«Не можна залишати війну своїм дітям…»
Депутат Жидачівської міськради Святослав Багрій, який пережив пекло російського полону, після одужання знову збирається на фронт
Кажуть, російський полон — ця інквізиція ХХІ століття — так психологічно знищує людину, що багатьом після нього годі уже піднятися. 38-річний жидачівець Святослав Багрій (колишній фермер, юрист, ініціатор багатьох успішних громадських проєктів, депутат міськради, майданівець, учасник АТО і «великої війни») два роки без місяця пробув у неволі, але не зламався. Хоче поправити підірване здоров’я і, попри право на звільнення від мобілізації, прагне знову стати у військовий стрій. Закликає інших чоловіків «не ховатися під спідницями», не втікати за кордон, а виконати свій громадянський обов’язок — якщо разом зі своїми родинами хочуть жити у щасливій Україні. Спокійне тилове життя за неспокою «на нулі» його дратує…
Суди над нашими хлопцями були судилищами…
— На початку «великої війни» ви у соцмережах написали, що не прикриваєтеся посвідченням депутата, а шукаєте можливості захистити свою землю. Де воювали і як потрапили у руки ворога?
— Зранку 24 лютого 2022 року зв’язався по телефону з ТЦК. Того самого дня був мобілізований і скерований у 24-ту бригаду ім Короля Данила. 2 березня вже був «на нулі», неподалік Попасної на Луганщині. А 7 березня зранку росіяни нас оточили. Можливості вибратися з кільця не було — мали багато вбитих і поранених. Так потрапили у полон. Із побратимами були готові до всього на війні - тільки не до цього…
Захопили нас луганські «казачки» і російські військові. Перші штурмували, а другі йшли за ними. Утримували нас спочатку в Луганському СІЗО. А 11 жовтня перевезли у Свердловську колонію. У ній, крім українських військовополонених, були зеки. Ми жили в окремому бараці, але так чи інакше пересікалися з ними. Серед зеків були нейтрально і навіть проукраїнськи налаштовані особи, які мали голову на плечах і не хотіли іти воювати за росію. Однак багато рецидивістів, засуджених на 15−20 років, таки мобілізувалися, значна частина їх стали «двохсотими», тяжкими «трьохсотими» або безвісти зниклими…
Суди над нашими хлопцями були судилищами. Звинувачення брали зі стелі. Скажімо, той чи інший воїн міг бути у розташуванні своєї частини, чи в іншому місці, а йому росіяни шили справи про те, що «на передку» у когось стріляли, ставили міни, бомби. Наші були, скажімо, у Попасній, а їм «шили» Сіверськодонецьк чи Рубіжне, хоча там вони у житті не були. За таким принципом чотирьох з нашої камери засудили до 15−17 років ув’язнення.
Зеки до наших хлопців ставилися більш-менш нормально. За тюремними законами військовополонені належать до «нормальної масті», на рівні «мужиків»…
— Ми знаємо, в яких доволі комфортних умовах перебувають російські військовополонені в Україні. А як жилося у неволі вам?
— Коли 8 березня нас доставили у СІЗО, у присутності адміністрації, якоїсь міжнародної комісії (можливо, з Червоного Хреста) і телекамер нам видали біленьку постіль, ми заселилися. Але як тільки телеоператор вийшов — навіть п’ять хвилин не минуло, ми ще не встигли вилізти на нари — наказали здати постіль. Тож спали на матрацах з клопами-вошами без жодної постільної білизни, без подушок. Цим трухлявим матрацам хтозна скільки років, вони розлізалися від одного лиш дотику. Добре, що у камері була хоч холодна вода — бо у душ могли повести раз на місяць.
Одного нашого хлопця у СІЗО забили на смерть, двоє інших із сусідніх камер померли через ненадання медичної допомоги. Коли комусь ставало дуже зле, через день-два після звернення могли дати піґулки ацетилсаліцилової кислоти — то були ліки на всі випадки життя. Із воїнів, які мали осколкові поранення, при перев’язках так зривали бинти, що виникала ще більша кровотеча. Осколків не витягували. У госпіталях допомогу нашим воїнам надавали мінімальну. Втрачали ноги тільки через те, що їм вчасно не робили перев’язок. Дехто казав, що ноги їм врятували… опариші, які з'їдали омертвілу шкіру.
Кашу запарювали як свиням
— Що від вас хотіли почути на допитах?
— Допитували працівники луганського МГБ. Серед них були експрацівники силових структур України. Ці «колишні» допитували найбільш «пристрасно».
Запитували про «бандерівців», членів «Правого сектору», інших радикальних українських партій та організацій, про Майдан. Щось записували у протоколи, а потім нам, із зав’язаними назад руками і очима, підсовували і наказували підписати…
Били за те, що розмовляли українською. Били за релігійні переконання — наприклад, їх розлютило, що за віросповіданням я є греко-католиком. Особливо діставалося добровольцям, бійцям Тероборони — окупанти сприймали їх як «нациків». Інформацію про полонених вишукували через соцмережі, через банківські ресурси, зламували електронну пошту. Якось до нас приїхали члени міжнародної організації - окупанти наказали військовополоненим не задавати жодних запитань. І ті мовчали, не могли сказати правду про свій стан.
Годували несоленою кашею — ячмінною, перловкою, ячкою. Крупи стояли у вологих мішках. Кашу не варили — запарювали як свиням. У суботу-неділю були макарони. Одного разу у моїй порції я нарахував їх вісім чи дев’ять.
З овочів була хіба що капуста. Весною деякий час давали буряк. Їсти його було неможливо, бо задихав гниллю. Якщо у супі попадалася картоплина, це було щастям — переважно суп виглядав як вода…
— Чи не вербували вас, не схиляли до співпраці?
— Одного разу приїхали люди в масках без розпізнавальних знаків. Запитували, чи планую я далі іти у політику. Мовляв, «ми допоможемо». Відповів, що не планую пов’язувати себе з політикою, що як депутат займався громадськими проєктами — спортивні, дитячі майданчики, етнофестивалі - і більше до мене ті особи не підходили. Сказали, що перевіряли мою політичну діяльність, участь в Українській Галицькій партії. І додали: «Тобі дуже пощастило, що вона не дуже радикальна…».
Водночас я змушений був дати «інтерв'ю». Намагався звести його суто до моїх громадських ініціатив. Запитували також про православну церкву московського патріархату і перенесення дати святкування Різдва. Пробував «з'їхати», прямо не відповідав на поставлені запитання. Вони сказали: «З ним все ясно…». І більше про «політику» мене не запитували.
— Генпрокурор Анатолій Костянтин заявив, що 90 відсотків українських військовополонених зазнали тортур від росіян. Як було з вами?
— Мене тільки били — руками, ногами, книжкою, ПР (палкой резиновой). Струму щодо мене, як до інших, слава Богу, не застосовували. Один із тих «слідчих» якась сказав: «Я з тобою ще „поговорив“ би. Але тобі пощастило, що зараз — кінець робочого часу, мені ще треба справи здати…».
Мені справді пощастило, що на допит викликали останнім. Бо тих, кого допитували переді мною, катували: одягали на голову целофанові пакети, в яких людина задихалася, били нагайкою, застосовували струм, били порожніми пляшками по вухах… Били у тому числі колишні українські силовики. Один з них розповідав, як колись їздив у Карпати, Львівщиною катався. Ми всі через його руки проходили…
Було і знущання моральне. Нас змушували вивчити і співати гімн так званої «лнр». То був суцільний «брєд» для хорового виконання, написаний у комуністичному стилі, — про тисячолітню історію, яку вони собі намалювали, про те, що «на чьом ми стоялі, на том і стоім». А за ніч до так званого референдуму про приєднання цієї псевдореспубліки до росії наказали вивчити ще й гімн рф. Коли наглядачі «шмонали» камери, нас вигнали у коридор і змушували співати цей гімн. Таке саме було під час етапу у колонію…
«Не плач, не бійся, не проси і до чужих колін не гнися…»
— Що допомагало вам вистояти?
— Можливо — мій внутрішній стержень, мої переконання. З перших хвилин у полоні я згадував крилату фразу «Не плач, не бійся, не проси і до чужих колін не гнися…». Старався дотримуватися цього правила — менше говорити, не входити у контакти з тюремниками, не нити, не просити чогось. Дав собі таку внутрішню установку. Відчував підтримку з дому, знав, що про мене думають, моляться, борються за мене. Була якась сила, що охороняла мене у складних, небезпечних моментах…
У цьому місці ми дозволимо собі ліричний відступ. Процитуємо блог Святослава, написаний невдовзі після полону:
«А зараз мова про тил. Про тих, хто чекає нас вдома. Хто домагався нашого звільнення, вимагав, шукав, чекав, молився — про своїх коханих. Про ЖІНКУ! Не важливо, хто вона, — мама, дружина, дівчина, дочка, сестра, тітка, бабця. Важливо, що вона робить…
Сучасна українська жінка — сильна! Вірна! Незламна! Вперта! Вона надійний тил для солдата! Вона — оберіг сім'ї. Не виїхала, не втекла і не покинула — вона чекала! Все, як і сотні років тому, — вона опора! Вона — та, яка надає сили, віру, мужність, відвагу.
І я щасливий, що зі мною СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЖІНКА!
Я вдячний своїй дружині, вдячний за те, що чекала, вірила, не здалася і не зламалася! За те, що стукала у всі двері, об'їздила все і всюди, щоб повернути мене додому. Вона є прикладом для інших, тилом для мене, вона показує, що любов здолає все!
Дякую тобі, Вітусько! Дякую, що чекала, дякую, що дочекалася!
Я вдома завдяки тобі! Кохаю тебе! Я не зламався завдяки тобі…".
— Коли воїни ЗСУ потрапляють у ворожі руки, їхні родичі з відчаю вдаються до будь-яких кроків, лиш би визволити сина-чоловіка-брата. Розсилають по соцмережах оголошення з фото і закликами знайти. Ходять до ворожок. Шукають контактів з «тією стороною». З вашого гіркого досвіду розкажіть, як правильно діяти у таких ситуаціях?
— Не знаю, чи здійнятий вдома шум може допомогти полоненому. І чи не може він зашкодити… Ситуації бувають різними. Хлопців посилають на завдання, буває, що пропадають. Командири на місцях найкраще знають, що відбулося… Не всі рідні готові повірити, що когось не стало. У них все одно є надія, що їхній син чи чоловік живі. Після потрапляння у полон ми думали, що деякі наші побратими загинули, а вони, виявляється, живі… Треба сподіватися і чекати!
Ось у мене росіяни брали «інтерв'ю». Від нього відмовитися було неможливо — тебе все одно змусять його дати, тільки через поламані руки-ноги. Поза очі нам казали: ваше інтерв'ю — це шанс на те, що ви тут виживете. Бо коли ти «засвітився», значить, ти був живим. У разі чого, виникне питання, що з тобою сталося? Хоча, звичайно, росіяни можуть списати твою смерть у полоні на раптову зупинку серця, інфаркт. Такі випадки бували.
Рідні шукають своїх близьких через Телеграм-канали, де росіяни показують наших військовополонених. Це теж шанс дізнатися, що твій син-чоловік живий. Можна поцікавитися їхньою долею у тих, хто вже вийшов з неволі, — може, вони десь-колись перетиналися. Але найперше треба звертатися до Координаційного штабу…
Перемогу треба наближати, а не лише говорити про неї
— Як ви «відходили» від полону?
— Спочатку відновлювалися у Дніпрі. Потім нам дали відпустку за станом здоров’я. Вдома зустрівся із сім'єю, батьками, деякими друзями. Але до широкого спілкування ще не готовий — надто психологічно важким був період, проведений у полоні.
Мене багато що дивує у нашому мирному житті. Особливо дратує, коли чую розмови на кшталт: за що мені йти воювати? — нехай депутати ідуть на війну! Деякі люди шукають собі виправдання. Кожен хоче Перемоги, але думає, що це хтось за них її забезпечить… Тому я не завжди готовий спілкуватися з усіма. Не маю бажання слухати, як їм «тяжко», як вони бояться і ховаються від ТЦК. У таких випадках складно деколи стриматися…
Якщо ти хочеш мати свою державу, то маєш для неї робити все. Чекати, що за тебе зроблять ті хлопці, які з перших днів пішли на фронт, — неправильно. Хлопці виснажуються і фізично, і психологічно. У багатьох через такі неймовірні випробування зникає мотивація…
Я радий, що тут, у далекому тилу, люди живуть своїм спокійним життям. Розважаються, користуються благами. Так, життя триває, не можна замикатися і весь час плакати. Але кожному потрібно щось робити для Перемоги. Бо наші діти підростають. Якщо ти готовий залишити війну своїм дітям, то так і скажи відверто: з мене досить, йдемо на перемир’я, нехай потім мої діти трохи повоюють. Тоді, принаймні, це буде чесно…
От кажуть: нехай депутати, політики думають про закінчення війни. Але про що і з ким домовлятися? Віддати свої території? Усі розуміють, що на цьому все не завершиться! У ворога буде маленька перерва для підсилення. Наші діти підростуть, а війна продовжиться. І на цю війну змушені будуть піти вже вони…
Коли ми втратимо нинішню можливість захищатися, буде вже пізно. Тоді вже нічого не повернеш. Згадайте 20−30−40-ті роки минулого століття, коли були комуністичні репресії. І так тепер нас винищуватимуть до останнього українця…
На кінець першого літа у полоні нам дозволили читати книжки — лише пропагандистські. Мені потрапила до рук праця такого собі Армена Гаспаряна. Розповідав про «денацифікацію» України. Вказував на помилки радянських комуністів у 30−40 роки. Казав, що репресії проти українців треба було тоді робити набагато жорсткіше. І наводив приклад нацистської Німеччини. Мовляв, якщо союзники срср багатьом «нацистам» пробачили, то радянський союз не пробачив нікому: будував гулаги, тюрми. Ось це, за словами Гаспаряна, треба після закінчення цієї війни робити і в Україні. Які перспективи чекали б нас у випадку перемоги росії, можна побачити у тих містах, куди росіянам вдалося зайти на кілька місяців: кого з українців розстріляли, кого закатували…
Якщо не боротимемося, росіяни зітруть ущент все, що ми набудували. Якщо людині все одно, хто вона і де їй жити, тоді їй нема чого переживати. А якщо відчуває свою ідентичність — нехай обстоює її. Інакше… Хлопці з Херсонщини, з якими я був у полоні, розповідали: коли прийшли окупанти, то спалювали житла тих, хто воював з 2014 року, а їхні сім'ї розстрілювали-вирізували. Сусіди-колаборанти здавали їх наліво-направо…
— Ваші слова про місію українців перегукуються з виступом одного воїна на останньому дзвонику у Меденицькій школі…
— Він говорив про те, що казав і молодий воїн-студент у фільмі «Кіборги». Той студент звинувачував свого комбата Серпня у тому, що ця війна — результат помилок його покоління. Воїн у Меденичах сказав приблизно таке ж: нинішня війна — це помилка його батьків, дідів, його самого, які допустили її. І вибачився за це перед юними своїми земляками.
Вихід тут один: або ти передаєш війну своїм дітям, або робиш усе, щоб її не було. Свого часу мій краянин, воїн-журналіст, Герой України Тарас Матвіїв сказав: «Коли мене запитає нащадок, що я робив у ті страхітливі миті, я знатиму, що відповісти. Щонайменше — не стояв осторонь…». Я теж не хочу бути осторонь. За законом, маю право звільнитися з армії, за мною зберігається моя цивільна посада, я міг би повернутися до мирної праці, будувати своє щасливе життя. Але психологічно не можу погодитися на цей варіант. В Україні триває війна. Стояти осторонь неї, робити щось мінімальне для Перемоги я не зможу. Мене совість постійно мордуватиме: чому я тут, а не там?
Мені зараз треба здоров’ячко підправити, щоб міг воювати повноцінно, щоб не бути тягарем на фронті. Щоб потім я так само не сказав, як деякі: знаєте, я втомився на війні, тепер — ваша черга. Так зробити я не можу…