Їзда без правил, шоломів, посвідчень…
Скільки ще часу львів'яни потерпатимуть через електросамокатників?
Проблема засилля електросамокатів у місті вже давно набила оскому, але досі так і не вирішується. Поки законотворці працюють над тим, аби врешті-решт ввести ці транспортні засоби в юридичну площину, пересічні мешканці через ті самокати потерпають.
Самокатники, не гальмуючи, їздять там, де ходять люди, про свою появу не попереджають сигналом. Таким чином пішохід емоційно не готовий зустрітися з «двоколісними». Є непоодинокі випадки, коли «водії» самокатів налітають на пішоходів. Найбільше страждають від цього старші люди, які не такі мобільні, і якщо молода людина може в останню секунду відскочити з дороги самоката, який несеться на повній швидкості по тротуару, то старшій людині зробити це набагато важче.
Скаржаться на самокатників і водії автівок. «Двоколісні» дозволяють собі виїжджати на середину дороги, маневрувати між машинами. Причому про таке поняття, як захисний шолом, ніхто з них, здається, навіть не чув. Я, наприклад, не бачила в шоломі ще жодного самокатника… Не зупиняють відчайдухів і серйозні дорожньо-транспортні пригоди, які час від часу трапляються за участі самокатників. Причому страждають у цих пригодах самі власники «двоколісних».
"Від початку року на Львівщині зафіксували 24 ДТП із потерпілими за участі електросамокатів. У них травмувалося 25 осіб і одна людина загинула, — розповіла «ВЗ» керівниця пресслужби Патрульної поліції Львова Катерина Рибій. — У нашій статистиці - випадки з потерпілими. А випадків без потерпілих, але за участі самокатів — набагато більше".
Зокрема, за повідомленням пресслужби Поліції Львівської області, 3 квітня на вулиці Стрийській у Львові 29-річний водій автівки збив 12-річного хлопця, який їхав на самокаті. Хлопчик отримав тілесні ушкодження та був доставлений до лікарні.
Найрезонансніший випадок — зі смертельним наслідком. 28 березня в Старому Самборі, що на Львівщині, водій авто збив двох десятирічних дівчат, які катались на самокаті. Діти отримали травми, їх госпіталізували. Одна з дівчат померла в лікарні.
А 28 травня Галицький райсуд виписав рекордний штраф чоловікові за їзду на прокатному електросамокаті у стані алкогольного сп’яніння. Як повідомив ZAXID.NET, порушнику, який ганяв проспектом Свободи, призначили 17 тисяч грн штрафу з забороною керувати транспортними засобами протягом року.
Як розповіла Катерина Рибій, покарання порушникам призначає суд. Патрульні поліцейські на місці події складають протокол, який скеровують до суду. Але це якщо випадок — без потерпілих. Якщо випадок з потерпілими, то його оформляє слідчо-оперативна група.
Якщо говорити про порушення, які переважно здійснюють самокатники, то де-юре їх… немає. Тому що у Правилах дорожнього руху самокатників досі немає. Те саме стосується і гіроскутерів. Утім, 5 квітня 2023 року набув чинності Закон «Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами…», який офіційно визнав електросамокати, гіроскутери та іншу подібну електричну техніку транспортними засобами. Досі їхні «водії» вважалися пішоходами.
Оскільки електросамокати внесені в закон як транспортний засіб, то вони б мали рухатися проїжджою частиною і велодоріжками. Але це остаточно досі не обумовлено. Як правило, самокатники рухаються тротуаром… Патрульна поліція вже давно намагається донести до законотворців, що самокатники та їхні «колеги» мають отримати відповідний статус і правила дорожнього руху. Зараз патрульна поліція може лише давати їм рекомендації - як вберегтися на дорогах і не нашкодити іншим.
«Немає обліку, скільки самокатів у Львові, і немає обліку, чи це орендовані, чи приватні самокати, — веде далі Катерина Рибій. — Якщо кількість автомобілів через сервісні центри облікують, то, на жаль, кількість самокатів — ні. Так само, як і велосипедів. Посвідчення водія на самокат, велосипед і гіроскутер не потрібно. Маєш гроші - купив і поїхав».
У Парижі - кінець «ери самокатів»
У столиці Франції від 1 вересня 2023 року діє заборона на прокат електросамокатів. Це одна з перших столиць світу, яка заборонила таку оренду, причому лише через п’ять років після того, як однією з перших, у 2018 році, її запровадила. Як писала британська The Guаrdian, 31 вересня останні із 15 тисяч міських електросамокатів завантажили у фургони та вивезли з міста, що ознаменувало кінець «ери самокатів».
П’ятирічний експеримент із орендою електросамокатів у Парижі, де їх можна було залишити де завгодно та забрати за допомогою мобільного додатку, був дуже популярний серед студентів і осіб віком до 35 років, але спричиняв багато нарікань у решти парижан. Тому 2020 року місто запровадило найсуворіші у світі правила, обмеживши кількість операторів і автоматично відстежуючи й обмежуючи швидкість.
Але цього було недостатньо, щоб заспокоїти містян. У квітні 2023-го міська голова Парижа Анн Ідальґо скликала референдум щодо електросамокатів, на якому майже 90% людей проголосували за їх заборону. Мерія відзначила це як перемогу прямої демократії (хоча явка становила лише 7,5%). Заборона стосувалася лише сервісів оренди електросамокатів, а не приватних самокатів, яких по всій Франції 2023 року було продано 700 тисяч.
Рекомендації Патрульної поліції для безпечного пересування електросамокатами:
- їхати якомога правіше проїжджою частиною;
- не керувати електротранспортом у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння;
- користуватися світловідбивними елементами, помітними на одязі;
- надягати шоломи та інші пасивні засоби безпеки;
- перетинаючи дорогу велодоріжкою — переконайтеся, чи це безпечно;
- через пішохідний перехід самокат переводьте;
- обирайте безпечну швидкість;
- нехай ваші маневри будуть зрозумілими заздалегідь;
- якщо орендуєте самокат, не залишайте його посеред дороги чи тротуару.