри застереження спецслужб і опір МЗС, уряд Німеччини все-таки дозволив судноплавній компанії COSCO придбати 24,9% акцій термінала Tollerort. Як наголосив федеральний канцлер, соціал-демократ Олаф Шольц, «мусимо й надалі робити бізнес із Китаєм».

Партнери СДПН по урядовій коаліції, «Зелені» й ліберальна Вільна демократична партія, виступали проти цієї транзакції. Зокрема, своє «фе» висловлювали представники «Зелених» — віцеканцлер, міністр економіки Роберт Габек і міністерка закордонних справ Анналєна Бербок.

За інформацією видання Sueddeutsche Zeitung (SZ), німецьке МЗС не хотіло давати китайцям дозволу на інвестицію у Гамбурзі, не бажаючи надсилати партнерам на Заході «негативний сигнал, — якщо федеральний уряд, попри загальноєвропейські побоювання, підтримає цю інвестицію китайської компанії».

«Гамбурзький порт — не звичайний, це один із ключових портів не лише для нас як країни-експортера, а й для всієї Європи, — аргументувала у середині жовтня глава МЗС Німеччини Анналєна Бербок. — Кожного разу, коли Китай інвестує у критично важливу німецьку інфраструктуру, треба запитати, що це може означати, адже Пекін виступає проти нашої демократії і нашої спільноти цінностей».

Одначе, попри незгоду глави німецького МЗС, федеральний канцлер Олаф Шольц залишився прихильником портової угоди з Китаєм і підтримав продаж COSCO пакета акцій одного з контейнерних терміналів порту Гамбурга. Як підкреслив Шольц, «мусимо й надалі робити бізнес із Китаєм»…

Така позиція канцлера наразилася на гостру критику. «Чи Олаф Шольц, за старим звичаєм канцлерів від СДПН, уже працює як китайський лобіст?» — запитав генеральний секретар опозиційного ХСС (Християнсько-соціального союзу, партнера Християнсько-демократичного союзу в Баварії) Мартін Губер. Відреагувала й Бербок, яка, маючи на увазі путінську росію, нагадала: Німеччина більше ніколи не повинна потрапляти у залежність від держави, яка не поділяє демократичних цінностей. Інакше, на думку глави МЗС, Німеччина знову ризикуватиме опинитися в такій ситуації, як сьогодні: спостерігає за злочинними діями росії, але мало що може зробити… «Завдання політиків — учитися на помилках», — слушно зауважила Бербок.

Утім, за інформацією SZ, зусилля критиків гамбурзької угоди все-таки не були марними. Унаслідок компромісу, погодженого 31 жовтня шістьма німецькими міністерствами, китайська компанія COSCO придбала менший пакет акцій контейнерного термінала, ніж планувалося спочатку. «Китайський державний перевізник COSCO одержить не 35% терміналу Tollerort, а тільки 24,9%, — пояснив портал RND. — Як міноритарний акціонер, китайська група не матиме жодного формального впливу на правління».

«Китай уже давно увійшов у німецьку економіку»

«Причому у значно більшому обсязі, ніж багато хто собі уявляє, — констатує популярне німецьке видання Bild. — Китайці вже володіють акціями відомих німецьких компаній. Головна причина — китайці хочуть дізнатися про економічні ноу-хау нашої країни для власної вигоди».

Особливо яскравим прикладом, зазначає Bild, є відомий німецький автовиробник Mercedes-Benz. Виявляється, майже 20% його акцій володіють дві китайські компанії: державна Beijing Automotive Group (9,98%) і Li Shufu, компанія-власник автомобільного бренду Geely (9,69%).

Ще один «синонім німецької надійності» — відомий виробник офсетних друкарських машин Heidelberger Druckmaschinen (земля Баден-Вюртемберг), який 2019 року мав близько 11,5 тисячі співробітників, і річний обсяг продажів якого становив 2,35 мільярда євро. Сьогодні 18% цієї компанії - у руках китайців.

Інженерно-механічну компанію Kuka (2020 рік: 14 тисяч співробітників, річні продажі - 2,6 мільярда євро) було засновано в Ауґсбурзі 1898 року. Понад пів століття головними клієнтами компанії були автовиробник Volkswagen і Deutsche Bahn (державна залізниця Німеччини). У серпні 2016 року 90% акцій Kuka придбала китайська компанія Midea. «Китайці, ймовірно, будуть особливо зацікавлені відділом робототехніки, — припускає Bild. — Скептики побоюються, що патенти й ноу-хау переїдуть до Китаю, де Midea вже створює філії. 2021 року Midea витіснила останніх міноритарних акціонерів».

Гамбурзький бренд одягу Tom Tailor, нагадує Bild, у червні 2020 року оголосив про банкрутство. «З цієї німецької кризи скористалися китайці: їхня корпорація Fosun повністю заволоділа компанією за символічну ціну — лише один євро». Як пише видання, нова голова наглядової ради Tom Tailor GmbH Цзюньян Шао здивувала співробітників електронним листом німецькою мовою, адресованим «дорогим колегам». «Вона навчалася, зокрема, в Німеччині, — пояснює Bild. — Попри це, звільняти членів правління почала без вагань».

Виробник автомобільних запчастин Grammer AG — німецька компанія з ремісничими традиціями, що сягають 19-го століття. 2005 року Grammer створив виробничі потужності у Чанчуні й Пекіні. Китайські інвестори приєдналися до німецької компанії 2017 року, спочатку з невеликою часткою у 3−5%. Але зараз китайці контролюють уже 85% Grammer — за посередництва компанії Jiye Auto Parts GmbH.

Biotest — німецький виробник ліків (2019 рік: річні продажі - 419 мільйона євро, понад 1,6 тисячі співробітників). Компанія була заснована у Франкфурті-на-Майні 1946 року й виробляє препарати з плазми крові. «Але Biotest вже не німецький!» — констатує Bild. Віднедавна цю компанію практично повністю контролюють китайці. Як нагадує Bild, аби реалізувати цю китайську інвестицію, Biotest 2018-го «розлучився» зі своїм американським підрозділом — оскільки «влада Сполучених Штатів мала побоювання щодо входження Китаю».

І нарешті, найсвіжіший приклад китайської економічної експансії у ФРН. Дортмундського виробника мікросхем Elmos хоче купити його конкурент Silex, який на 100% контролюється компанією Sai Microelectronics з Китаю. За даними Bild, зараз імовірну угоду аналізує міністерство економіки Німеччини. Федеральне відомство з охорони конституції «застерігає від цього кроку — через ризик посилення залежності від КНР на ринку напівпровідників».

А тим часом…

Федеральний канцлер Німеччини Олаф Шольц стане першим лідером ЄС, який відвідає Китай після спалаху пандемії COVID-19. Як підтвердив офіс глави уряду ФРН, візит Шольца до Піднебесної розпочнеться у п’ятницю, 4 листопада.

Схожі новини