Передплата 2024 «Добре здоров’я»

На сценку з переселенкою «Кварталу 95» відреагувала Комісія з журналістської етики

  • 06.01.2024, 08:15
  • 743

Комісія з журналістської етики відреагувала на подану їй скаргу щодо жартів про переселенців в новорічному випуску «Кварталу 95» на телеканалі «1+1 Україна»

Фото: Прямий
Фото: Прямий

Головна редакторка херсонського медіа Кавун. City Євгенія Вірлич, яка подала скаргу на телеканал «1+1» до Комісії з журналістської етики через номер про «переселенку зі Скадовська» у випуску «Кварталу 95», заявляла, що у скетчі «містилася пряма і відверта дискримінація мешканців південної і східної України за ознакою мови, а також дискримінація жінок».

В організації зазначили, що Кодекс етики українського журналіста у пункті 15 наголошує: ніхто не може бути дискримінований через свою стать, мову, расу, релігію, національне, регіональне чи соціальне походження або політичні уподобання.

Однак у Комісії додали, що розуміють: лінія між гумором і висміюванням певного явища, з одного боку, та дискримінацією і мовою ворожнечі, з іншого боку, є «дуже тонкою».

«Свобода вираження поглядів захищає не лише інформацію чи ідеї, які сприймаються позитивно або розглядаються як необразливі чи залишають аудиторію байдужою, а й ідеї, які ображають, шокують або турбують», — пояснили в КЖЕ.

Тому в організації наголосили, що не відмовляють медіа у свободі вибору тематики для жартів, але закликають їх ретельніше працювати з «досвідами аудиторії».

«Загальнонаціональні телеканали, що мають найбільшу аудиторію, повинні бути свідомими того, що їх ефіри мають чи не найбільший вплив на формування суспільної думки, на відміну від, приміром, контенту, до якого споживачі отримують доступ за власним бажанням на онлайн-платформах», — зазначила Комісія.

Крім того, там заявили, що гумор не повинен сприяти вкоріненню стереотипів щодо представників тих чи інших груп та таврувати їх меншовартісними.

Комісія дала кілька порад медіа, як запобігти дискримінації, зокрема:

  • не розділяти українців на «ми» і «вони», особливо в часи війни, сприяючи вкоріненню стереотипів, які розпалюють ворожнечу та формують упереджене негативне ставлення до певної групи людей;
  • залучати до створення гумористичного продукту представників дискримінованих груп та/або правозахисників для зменшення ризиків створення дискримінаційного контенту;
  • відходити від створення контенту, у якому нормалізована стигматизація певних соціальних груп, навіть попри потенційне бажання певної частини аудиторії медіа його отримувати;
  • розробити та впровадити системні заходи для створення недискримінаційного контенту в телешоу, наприклад, наявність відділу чи спеціаліста з толерантності та інклюзії, щорічне проходження працівниками медіа тренінгів з недискримінації та гендерної рівності.

Схожі новини