Передплата 2024 «Добра кухня»

"Срочно, шок, жесть". Як YouTube допоміг Зеленському стати президентом

У березні 2020 року партія "Слуга народу" планує запустити власний інтернет-канал Sluga-TV.

В нього інвестують отримані з бюджету кошти, а контент показуватимуть через YouTube. Поки не зрозуміло, чи допоможе додатковий медійний майданчик утримувати рейтинг партії, який потроху падає.

Про це пише у своїй статті на «Українській правді» Віктор Кіщак.

Ідея розкрутки рейтингу Зе! команди через YouTube — не нова. Більше року в мережі існує сітка каналів, які вихваляють президента та жорстко критикують конкурентів.

«Зеленський наводить порядок», «Ось такого президента чекав народ України», «Зеленський жорстко розігнав чиновників», «Зеленський в тролейбусі поступився місцем», «Ця промова Зеленського увійде в історію», «Зеленський наказав терміново знизити тарифи», «Зеленський розмазав мера в Миколаєві»…

Шість найбільших YouTube-каналів імені Зе разом мають майже 2 мільйони підписників та 278 мільйонів переглядів відео.

Зе!YouTube. Початок

Володимир Зеленський подав документи для реєстрації кандидатом у президенти на 41-й день народження (25 січня 2019). Сам процес він показав у своєму першому влозі «Як стати президентом і залишитись людиною» та пообіцяв наживо демонструвати передвиборчу кампанію. Також на день народження майбутнього президента був створений YouTube-канал «Зе Президент Слуга Народу», на якому цей ролик і опублікували. Після виборів канал перейменували на «Зе!Президент».

Весь лютий та березень Зеленський активно використовував YouTube для свого промо. Раз на декілька днів виходив черговий випуск влогів «Зе Президент Слуга Народу». Це були професійно зняті та змонтовані ролики, в яких він невимушено спілкувався з людьми в різних містах, складав передвиборчу програму з експертами та розмірковував про проблеми країни. На цих роликах засвітилось чимало майбутніх членів його команди.

Після 2014 року українські політики вважали Facebook головною соцмережею України і витрачали більше сил на власне промо саме там. YouTube пощастило менше, хоча з травня 2017 року він стабільно посідає другу сходинку в рейтингу найпопулярніших сайтів України (перше — у пошуковика Google).

Незважаючи на це, більшість кандидатів у президенти в YouTube просто витрачали бюджети на рекламу передвиборчих роликів чи яскравих (на їхню думку) виступів на телебаченні. Системної роботи з відео майже ніхто не вів.

Тому поява такого свіжого для української топполітики формату як влоги Зеленського викликала інтерес аудиторії. Майже кожне відео серії «Зе Президент Слуга Народу» потрапляло в розділ «Популярне» (тренди українського YouTube). Раніше в топ мережі діставалися здебільшого комедійні ролики, музичні кліпи або телевізійні шоу.

Паралельно із «Зе!Президент» почали з'являтися інші YouTube-канали, які популяризували кандидата Зеленського. Майже всі вони в назві мали приписку «Зе».

Трохи раніше створили канал Ze! Life (3 січня) та «Только Зе!» (23 січня), який спочатку мав назву Your politics. Потім з'явилися «Зе! — Последний Шанс» (7 лютого), «Зе! Страна Мечты» (27 лютого) і Зе! Канал (18 липня).

Спочатку всі ці канали не створювали оригінального відео. Вони брали інтерв'ю, ефіри на ТБ, влоги Зеленського та серіал «Слуга народу», вирізали з них різні шматки і публікували під кричущими заголовками типу «Почему так бомбануло оппонентов Зеленского?».

Дуже швидко відео цієї сітки також почали потрапляти в тренди українського YouTube. Завдяки сервісу Duqqy ми проаналізували кожен день розділу з трендами за лютий-квітень 2019 року.

За цей період відео «ЗеКаналів» були в трендах раз на два-три дні. А в гарячі передвиборчі періоди, під час голосування в першому турі та дебатів Порошенка-Зеленського, їхні ролики потрапляли в тренди кожного дня. Іноді навіть в один день у трендах були ролики одразу двох каналів сітки.

Системна робота принесла хороший результат авторам сітки. В передвиборчий та виборчий період (лютий-квітень) їхні відео отримали 108 мільйонів переглядів. А всі шість каналів разом наростили понад 800 тисяч підписників.

Рятівник України

Студія Marvel повинна зняти фільм про супергероя-Зеленського. Саме таке враження склалося в автора цього тексту після перегляду «ЗеКаналів» на окремому YouTube-акаунті протягом двох тижнів. Дуже швидко алгоритм сервісу загнав у «пастку Зеленського» і рекомендував майже весь час лише відео з президентом.

Всі канали сітки (крім офіційного «Зе!Президент») використовують схожі прийоми оформлення відео — клікбейт-заголовки та кустарну стилістику обкладинок відео. Більшість контенту виглядає так, неначе це фан-відео.

Цей психологічний прийом створює ілюзію, що Володимир Зеленський — супермен, який ставить на місце чиновників та захищає людей. Це залишає певний відбиток ще перед переглядом самого відео.

Ми проаналізували всі заголовки роликів і виділили декілька типових слів, які там використовуються. 40 разів було присутнє слово «чиновник», 79 разів «жестко», 201 раз «срочно».

Але абсолютний рекордсмен «Порошенко» — 276 разів використовували прізвище експрезидента в заголовках роликів. Здебільшого в негативному контексті.

Майже всі канали мають понад 75% чоловічої аудиторії, демографічне ядро — люди 24−44 років.

Ще Зе! канали дотримуються важливого принципу — системності та стабільно пропонують підписникам новий контент. Всього на YouTube-каналах сітки опубліковано 1768 відео. В середньому на кожному каналі виходить 1 відео на день (крім Зе! Президент). Найбільш продуктивний канал Ze! Life випускає і по два-три відео на день.

І, схоже, ця тактика добре працює. 56 роликів сітки набрали понад 1 мільйон переглядів, а відео «После Этой Речи РЕЙТИНГ ЗЕЛЕНСКОГО Побил Всех!» переглянули майже 5 мільйонів разів. До речі, це промова Зеленського на шоу «Вечірній Квартал».

Можна припустити, що таку популярність Зе! канали отримали завдяки рекламі на YouTube. На жаль, сервіс не дає можливості переглянути, які cаме відео рекламувались (у Facebook такий інструмент є).

Зеленський, Порошенко, Росія

Один із способів перевірити, чи штучно накручена аудиторія на YouTube-каналах — проаналізувати співвідношення коментарів до загальної кількості переглядів відео.

Використовуючи систему онлайн-моніторингу SemanticForce, ми зібрали всі коментарі, які залишили під відео Зе! каналів за 2 місяці грудень 2019-січень 2020. Всього за цей період вийшло 335 відео, 107 тисяч акаунтів написали 164 тисячі коментарів. Тобто в середньому на одне відео припадає майже 500 коментарів. Це досить високий показник залученості.

В YouTube складніше визначити бота серед коментаторів. Навіть живі люди здебільшого рідко наповнюють свої акаунти хоча б аватаркою та власними відео.

Переглядаючи протягом двох тижнів ролики Зе! каналів, автор тексту також аналізував коментарі вручну і виділив дві головні лінії дискусій.

  • Баталії Зеленський-Порошенко/попередня влада. Це критика дій президента, невиконання обіцянок та його провалів. Фани Зеленського захищаються, паралельно розповідаючи про гріхи експрезидента та його оточення. Візуально виглядає, що кількість критики Зеленського більша за його підтримку.
  • Баталії Україна-Росія. Проросійські акаунти розповідають про невдачі України, періодично вихваляючи Путіна, завдяки політиці якого Росію нібито поважають.

Сітка імені Зеленського

Серед усіх «каналів імені Зеленського» тільки один можна вважати офіційним — «Зе!Президент». Він єдиний верифікований YouTube, саме на ньому публікувалися усі влоги президента та він вказаний у розділі «Офіційні сторінки Зе! команди» на передвиборчому сайті ze2019.com.

Між першим та другим туром президентських виборів цей канал навіть заблокували «за численні або серйозні порушення умов використання YouTube». Щоправда через пару годин канал знову працював.

Ze! Life, «Зе! Страна Мечты», «Зе! — Последний Шанс», «Зе!Канал» та Your politics не мають офіційної прив'язки до Зеленського. Зазначимо, що в сітці є ще декілька менших каналів, але ми аналізували тільки найбільші.

«Українська правда» декілька разів надсилала запитання на електронні адреси, які вказані на всіх каналах сітки. На жоден з листів не відповіли.

Також ми надіслали запитання компанії SMMSTUDIO, що належить міністру цифрової трансформації Михайлу Федорову, яка відповідала за діджитал напрямок передвиборчої кампанії Володимира Зеленського. Та компанії GoodMedia, що належить заступнику голови О П Кирилу Тимошенку, яка знімала передвиборчі ролики Зеленського. Відповіді ми не отримали.

«Усі офіційні онлайн-канали вказані на офіційному сайті президента. Ці канали — фан-канали і ми не знаємо, хто їх веде», — розповіли УП в Офісі президента.

Проте існує декілька фактів, які тісно пов'язують всі ці YouTube-канали в одну мережу.

  • Майже всі канали вказали в розділі «посилання» єдиний лінк — на канал «Зе!Президент».
  • Всі канали сітки в розділі «Цікаві канали» вказали «Зе!Президент» та інші канали мережі. Зазначимо, що цей розділ адміністратор заповнює самостійно.
  • Канали розміщують однакові ролики, але з різними назвами.
  • Канали регулярно беруть оригінальний контент з «Зе!Президенту» та з офіційного YouTube-каналу «Офіс Президента України» та публікують у себе (вказуючи джерело відео).
  • Ці канали майже синхронно розміщують важливі звернення Володимира Зеленського.
  • Всі канали мають дуже схожий стиль оформлення контенту та виконують одну функцію — формування позитивного іміджу президента.

Нещодавно дослідницька компанія InMind опублікувала результати щорічного опитування щодо ставлення українців до ЗМІ. На запитання «Якою соцмережею ви переважно користуєтесь для отримання новин?» 25% українців вказали YouTube.

І це ті люди, які усвідомлено сказали, що споживають там саме новини. А скільки ще українців, переглядаючи псевдофан-відео, на яких хтось «ЖЕСТКО отчитал чиновника» не розуміють, що перед ними частина політичної кампанії.

Публікується зі скороченнями

Схожі новини