Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Як не потрапити на гачок інфоциганів?

Недобросовісні Інтернет-коучі обіцяють швидку зміну життя, а факапи учнів після навчань списують на невміння користуватися знаннями з курсів

Фото умовне з сайту pexels
Фото умовне з сайту pexels

Чи траплялася вам у соцмережах реклама коучів, наставників, «Інстаграмних гуру», які продають свої курси, щоб кардинально змінити життя клієнта за один курс — розбагатіти завдяки пасивному доходу, оздоровити організм, вдало вийти заміж, позбутися комплексів?.. Це зазвичай так зване інфоциганство — професія XXI століття, де молоді люди без досвіду, а іноді й без профільної освіти продають курси таргетованої реклами, продюсування запусків в соцмережах, або швидкого заробітку завдяки продажу криптовалюти на спеціальних платформах. Відомі блогери також часто видають себе за коучів. Як не стати жертвою шахраїв і відрізнити, де справжній коуч, а де класичний інфоциган?

Гачок інфоциганства — продаж знань, навичок (курси коштують 200−600 доларів), які зазвичай не працюють, або вимагають вкладення чималих грошових ресурсів. Як правило, знання, які продає інфоциган, можна знайти у відкритому доступі - в Інтернеті. А курс зазвичай складено надто поверхнево, без глибинних аналізів процесів. Мета курсів — масовий продаж «знань» для власного швидкого заробітку.

У своїх відео такі коучі маніпулятивно презентують власну історію успіху, на кшталт ще три роки тому жив у великих боргах та злиднях, а сьогодні може дозволити собі люксові автівки, авіаперельоти у бізнес-класі, три авто, брендові речі та відпочинок на екзотичних островах…

При цьому інфоцигани кажуть: якщо ви не купите його курси, а це «одна чашка кави в день», то ви й надалі будете мучитися на не улюбленій роботі і рахувати копійки до авансу… Це один з головних червоних прапорців того, що перед вами коуч-шахрай.

«У кожного „бізнес-тренера“ є своя придумана легенда, у якій йдеться про історію власного успіху й успіху його учнів, — розповідає для „ВЗ“ експерт з кібершахрайства Антон Волинський. — Коучі демонструють в Інстаграмі промовідео свого успіху — дорогі авто, брендові речі, фото із закордонних турне, з відомими особистостями. Часто використовують фотошопом, а якщо й бували за кордоном, то мешкали на орендованій квартирі. У дорогих бутиках робили фото „для звіту“. Ці фото вони використовують, як приманку для клієнтів, які повинні купити їхній курс за 300 доларів. Інфоцигани спершу обіцяють 100% результат, а потім стверджують, що виключно учні відповідальні за фіаско своїх проєктів. Мовляв, усе роблять неправильно, а знання насправді працюють».

Експерт каже, варто насторожитися, якщо блогер-коуч наполегливо рекомендує вже й негайно купити його курс, бо через тиждень буде подорожчання ціни удвічі. Інший негативний сигнал — закликає взяти кредит для тих, хто не має зараз потрібної суми на курс, мовляв, він відіб'є ці кошти ще за проходження курсу… Часто люди, які купилися на такий заклик ще довго віддають кредити.

Ще один червоний прапорець — пропонують потенційним клієнтам безкоштовний перший урок. Насправді це не урок, а реклама курсу. На ньому розповідають про переваги платного курсу. Для них важливо зацікавити клієнта й зберегти інтригу, яку він зможе розкрити лише, заплативши гроші.

Ще один тривожний сигнал — один і той самий коуч може бути і спеціалістом з пасивного заробітку в Інтернеті, і гуру в психології, і фотозйомці… І це все він продає на різних курсах.

«Вмикайте здоровий глузд, коли читаєте обіцянки коуча, — продовжує розмову експерт. — Запевнення, що секрет успіху — простий, але для цього потрібно лише заплатити гроші, не допоможуть досягти мети. Перед вами — інфоциган. Остерігайтесь шаблонності. Формулювання про те, що ви відкриєте інструменти для підвищення продажів, а також збільшите кількість клієнтів у 200 разів, мають теж насторожити. Не ведіться на відгуки колишніх учнів коуча, бо їх писали зовсім інші люди за тисячу гривень (стандартна такса за яку коучі просять людей писати їм позитивні відгуки та коментарі. — Авт.)».

Щоб відрізнити справжнього ефективного коуча від інфоцигана, подивіться, чи є на його сайті та сторінці Інстаграму біографія. Біографія наставника має бути у відкритому доступі. Знайдіть інформацію про те, скільки людина вже провела тренінгів і чи вдалося комусь за допомогою авторської методики досягти результату. Не полінуйтеся перевірити ім'я та прізвище коуча в Гугл пошуку. Часто там можна знайти інформацію, що ця людина вчинила п’яне ДТП, була шахраєм у районному центрі, де жила до навчання в університеті, або замішана в інших оборудках. Також можна поцікавитися, чи є коуч у реєстрі юридичних осіб, де міститься інформація про дохід.