Про судимість чи її відсутність кандидат у депутати має написати в автобіографії
Спеціальної довідки з МВС уже не треба. Мовляв, люди і так знають про минуле висуванців у місцеві ради...
Цього тижня парламент ухвалив рішення, що оживило виборців, які готуються у жовтні обирати місцеву владу. Верховна Рада скасувала раніше прописану у Виборчому кодексі вимогу до кандидатів у депутати подавати довідку про те, чи була в їхньому житті судимість. Дехто подумав: невже охочих потрапити у владу оберігають від згадок про неприємне минуле?
Потреби у такій довідці, вважають законодавці, немає, бо про те, чи мали кандидати проблеми із законом, їм необхідно зазначити в автобіографії, яку разом з іншими документами подають у виборчі комісії. Дубляж недоречний. Більше того, це ускладнює висуванцям передвиборче життя. Адже на підготовку такої довідки, яку видають територіальні сервісні центри МВС, відводять 30 днів — можна не встигнути зареєструватися. Більше того, бажання швидко розжитися на потрібний документ породжувало корупцію…
Аналітики вказували і на іншу проблему. Раніше не всі кандидати у депутати перебували в рівних умовах. «Судову» довідку не треба було подавати тим, хто балотувався до рад об’єднаних територіальних громад з населенням менше ніж 10 тис. осіб. А також кандидатам у голови сільських, селищних, міських рад. Тепер цю «дискримінацію» скасували.
До речі…
За інформацією юридичних сайтів, послуга з оформлення за 4−5 робочих днів довідки про несудимість обійдеться замовнику у 455 грн. Якщо довідка потрібна через три робочі дні, треба викласти 555 грн. Якщо ж через день-два — приготуйте 685 грн. Про «дуже швидке» оформлення довідки про несудимість треба домовлятися телефоном. Очевидно, розцінки за таку послугу — космічні…
Коментар для «ВЗ»
Федір АЛЄЙНІКОВ, експерт з виборчого права
Довідка про несудимість була безкоштовною. Але коли її треба зробити у дуже короткі терміни, деякі особи, не секрет, «стимулювали» чиновників, які готують такий документ. Бо це доволі затяжна процедура, для підготовки довідки треба опрацювати великий масив інформації. Після скасування обов’язковості такої довідки у багатьох партіях, їхніх штабах зітхнули з полегшенням, адже зменшилися витрати на фінансування кандидатів.
Потреби у таких довідках немає. На місцевих виборах кандидатів люди одне одного дуже добре знають. Політична сила, яка включить у свою команду особу з темним минулим, фактично поставить на собі хрест.
У виборчому законодавстві є й інші дрібні (але впливові!) недоречності, яких треба позбутися, бо можуть завести у ступор членів виборчих комісій, призвести до судових процесів. Одна з таких «дрібниць» може дати про себе знати під час заповнення бюлетеня, який на місцевих виборах матиме зовсім іншу, ніж раніше, форму. У цих бюлетенях треба буде вказати окремо партію, яку підтримує виборець, а також — одного з переліку вказаних кандидатів по тому чи іншому округу. А як бути, якщо виборець не вказав партію, якій симпатизує, а поставив позначку лише проти улюбленого кандидата? Чи навпаки? Цей бюлетень вважатиметься дійсним? Така дискусія може спричинити багато проблем під час підрахунку голосів…