На кордоні знову «штормить»...
Поки «човники» обіцяють нові акції протесту, подорожуючі намагаються завершити усі свої справи до 21 січня.
![](https://img.wz.lviv.ua/dbPxUfF0MRsdp7O1__PGLlIggFA=/428x285/smart/filters:format(webp)/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/363844/piketfoto.jpg)
На українсько-польському кордоні – знову черги. За інформацією Львівської ОДА, станом на 14.00 понеділка, 15 січня, перед пунктом пропуску “Краковець – Корчова” очікували в черзі сто автомобілів, а в самому пункті пропуску – 29. Якщо раніше митники оформлювали лише транспортний засіб та водія, то тепер у базу вносять паспортні дані кожного пасажира. І реально автобуси і машини стоять на кордоні не дві години, а по 7-8, а то й по 15 годин. Cитуацію журналісту “ВЗ” пояснив керівник Львівської митниці ДФС Левко Прокіпчук. Справа у тому, каже, що зараз митники вносять вручну дані у базу осіб, які перетинають кордон, і саме через це на кордоні створюються великі черги.
«Зараз ми почали вносити цю інформацію по великих автобусах, які перетинають кордон, і по особах, що перетинають кордон пішим шляхом, – пояснив керівник митниці. – А в автобусі – 60 місць, і коли працівник митниці на комп’ютері вносить дані 60 осіб, він може допустити помилку і її база не приймає. Або ж відбувається збій бази. Тоді потрібно знову перевіряти і знову все вносити. А ті люди, що перетинають КПП у легкових автомобілях, то там, хоч ми і вносимо дані вручну, проблем не виникає, бо в авто суттєво менша кількість осіб – максимум 5-9».
Ажіотаж і черги на українсько-польському кордоні створили також і “човники”, які блокували три пункти пропуску 4 і 10 січня. Обурювалися тим, що з 1 січня набули чинності зміни до Податкового кодексу (Закон України № 6776-д ). Ці зміни зробили жорсткішою процедуру ввезення товарів з-за кордону. Без мита можна ввозити товари в ручному або супроводжуваному багажі на суму до 150 євро (в аеропортах – до 1000 євро) і вагою до 50 кг. Такі правила – для тих, хто перебував поза межами України більш ніж 24 години і в’їжджає до країни не частіше одного разу протягом 72 годин (три доби). За більш частого в’їзду без податків можна ввезти товари на суму до 50 євро. Хто перевищуватиме цей ліміт, сплачуватиме додаткові мита. Раніше без мита можна було ввозити товари вартістю до 500 євро і вагою до 50 кг раз на добу, навіть не перебуваючи за кордоном менш ніж 24 години.
«Активістів» особливо обурює норма, яка забороняє їм безмитно в’їжджати з товаром в Україну частіше, ніж раз на добу. Головний аргумент у них: не хочемо і не маємо де пересидіти цю добу у Польщі. Протестанти заявили: якщо їм не підуть назустріч і не скасують норму у 24 години, акцію протесту поновлять 21 січня. З огляду на це усі, хто перетинає кордон, намагаються завершити свої справи до 21 січня. Адже невідомо, у що виллється нова акція протесту і чи можна буде взагалі перетнути КПП.
Попри очевидну користь нового законодавства для оздоровлення української економіки, уже з’явилися думки, мовляв, запроваджені зміни є передчасними і їх варто тимчасово скасувати. Зокрема, голова комітету ВР з питань митної та податкової політики Ніна Южаніна заявила, що Верховна Рада може скасувати обмеження безмитного ввезення товарів через кордон. «Ми повинні реагувати на те, що відбувалося в ці дні на деяких пунктах пропуску на Львівській митниці щодо прийнятих нами змін до Податкового кодексу, – сказала Южаніна 15 січня під час погоджувальної ради депутатських фракцій у ВР. – Тому при розгляді поправок до Митного кодексу, в разі необхідності, після узгодження з урядом, ми могли б ці зміни підкоригувати. Є проблема з нормою про перетин кордону не частіше одного разу на 24 години. Якщо ця норма зайва, можемо її врахувати при прийнятті змін до Митного кодексу». За її словами, багато норм, які передбачені прийнятими в кінці 2017 року поправками до Податкового кодексу, не запрацюють без відповідних правок до Митного кодексу.
«Відкоригувати зміни до законодавства, як пропонує пані Южаніна, – це не зовсім коректний хід, – коментує це керівник Львівської митниці ДФС Левко Прокіпчук. – Я не стою на боці тих, хто блокує кордон, так і на боці тих, хто проти цього блокування. Але, як на мене, «давши задню», ми покажемо, що такими незаконними діями, як блокування доріг, можна добитися зміни законів. Я бачу по відгуках у соцмережах і по ЗМІ, що суспільство у цьому питанні поляризувалося. Є велика частка людей, які вважають, що ці зміни правильні, бо дають можливість навести якийсь лад із чергами на кордоні. Уявіть собі, що підуть на поводу у протестуючих і скасують норму у 24 години. А після того, припустимо, почнуть протестувати люди, які підтримували ці 24 години. То тоді знову міняти законодавство? Треба добитися, щоб негативні наслідки введення цього закону не перевищували очікуваних позитивних результатів. Погоджуюся, що «човники» створюють умови для незаконної конкуренції».
- Пане Левку, ви написали, що «Зміни в правилах оподаткування громадян при перетині кордону стали несподіванкою як для «човників», так і для посадових осіб митниці». Але невже на митниці раніше не знали, що буде прийнято новий закон, не обговорювали його при підготовці у Верховній Раді? Він був прийнятий не «під ялинку», а 7 грудня 2017 року. Був місяць часу, щоб підготуватися до прогнозованого ажіотажу на кордонах, можливих акцій протесту, та й заздалегідь провести роз’яснювальну роботу з людьми.
- Закон був прийнятий 7 грудня. Але коли його підписав президент, коли стало зрозуміло, що він буде діяти в тій редакції, що зараз, це було вже 26-27 грудня. Часу було обмаль. Не володію цією інформацією, чи запитували про нюанси цього закону у центральному апараті Державної фіскальної служби України. Але стосовно того, що треба об’єднувати бази даних митної і прикордонної служб, – про це дуже давно говорили.
- І чому досі не об’єднали?
- Це об’єднання має відбутися на загальноукраїнському рівні, а не лише між базами даних цих відомств у західному регіоні України. Можливо, є ІТ-проблеми, які досі не дозволяли це зробити.
- Як прокоментуєте слова голови ЛОДА Олега Синютки, що «за блокуванням пунктів пропуску стоять контрабандисти та митники-хабарники»?
- Коли я прочитав цю інформацію, скерував запити у всі правоохоронні органи, які є у Львівській області, щоб вони повідомили, чи вони володіють даними, що за цими блокуваннями стоять посадові особи митниці. Важко відповідати на загальні звинувачення. 9 січня, коли ми готувалися до заходів, які зменшать негативні наслідки від блокувань кордону для подорожуючих, я був на нараді в ЛОДА, і ці слова Олег Михайлович сказав на нараді. Я сказав, що у мене такої інформації немає і мені важко реагувати на неї в загальному, коли не називають прізвищ, а просто кажуть «митники-хабарники». Я зібрав керівництво митниці і довів до них інформацію, яку отримав на нараді в ЛОДА. Сказав, якщо дійсно будуть підтверджені дані, що за цим блокуванням стоять посадові особи митниці, з такими людьми будемо прощатися. На мою думку, за цим блокуванням можуть стояти люди, яким вигідно подрібнення партій товару, який ввозиться в Україну. Для них це був заробіток. Стосовно посадових осіб митниці – не бачу логіки. І не володію інформацією щодо конкретних осіб, які могли би цим займатися. Знову ж таки – я скерував запити в правоохоронні органи. Але можу сказати, що у 2016 році були подібні блокування кордону з боку людей, які були незадоволені призупиненням Малого прикордонного руху з Польщею. Тоді також звучали подібні закиди, мовляв, за цими блокуваннями стоять посадові особи митниці і прикордонної служби. Я тоді так само написав запити в правоохоронні органи, і прийшла відповідь, що таких фактів не виявлено.
Фото з відкритих джерел