Передплата 2025 «Неймовірні історії життя»

«Не можна залишати війну своїм дітям…»

Депутат Жидачівської міськради Святослав Багрій, який пережив пекло російського полону, після одужання знову збирається на фронт

Святослав Багрій телефонує рідним у перші хвилини після звільнення з російського полону. Фото Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими
Святослав Багрій телефонує рідним у перші хвилини після звільнення з російського полону. Фото Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими

Кажуть, російський полон — ця інквізиція ХХІ століття — так психологічно знищує людину, що багатьом після нього годі уже піднятися. 38-річний жидачівець Святослав Багрій (колишній фермер, юрист, ініціатор багатьох успішних громадських проєктів, депутат міськради, майданівець, учасник АТО і «великої війни») два роки без місяця пробув у неволі, але не зламався. Хоче поправити підірване здоров’я і, попри право на звільнення від мобілізації, прагне знову стати у військовий стрій. Закликає інших чоловіків «не ховатися під спідницями», не втікати за кордон, а виконати свій громадянський обов’язок — якщо разом зі своїми родинами хочуть жити у щасливій Україні. Спокійне тилове життя за неспокою «на нулі» його дратує…

Суди над нашими хлопцями були судилищами…

— На початку «великої війни» ви у соцмережах написали, що не при­криваєтеся посвідченням депутата, а шукаєте можливості захистити свою землю. Де воювали і як потрапили у руки ворога?

— Зранку 24 лютого 2022 року зв’язався по телефону з ТЦК. Того само­го дня був мобілізований і скерований у 24-ту бригаду ім Короля Данила. 2 бе­резня вже був «на нулі», неподалік По­пасної на Луганщині. А 7 березня зранку росіяни нас оточили. Можливості вибра­тися з кільця не було — мали багато вби­тих і поранених. Так потрапили у полон. Із побратимами були готові до всього на війні - тільки не до цього…

Захопили нас луганські «казачки» і російські військові. Перші штурмували, а другі йшли за ними. Утримували нас спочатку в Луганському СІЗО. А 11 жов­тня перевезли у Свердловську колонію. У ній, крім українських військовополо­нених, були зеки. Ми жили в окремому бараці, але так чи інакше пересікали­ся з ними. Серед зеків були нейтрально і навіть проукраїнськи налаштовані осо­би, які мали голову на плечах і не хотіли іти воювати за росію. Однак багато реци­дивістів, засуджених на 15−20 років, таки мобілізувалися, значна частина їх стали «двохсотими», тяжкими «трьохсотими» або безвісти зниклими…

Суди над нашими хлопцями були су­дилищами. Звинувачення брали зі сте­лі. Скажімо, той чи інший воїн міг бути у розташуванні своєї частини, чи в іншо­му місці, а йому росіяни шили справи про те, що «на передку» у когось стріля­ли, ставили міни, бомби. Наші були, ска­жімо, у Попасній, а їм «шили» Сіверсько­донецьк чи Рубіжне, хоча там вони у житті не були. За таким принципом чотирьох з нашої камери засудили до 15−17 років ув’язнення.

Зеки до наших хлопців ставилися більш-менш нормально. За тюремними законами військовополонені належать до «нормальної масті», на рівні «мужи­ків»…

— Ми знаємо, в яких доволі ком­фортних умовах перебувають росій­ські військовополонені в Україні. А як жилося у неволі вам?

— Коли 8 березня нас доставили у СІЗО, у присутності адміністрації, яко­їсь міжнародної комісії (можливо, з Чер­воного Хреста) і телекамер нам вида­ли біленьку постіль, ми заселилися. Але як тільки телеоператор вийшов — навіть п’ять хвилин не минуло, ми ще не встигли вилізти на нари — наказали здати постіль. Тож спали на матрацах з клопами-воша­ми без жодної постільної білизни, без по­душок. Цим трухлявим матрацам хтозна скільки років, вони розлізалися від одно­го лиш дотику. Добре, що у камері була хоч холодна вода — бо у душ могли повес­ти раз на місяць.

Одного нашого хлопця у СІЗО заби­ли на смерть, двоє інших із сусідніх ка­мер померли через ненадання медич­ної допомоги. Коли комусь ставало дуже зле, через день-два після звернення мо­гли дати піґулки ацетилсаліцилової кис­лоти — то були ліки на всі випадки життя. Із воїнів, які мали осколкові поранення, при перев’язках так зривали бинти, що виникала ще більша кровотеча. Осколків не витягували. У госпіталях допомогу на­шим воїнам надавали мінімальну. Втра­чали ноги тільки через те, що їм вчасно не робили перев’язок. Дехто казав, що ноги їм врятували… опариші, які з'їдали омертвілу шкіру.

Кашу запарювали як свиням

— Що від вас хотіли почути на допи­тах?

— Допитували працівники луганського МГБ. Серед них були експрацівники си­лових структур України. Ці «колишні» до­питували найбільш «пристрасно».

Запитували про «бандерівців», членів «Правого сектору», інших радикальних українських партій та організацій, про Майдан. Щось записували у протоколи, а потім нам, із зав’язаними назад рука­ми і очима, підсовували і наказували під­писати…

Били за те, що розмовляли україн­ською. Били за релігійні переконання — наприклад, їх розлютило, що за віроспо­віданням я є греко-католиком. Особливо діставалося добровольцям, бійцям Тероборони — окупанти сприймали їх як «нациків». Інформацію про полонених вишукували через соцмережі, через бан­ківські ресурси, зламували електронну пошту. Якось до нас приїхали члени між­народної організації - окупанти наказали військовополоненим не задавати жодних запитань. І ті мовчали, не могли сказати правду про свій стан.

Годували несоленою кашею — ячмін­ною, перловкою, ячкою. Крупи стояли у вологих мішках. Кашу не варили — запа­рювали як свиням. У суботу-неділю були макарони. Одного разу у моїй порції я нарахував їх вісім чи дев’ять.

З овочів була хіба що капуста. Вес­ною деякий час давали буряк. Їсти його було неможливо, бо задихав гниллю. Якщо у супі попадалася картоплина, це було щастям — переважно суп виглядав як вода…

— Чи не вербували вас, не схиляли до співпраці?

— Одного разу приїхали люди в масках без розпізнавальних знаків. Запитували, чи планую я далі іти у політику. Мовляв, «ми допоможемо». Відповів, що не пла­ную пов’язувати себе з політикою, що як депутат займався громадськими проєк­тами — спортивні, дитячі майданчики, ет­нофестивалі - і більше до мене ті особи не підходили. Сказали, що перевіряли мою політичну діяльність, участь в Укра­їнській Галицькій партії. І додали: «Тобі дуже пощастило, що вона не дуже ради­кальна…».

Водночас я змушений був дати «інтерв'ю». Намагався звести його суто до моїх громадських ініціатив. Запи­тували також про православну церкву московського патріархату і перенесен­ня дати святкування Різдва. Пробував «з'їхати», прямо не відповідав на постав­лені запитання. Вони сказали: «З ним все ясно…». І більше про «політику» мене не запитували.

— Генпрокурор Анатолій Костянтин заявив, що 90 відсотків українських військовополонених зазнали тортур від росіян. Як було з вами?

— Мене тільки били — руками, ногами, книжкою, ПР (палкой резиновой). Стру­му щодо мене, як до інших, слава Богу, не застосовували. Один із тих «слідчих» якась сказав: «Я з тобою ще „поговорив“ би. Але тобі пощастило, що зараз — кі­нець робочого часу, мені ще треба спра­ви здати…».

Мені справді пощастило, що на допит викликали останнім. Бо тих, кого допиту­вали переді мною, катували: одягали на голову целофанові пакети, в яких люди­на задихалася, били нагайкою, застосо­вували струм, били порожніми пляшка­ми по вухах… Били у тому числі колишні українські силовики. Один з них розпові­дав, як колись їздив у Карпати, Львівщи­ною катався. Ми всі через його руки про­ходили…

Було і знущання моральне. Нас зму­шували вивчити і співати гімн так званої «лнр». То був суцільний «брєд» для хоро­вого виконання, написаний у комуністич­ному стилі, — про тисячолітню історію, яку вони собі намалювали, про те, що «на чьом ми стоялі, на том і стоім». А за ніч до так званого референдуму про приєд­нання цієї псевдореспубліки до росії на­казали вивчити ще й гімн рф. Коли на­глядачі «шмонали» камери, нас вигнали у коридор і змушували співати цей гімн. Таке саме було під час етапу у колонію…

«Не плач, не бійся, не проси і до чужих колін не гнися…»

— Що допомагало вам вистояти?

— Можливо — мій внутрішній стержень, мої переконання. З перших хвилин у по­лоні я згадував крилату фразу «Не плач, не бійся, не проси і до чужих колін не гни­ся…». Старався дотримуватися цього правила — менше говорити, не входити у контакти з тюремниками, не нити, не просити чогось. Дав собі таку внутріш­ню установку. Відчував підтримку з дому, знав, що про мене думають, моляться, борються за мене. Була якась сила, що охороняла мене у складних, небезпечних моментах…

У цьому місці ми дозволимо собі лі­ричний відступ. Процитуємо блог Свя­тослава, написаний невдовзі після поло­ну:

«А зараз мова про тил. Про тих, хто чекає нас вдома. Хто домагався нашого звільнення, вимагав, шукав, чекав, мо­лився — про своїх коханих. Про ЖІНКУ! Не важливо, хто вона, — мама, дружина, ді­вчина, дочка, сестра, тітка, бабця. Важ­ливо, що вона робить…

Сучасна українська жінка — сильна! Вірна! Незламна! Вперта! Вона надійний тил для солдата! Вона — оберіг сім'ї. Не виїхала, не втекла і не покинула — вона чекала! Все, як і сотні років тому, — вона опора! Вона — та, яка надає сили, віру, мужність, відвагу.

І я щасливий, що зі мною СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЖІНКА!

Я вдячний своїй дружині, вдячний за те, що чекала, вірила, не здалася і не зламалася! За те, що стукала у всі две­рі, об'їздила все і всюди, щоб повернути мене додому. Вона є прикладом для ін­ших, тилом для мене, вона показує, що любов здолає все!

Дякую тобі, Вітусько! Дякую, що чека­ла, дякую, що дочекалася!

Я вдома завдяки тобі! Кохаю тебе! Я не зламався завдяки тобі…".

— Коли воїни ЗСУ потрапляють у ворожі руки, їхні родичі з відчаю вда­ються до будь-яких кроків, лиш би ви­зволити сина-чоловіка-брата. Розси­лають по соцмережах оголошення з фото і закликами знайти. Ходять до ворожок. Шукають контактів з «тією стороною». З вашого гіркого досвіду розкажіть, як правильно діяти у таких ситуаціях?

— Не знаю, чи здійнятий вдома шум може допомогти полоненому. І чи не може він зашкодити… Ситуації бувають різними. Хлопців посилають на завдан­ня, буває, що пропадають. Командири на місцях найкраще знають, що відбулося… Не всі рідні готові повірити, що когось не стало. У них все одно є надія, що їхній син чи чоловік живі. Після потрапляння у по­лон ми думали, що деякі наші побрати­ми загинули, а вони, виявляється, живі… Треба сподіватися і чекати!

Ось у мене росіяни брали «інтерв'ю». Від нього відмовитися було неможливо — тебе все одно змусять його дати, тільки через поламані руки-ноги. Поза очі нам казали: ваше інтерв'ю — це шанс на те, що ви тут виживете. Бо коли ти «засвітив­ся», значить, ти був живим. У разі чого, виникне питання, що з тобою сталося? Хоча, звичайно, росіяни можуть списати твою смерть у полоні на раптову зупин­ку серця, інфаркт. Такі випадки бували.

Рідні шукають своїх близьких через Телеграм-канали, де росіяни показують наших військовополонених. Це теж шанс дізнатися, що твій син-чоловік живий. Можна поцікавитися їхньою долею у тих, хто вже вийшов з неволі, — може, вони десь-колись перетиналися. Але найпер­ше треба звертатися до Координаційно­го штабу…

Перемогу треба наближати, а не лише говорити про неї

— Як ви «відходили» від полону?

— Спочатку відновлювалися у Дні­прі. Потім нам дали відпустку за ста­ном здоров’я. Вдома зустрівся із сім'єю, батьками, деякими друзями. Але до ши­рокого спілкування ще не готовий — над­то психологічно важким був період, про­ведений у полоні.

Мене багато що дивує у нашому мир­ному житті. Особливо дратує, коли чую розмови на кшталт: за що мені йти вою­вати? — нехай депутати ідуть на війну! Де­які люди шукають собі виправдання. Ко­жен хоче Перемоги, але думає, що це хтось за них її забезпечить… Тому я не завжди готовий спілкуватися з усіма. Не маю бажання слухати, як їм «тяжко», як вони бояться і ховаються від ТЦК. У таких випадках складно деколи стриматися…

Якщо ти хочеш мати свою державу, то маєш для неї робити все. Чекати, що за тебе зроблять ті хлопці, які з перших днів пішли на фронт, — неправильно. Хлопці виснажуються і фізично, і психологічно. У багатьох через такі неймовірні випробу­вання зникає мотивація…

Я радий, що тут, у далекому тилу, люди живуть своїм спокійним життям. Розва­жаються, користуються благами. Так, життя триває, не можна замикатися і весь час плакати. Але кожному потрібно щось робити для Перемоги. Бо наші діти підростають. Якщо ти готовий залишити війну своїм дітям, то так і скажи відверто: з мене досить, йдемо на перемир’я, не­хай потім мої діти трохи повоюють. Тоді, принаймні, це буде чесно…

От кажуть: нехай депутати, політики думають про закінчення війни. Але про що і з ким домовлятися? Віддати свої те­риторії? Усі розуміють, що на цьому все не завершиться! У ворога буде малень­ка перерва для підсилення. Наші діти під­ростуть, а війна продовжиться. І на цю війну змушені будуть піти вже вони…

Коли ми втратимо нинішню можли­вість захищатися, буде вже пізно. Тоді вже нічого не повернеш. Згадайте 20−30−40-ті роки минулого століття, коли були комуністичні репресії. І так тепер нас ви­нищуватимуть до останнього українця…

На кінець першого літа у полоні нам дозволили читати книжки — лише пропа­гандистські. Мені потрапила до рук пра­ця такого собі Армена Гаспаряна. Роз­повідав про «денацифікацію» України. Вказував на помилки радянських кому­ністів у 30−40 роки. Казав, що репресії проти українців треба було тоді робити набагато жорсткіше. І наводив приклад нацистської Німеччини. Мовляв, якщо союзники срср багатьом «нацистам» пробачили, то радянський союз не про­бачив нікому: будував гулаги, тюрми. Ось це, за словами Гаспаряна, треба піс­ля закінчення цієї війни робити і в Украї­ні. Які перспективи чекали б нас у випад­ку перемоги росії, можна побачити у тих містах, куди росіянам вдалося зайти на кілька місяців: кого з українців розстріля­ли, кого закатували…

Якщо не боротимемося, росіяни зі­труть ущент все, що ми набудували. Якщо людині все одно, хто вона і де їй жити, тоді їй нема чого переживати. А якщо відчуває свою ідентичність — нехай обстоює її. Інакше… Хлопці з Херсонщи­ни, з якими я був у полоні, розповідали: коли прийшли окупанти, то спалюва­ли житла тих, хто воював з 2014 року, а їхні сім'ї розстрілювали-вирізували. Су­сіди-колаборанти здавали їх наліво-на­право…

— Ваші слова про місію українців перегукуються з виступом одного воїна на останньому дзвонику у Ме­деницькій школі…

— Він говорив про те, що казав і мо­лодий воїн-студент у фільмі «Кіборги». Той студент звинувачував свого комба­та Серпня у тому, що ця війна — результат помилок його покоління. Воїн у Меде­ничах сказав приблизно таке ж: ниніш­ня війна — це помилка його батьків, дідів, його самого, які допустили її. І вибачив­ся за це перед юними своїми земляками.

Вихід тут один: або ти передаєш війну своїм дітям, або робиш усе, щоб її не було. Свого часу мій краянин, воїн-жур­наліст, Герой України Тарас Матвіїв ска­зав: «Коли мене запитає нащадок, що я робив у ті страхітливі миті, я знатиму, що відповісти. Щонайменше — не сто­яв осторонь…». Я теж не хочу бути осто­ронь. За законом, маю право звільни­тися з армії, за мною зберігається моя цивільна посада, я міг би повернутися до мирної праці, будувати своє щасли­ве життя. Але психологічно не можу по­годитися на цей варіант. В Україні три­ває війна. Стояти осторонь неї, робити щось мінімальне для Перемоги я не змо­жу. Мене совість постійно мордуватиме: чому я тут, а не там?

Мені зараз треба здоров’ячко підпра­вити, щоб міг воювати повноцінно, щоб не бути тягарем на фронті. Щоб потім я так само не сказав, як деякі: знаєте, я втомився на війні, тепер — ваша черга. Так зробити я не можу…