Обʼєднані сакральною спадщиною: A cappella Leopolis та PARTES презентували наукове видання та реліз двохорних концертів А. Рачинського та М. Березовського
В Успенському соборі Києво-Печерської Лаври відбувся фінальний концерт проєкту «Березовський/Рачинський: нові звукові ландшафти», реалізованого об'єднаною командою Академії давньої музики Леополіс (м. Львів) та Open Opera Ukraine (м. Київ)
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/520877/93dsc2683.jpg)
Концерт підсумував комплексні спостереження, здійснені командою проєкту щодо особливого пласту української сакральної спадщини — двохорних концертів визначних композиторів другої половини XVIII ст. — Андрія Рачинського та Максима Березовського. Їхня творчість репрезентує появу нового жанру православної музики — духовного концерту, який поєднав у собі західноєвропейську музичну традицію та питомо українську традицію партесного багатоголосся.
Головними результатами реалізованого проєкту стали двомовне наукове видання, підготовлене науковою консультанткою проєкту Ольгою Шуміліною, — «Рачинський / Березовський. Двохорні концерти» та реліз двохорних концертів М. Березовського та А. Рачинського — «„Внемлите, людїє“: Рачинський / Березовський».
До видання увійшли партитури та переклади текстів 6-ти концертів, які віднайшла в архівах, опрацювала та звела у партитури Ольга Шуміліна. Видання буде безкоштовно розповсюджене серед цільової авдиторії проєкту — хорових колективів, мистецьких учбових закладів, бібліотек. Переглянути онлайн-презентацію видання можна за посиланням.
У записі релізу «„Внемлите, людїє“: Рачинський / Березовський» взяли участь два партнерські колективи, які спеціалізуються на історично поінформованому виконавстві, зокрема у царині української музики XVII-XVIII ст. — A cappella Leopolis (м. Львів, лідерка — Людмила Капустіна) та PARTES (м. Київ, лідерка — Наталія Даньшина (Хмілевська)). До релізу увійшли 6 концертів, опублікованих у виданні. Саундпродюсером виступив Олексій Грицишин.
Основна мета проєкту полягала у всебічному зануренні у сакральну творчість, а також популяризація імен Максима Березовського та Андрія Рачинського, що передусім базувались на потужній освітньо-науковій складовій. Для глибинного розуміння виконавцями сенсів релігійних текстів та історичного контексту музики XVIII ст. для учасників проєкту були організовані лекції фахових спікерів, серед яких — відомий священнослужитель, богослов і філософ Георгій Коваленко.
Особливостями реалізації проєкту поділилася програмна менеджерка проєку Анна Гадецька: «Проєкт став суттєвим викликом для нас, адже ми вкрай мало знаємо про специфіку виконання цієї музики. Творчість Рачинського у цьому контексті - особливо цікава, адже вона поєднує ці два світи — партесний та стиль класицизму. Тому ми вчергове вийшли за межі наявного досвіду, щоб здобути новий, і поділитися ним з усіма, хто цікавиться ранньою українською музикою».
Однією з засад історично поінформованого виконавства є наближення до оригінальних звукових орієнтирів доби. Саме тому для запису релізу та його презентації команда обрала особливі локації: Успенський собор та Храм Усіх Святих Києво-Печерської Лаври. Акустика цих святинь дозволила виконавцям максимально наблизитися до умов, у яких народжувалась і звучала українська духовна музика XVIII ст.
Перебіг проєкту відбувався у тісній співпраці та за всебічного сприяння дирекції та священництва заповідника «Києво-Печерської Лавра» та за підтримки Українського культурного фонду. За їхніми словами, концерт став не лише помітною культурною подією, а й втіленням відродження української духовної музики, що тривалий час залишалася у тіні. «Це неймовірна можливість повернутися до тих часів, коли Лавра була центром духовного життя України. Я дуже хочу, щоб у майбутньому ми могли почути, як звучала музика різних епох — від середньовічних співів до церковної музики козацької доби. Це дасть нам змогу відчути духовну спадщину, яка формувалася тут протягом тисячі років», — зазначив генеральний директор Заповідника Максим Остапенко.
Проєкт відзначився також потужною ідейною складовою — прагненням до деколонізації українського духовного хорового спадку від російської культурної апропріації та його осмисленням в українському контексті як частині загальноєвропейського. «Українці часто грали чільні ролі в культурних процесах імперії, багато хто з них продовжував розвивати мистецьку практику, ніяк не повʼязану з російською. Важливо це усвідомлювати та поширювати для подолання російського наративу, і наш проєкт абсолютно потрапляє в цей актуальний запит від українського суспільства» — продюсерка проєкту Галина Григоренко
Реліз «„Внемлите, людїє“: Рачинський / Березовський» доступний до прослуховування на стрімінгових музичних платформах:
Spotify: https://open.spotify.com/album/1QNEUo0tOqBm3nzZx8heox?si=dGfjaEwVQjyM3add8faChQ
YouTubeMusic: https://youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_ksKgbX-AF8tLXgw66TjEUewwZtKe9Fu-M&si=myvD772nBRQ7TPTF
Distrokid: https://distrokid.com/hyperfollow/partesensemble/listen-to-me-my-people-rachynsky--berezovsky-----