«Якби я дізнався, що такий, як Кукіз, керує державою, виїхав би з Польщі»
Колишній польський рок-музикант Павел Кукіз каже, що пішов у політику не заради влади, а щоб зламати систему, де керують партійні клани
Павел Кукіз — мабуть, один із найбільш контроверсійних польських політиків. Був популярним рок-музикантом, актором, але у певний момент вирішив, що однієї сцени для впливу на життя людей йому замало. І стартував у політиці. Створив партію «Кукіз-15». Був неодноразово обраний до Сейму Польщі (і нині є депутатом). А 2015 року взяв участь у президентських виборах, де став сенсацією, — несподівано посів третє місце з майже 21 відсотком голосів. Тоді став абсолютним лідером серед виборців віком 18−29 років.
В Україні вперше про себе гучно заявив, коли приїхав до Києва на Революцію Гідності й виступив зі сцени Майдану. Тоді будь-яка міжнародна підтримка Майдану була вкрай потрібною і цінною. Від початку широкомасштабного вторгнення росії в Україну Павел Кукіз разом з однодумцями неодноразово привозив в Україну гуманітарну допомогу.
Але погляди і дії політика Кукіза не зажди були послідовними. Є в його бекґраунді і антиукраїнська сторінка, коли саме його політична сила ініціювала ухвалення скандального польського закону про «Інститут національної пам’яті». Цей закон прирівнював дії УПА до дій НКВД та нацистів, також викликав гостру реакцію Ізраїлю через плани ввести кримінальне переслідування за критику дій поляків під час Другої світової війни. Згодом найбільш скандальні норми законопроєкту були скасовані. Але він нашкодив українсько-польським відносинам.
Сам політик вважає себе антисистемним, каже, що завжди був послідовним і дотримувався власних цінностей, та ніколи не був антиукраїнським, бо «його серце з Україною».
Про це та багато іншого я поговорила з паном Кукізом, коли він приїхав до Жовкви і привіз гуманітарну допомогу для українських військових (200 аптечок, теплий одяг, натільна білизна, каремати тощо) та продукти для дитячого будинку та будинку для престарілих людей. Польський депутат давно співпрацює з громадською організацією з Жовкви «Галицькі сурми». Саме в офісі цієї організації під каву я і поспілкувалася з паном Кукізом.
— Що спонукало популярного рок-музиканта піти у політику? І як вдалося у політиці реалізуватися? Бо, наприклад, в Україні спроби наших відомих музикантів піти у політику закінчувались провалом. Ніхто з них у політиці не реалізував себе, і вони повертались до музики. Найяскравіший приклад — Святослав Вакарчук, який двічі робив спроби стати політиком, і обидві були невдалими.
— Моя музика була дотична до політики. Тексти пісень, які завжди писав сам, описували реальність і якоюсь мірою її тестували. З часом усвідомив, що цього замало, мушу не переказувати свої спостереження, а спробувати змінити певні речі. Коли співав зі сцени якусь соціально актуальну пісню, вводив слухачів у стан ейфорії. Але що далі? Люди виплеснуть свої емоції на цю пісню, я візьму гроші за концерт, і нічого не зміниться. Коли я, як артист, досяг певного фінансового статусу, почувався незалежним, пішов у політику. Ідеї, які я несу, — пряма демократія, як у Швейцарії, одномандатна система виборів, коли обирають не партію, а конкретну людину — загрожують сталій політичній системі, і я не виключав, що система спробує мене знищити.
Чому зараз не пишу пісень? Щоб написати пісню, яка викликатиме емоції, треба оголити свою вразливість. А в політиці мушу цю вразливість заблокувати, щоб ефективно функціонувати. Я би здурів, якби цю вразливість оголив. Політика настільки брудна справа, що навіть якщо маєш найкращі наміри, мусиш залізти у багно. Щоб очистити ту ємкість з гноївкою, мусиш туди влізти. І мусиш заткнути носа, бо задихнешся. Можливо, українські музиканти, про яких згадували, не були здатні витримати того бруду в політиці і вибрали свою вразливість. Це є великою мірою егоїзм, бо щоб щось доброго зробити, мусиш присвятити себе цьому цілковито. Ті українські співаки обрали своє еґо. Музика і політика — два різні світи. Хоча інструменти політичного маркетингу щоразу більше нагадують інструменти шоу-бізнесового маркетингу. Люди дивляться, чи є відомий, чи є гарний, як одягнений…
— Вважаєте себе антисистемним політиком. Але вже довгий час у політиці, у Сеймі, тож мусите приймати правила гри…
— Є одна принципова відмінність між польськими політиками і мною. Польський політик у першу чергу дбає про партійний інтерес та про інтерес своєї корпоративної групи. А я пішов у політику, щоб змінити закони так, аби обмежити привілеї партій, урядовців, а дати більше влади громадянам. Моя ідея — вирішувати проблеми шляхом референдумів, як у Швейцарії. Хочу знизити поріг явки на референдум з 30 до 15 відсотків. У Швейцарії взагалі немає порога явки. На локальні референдуми приходять від 5 до 15 відсотків виборців. У Польщі зараз існує 30-відсотковий поріг.
— Але тоді виходить, що меншість вирішує за більшість…
— У Швейцарії виходять з принципу: не присутній — немає голосу. Я з цим згідний. Якщо хтось проігнорує референдум, то може отримати дорогу через його подвір'я. Бо таке рішення на місцевому референдумі прийняли без нього. Наступного разу він уже точно піде на референдум, щоб через його подвір'я вже не пройшла траса з двостороннім рухом. І в такий спосіб людей мотивують. Не навчиш людину обов’язку, якщо вона не відповідає за свої рішення. Я розпочав цей процес, але свідомий того, що можу не досягти мети.
Я ніколи не хотів бути прем'єром чи керувати державою, бо на цьому не розуміюсь. І не хочу на цьому розумітися. 2015 року лідер партії «Право і Справедливість» Ярослав Качинський запропонував мені увійти в коаліцію з ПіС і посаду віцепрем'єра. Я відповів йому: «Якби я дізнався, що такий, як Кукіз, керує державою, то виїхав би з Польщі». На музичній сцені я досяг усього. Я знаю, що таке справжня влада. Я її мав на концертах. Це управління емоціями.
— Але вирішили, що вам замало тієї влади, коли пішли в політику…
— Я не прагнув влади, я хотів змінити систему. Я проти партійних кланів.
— Саме державна влада дає можливість впливати на систему.
— Не обов’язково. Мої антикорупційні закони вдалося ухвалити завдяки арифметиці Сейму. Був такий момент, що три мої депутати зі мною включно вирішували, хто матиме владу — «Громадянська платформа» чи ПіС. Одного з нас ми послали на переговори до «Платформи» з питанням, чи готові змінити виборчу систему на одномандатну, чи будете ухвалювати антикорупційні закони, чи фермери будуть мати можливість безпосередньо продавати свою продукцію, чи знизять поріг явки на референдум. Не хотіли погоджуватися. А ПіС на більшість цих речей погодився і частину зреалізував. То я пішов з ПіС. Тож не мусили мати владу, мусили дочекатися моменту, коли без мене ніхто не міг керувати.
— У вас карколомна кар'єра. На початку тяжіли до ліберального Туска…
— Мушу перебити і пояснити суть моєї політики. Я не підтримував Туска, як такого, чи інших політиків. Я підтримував те, що вони пропонували. Туск тоді казав про одномандатні виборчі округи, казав про референдуми. Коли Туск не виконав обіцянок, з’явився Марек Юрек (колишній маршалек Сейму, політик праворадикальних поглядів. — Авт.), який говорив про одномандатні округи… Я підтримував ідеї, які збігались з моїм баченням. На угоду з ПіСом я погодився тоді, коли Качинський погодився реалізовувати мої ідеї. Мені байдуже, хто буде втілювати у життя мої ідеї - чи ультракатолики, чи ліберали…
— А якщо вашу ідею буде готова втілювати в життя, скажімо, проросійська партія, ви будете її підтримувати?
— Є червоні лінії. Якби одномандатні округи хотів би втілити хтось, хто зробив кривду моїй сім'ї, на таке б ніколи не пішов. Росіяни вбили мого діда у Львові на Бригідках. Вислали мого батька до Казахстану, до 1946 року він перебував у Павлодарській області.
— 2014 року ви були на Майдані, зараз активно допомагаєте Україні, але у вашій політичній діяльності був період, коли українські ЗМІ називали вас українофобом. Ішлося про каденцію Сейму, коли в ньому була фракція вашої партії. «Європейська правда» писала: «2016 року Kukiz'15 представив законопроєкт про заборону пропаганди так званої бандерівської ідеології», а «на початку 2018-го Сейм і Сенат схвалили підготовлену Kukiz'15 редакцію закону про „Інститут національної пам’яті“. Цей закон спричинив конфлікт із Україною, адже прирівнював дії УПА до дій НКВД і нацистів»… А як ви ставитеся до тих законів зараз?
— Цей закон був некоректно написаний, я тоді не звернув на деякі речі уваги. Там були неточності. Зокрема, було написано «території Східної Галичини», і це виглядало як територіальні претензії. Коли розмовляю з українцями, з якими відчуваю духовний зв’язок, як зі справжніми друзями, то кажу так: якщо хочете вільної України, то чи Бог дав свободу тій людині, над якою тяжіє гріх вбивства жінок і дітей? Ніколи Бог не давав свободи, поки не висповідаєшся зі спільних гріхів. Вони були з двох боків. Україна повинна перепросити за вбивство жінок і дітей. Закон про Інститут національної пам’яті не є антиукраїнським. Якби я вирішував, чи Україна стане членом ЄС, чи ні, то, попри мою любов до України, відповів би так: «Насамперед прошу дотримуватися європейських християнських цінностей і дозволити заховати померлих. Дозволити ексгумацію і поховати кістки, що розкидані по могилах». Якщо того не зробите, це означає, що не доросли до християнської західно-європейської культури.
— Але ж ви розумієте, що Волинська трагедія не з’явилася на порожньому місці. Що це була реакція на дії польської влади, яка трактувала українців як людей другого сорту: насильно полонізували, принижували, знущалися…
— Я розумію, що це не взялося з нічого, не було так, що українці собі вирішили — йдемо вбивати. Мені не залежить, щоб звинуватити одну сторону…
— Важливо зробити так, аби польські політики припинили спекулювати на цій темі заради електоральних дивідендів… Оскільки ця тема розпалює антиукраїнські настрої. Як наслідок, маємо свіжий приклад — блокування кордону. Чому польська влада не може собі дати раду з тим блокуванням?
— Чи знає пані про те, що аграрні фірми в Україні платять податки в офшорних зонах, на Кіпрі? 50 відсотків фірм, які торгують зерном, не платять податків в Україні. Також це зачіпає інтереси польських хліборобів. Я не знаю, як з того вийти… Важко зараз пояснити полякові чи французові, чи німцеві, що росіяни безпосередньо їм загрожують. Якщо віддамо Україну, то росіяни через якийсь час підуть далі. Західна Європа думає про свої проблеми. Якщо наші селяни збанкрутують, то будуть блокувати дороги… Я би більше став на бік України у цьому конфлікті, якби був певен, що податки йдуть у бюджет України і зміцнюють Українську державу. Про це йдеться.
— Не думаю, що польські селяни, які блокують кордон, переймаються бюджетом України. Тим паче українське зерно йде транзитом через Польщу.
— Необов'язково. Є дірки, через які це зерно потрапляє на польський ринок. Якби уряд був здатний контролювати транзит українського зерна, то ця блокада не мала би сенсу. Треба звинувачувати не польських селян, а польську владу, яка довела до того, що зерно, яке мало йти транзитом, залишається в Польщі й знижує ціну польського зерна.
— З іншого боку, це ринок. Якщо наше зерно більш конкурентоспроможне, то ринок диктує ціни: хтось виграє, хтось програє… Коли Польща вступала в ЄС, вона також демпінгувала в певних сферах. Наприклад, повністю витіснила з європейського ринку німецьких і французьких перевізників. Але тоді німці й французи не блокували кордону, а прийняли правила гри на європейському ринку.
— Але Україна ще не є членом ЄС…
— Але сам Європейський Союз дав Україні право торгівлі без обмежень. То більш логічно було би пікетувати європейські структури, а не український кордон, бо це було їхнє рішення… Ба більше, на білоруському чи російському кордоні російське зерно польські селяни чомусь не блокують.
— Я не дуже занурювався в цю тему, але знаю, що там не все так просто…
— Добре. Насамкінець, як бачите розв’язання російсько-української війни?
— Не знаю, але всюди пишу: «До перемоги!». Я хочу сильної вільної України.