«Маленький Ізраїль»
Журналіст «ВЗ» побувала в Умані на могилі цадика Нахмана, яка є місцем паломництва хасидів
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/422188/img6681.jpg)
Окрім своєї давньої козацької слави, місто Умань відоме своїми незвичними гостями, хасидами, та їхніми витівками, про які вже розповідають легенди. Щороку на юдейський Новий рік (Рош га-Шана), до Умані з’їжджаються близько 40 тисяч паломників-хасидів із усього світу (населення Умані — 90 тисяч. — Г. Я.). Наслухавшись від водіїв і керівників турагенцій про те, що там зазвичай робиться протягом двох тижнів, уявляла, що Умань в середині вересня перетворюється на своєрідний Армагеддон… Кажуть, декому з хасидів так подобається там бути, що залишаються і на свято Суккот, яке відзначають на 15-й день нового року. Утім, хасидам цього року через карантин не пощастило помолитися на могилі цадика Нахмана. Зате мені поталанило минулими вихідними потрапити на свято Суккот і увійти у священне і намолене місце, на могилу рабі Нахмана, що в уманській синагозі.
На старому єврейському цвинтарі 1810 року було поховано рабі Нахмана із Брацлава, більш відомого як цадик Нахман. Правнук рабина, відомий під іменем Баал Шем Тов (Власник Доброго Імені), був одним із фундаторів хасидського руху. Хасидизм («хасид» означає «благочестивий») — це містичний релігійний напрям юдейського віросповідання, започаткований у 30-х роках XVIII століття на Поділлі, у середовищі єврейської бідноти. Благочестивий Нахман заповідав відвідувати його могилу на єврейський Новий рік (Рош га-Шана).
Сутність хасидизму полягає у тому, що вся земля наповнена Богом. Відповідно, вчинки і слова людини мають значний вплив на дійсність. Найбільше на небо діє молитва, яка є звільненням людини від матеріальних кайданів і сприяє злиттю з Богом. Роль найважливішого посередника у цьому процесі відіграє цадик, який рятує душі євреїв на Землі. Цадик був не просто нащадком спадкового звання Баал Шев Това, він був духовним суддею і наставником єврейської громади.
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/10/IMG_6670.jpg)
Після Другої світової війни територію старого єврейського кладовища було передано під житлову забудову. Могила Нахмана опинилася під фундаментом одного з приватних будинків. З кінця 1980-х років минулого століття паломництво брацлавських хасидів до могили цадика Нахмана набуло масового характеру.
Коли наш автобус заїжджав до Умані, я очима шукала бодай одного хасида у довгому чорному плащі, чорному капелюсі, з пейсами… Не побачила жодного. У готелі на моє запитання, скільки цього року у них було паломників, дівчина на рецепції зробила «квадратні» очі. «Вони мають свій квартал у районі вулиці Григорія Косинки. Хтось орендує житло там, хтось вже давно має власну квартиру».
Наступного дня, після екскурсії дендрологічним парком «Софіївка», ми поїхали у єврейський квартал. Залишили автобус трохи далі, бо «чужим» заїжджати на цю територію не можна. Коли зайшли за ворота, складалося враження, що потрапили в Ізраїль. На будинках написи івритом, вивіски на крамницях так само. На вулицях повно сміття, зокрема паперу, будинки не ремонтували, мабуть, ще від часу їх будівництва… На вулицях дуже людно. І усі в чудовому настрої: веселяться, як у селі на храмовому празнику. Біля місцевого кошерного ресторанчика зустріли чоловіка у білому вбранні — роздавав маленькі книжечки з молитвами російською мовою та івритом. Ще здалеку чули музику і спів. Складалося враження, що тут гуляють весілля.
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/10/IMG_6675.jpg)
Це хасиди завершували тижневе святкування Суккот — єврейське осіннє свято, яке відзначають у єврейському місяці Тішрей. Особливістю свята Суккот є заповідь жити в особливому наметі, що називається суккА. Дослівно назва свята перекладається як курінь, тому його ще називають Свято кущів. Суккот триває сім днів, і весь цей час прийнято жити у таких куренях — у пам’ять про хмари, які захищали євреїв від спекотного сонця у Синайській пустелі. У такому курені їдять і п’ють, зустрічають гостей, танцюють і навіть сплять. Курінь (суккА) повинен мати щонайменше три стіни, але стояти просто неба. Головний елемент куреня — дах, який колись робили з гілок або очерету. Зараз роблять з більш міцних матеріалів. Покрівля сукки повинна захищати від сонця, але водночас у неї має потрапляти дощ, і обов’язково має бути видно зірки. Віруючі ще раз нагадують собі, що їхнє життя в руках Бога. Якщо дощ заливає курінь, його можна покинути.
Свято Суккот у Торі має ще одну назву — «Свято збору врожаю». Восьмий день після свята називається Шміні-Ацерет. У Торі про нього сказано: «У день восьмий (Шміні) свято (Ацерет) буде у вас — ніякої роботи не робіть». Про це мені розповів місцевий хлопець Алон. За його словами, свято допомагає людям усвідомити свої слабкості і вказує на важливість збереження віри. Одне тлумачення говорить, що, встановлюючи курінь біля будинку, євреї приєднуються до тих, хто 33 століття тому 40 років поневірявся пустелею і, прийшовши потім на Землю обітовану, обробляв її і радів плодам, які вона дарувала. За іншою версією, сенс у тому, щоб людина пам’ятала про бідність, навіть будучи багатою.
Біля одного з будинків встановили намет, у якому чоловіки частувалися, а жінки щось жваво обговорювали на вулиці. Алон запрошував і нас, але ми відмовилися. Казав, що можемо поїсти і навіть випити алкоголю. На столі стояли пляшки з віскі. «Я би вам більше розповів, і навіть би провів екскурсію, — усміхнувся Алон, — за яку ви б мені мали заплатити. Але сьогодні — субота, шабат. Ми не працюємо і грошей не можемо брати».
Мене здивувало, що одні хасиди на голові мають капелюх, інші кіпу, а є й такі, хто у 23-градусну спеку — у хутряній шапці… Як з’ясувалося, ті, хто у хутряних шапках і білому одязі, — багатші. Алон нам показав дорогу до синагоги. Але пояснив, що це вхід на жіночу територію, чоловікам треба синагогу обійти з іншого боку. Знімати у синагозі заборонено! Хто з жінок був у футболці, мусив накинути на себе величезну хустину, щоб прикрити руки. Оскільки усі ми були у джинсах, нам видали фартухи-спідниці. А ще дали роздруківку псалмів, надрукованих івритом у російській транскрипції.
«Великий праведник — рабі Нахман з Брацлава дав обіцянку, що той, хто прийде на його могилу, зробить пожертву на благодійні цілі і прочитає там ось ці псалми з книги Теїлім, то навіть, якщо його провина і погані вчинки надзвичайно великі, він докладе усіх зусиль, щоб врятувати і виправити цю людину».
Могила цадика Нахмана розділена стіною, відтак одна частина могили на жіночій території, друга — на чоловічій. На плиті немає жодного напису. Можна на неї покласти руку чи прихилити голову. І бажано відійти, бо ж за вами вже вишикувалася черга. Коли людина відходить від могили, не можна повертатися до неї спиною — треба задкувати. Так само, як і біля Стіни Плачу у Єрусалимі. Жінки моляться справа, чоловіки — зліва. Чоловіки можуть зайти у синагогу, лише прикривши голову капелюхом або кіпою. Читати псалми можна, присівши на лаву у синагозі. Але тихесенько, щоб не заважати іншим. От тільки у скриньки для пожертви у день завершення свята Суккот не можна кидати грошей.
Запитую в охоронця — жителя Умані, чи то правда, що восени від хасидів потерпає ціле місто.
— Якщо думаєте, що все місто збагачується восени за кошти паломників, помиляєтеся. Ті, хто сюди приїжджає, як правило, за межі території не виходять, — каже охоронець. — Тут є ресторан з кошерною їжею. Багато хто вже має власне житло, тому приїжджає на святкування Рош га-Шана, як до себе додому.
— Квартири тут дорогі?
— Дорогі. Чим ближче до синагоги, тим дорожче. Однокімнатна коштує 150 тисяч доларів. Дехто тут вже оселився, має свій бізнес. Цей район в Умані — як місто у місті. Діти мають на території садочок і власну школу, де всі предмети викладають івритом. Є свої магазини, перукарні.
— Винайняти помешкання на ці два тижні дорого коштує?
— Якщо квартира з євроремонтом, а таку собі можуть дозволити винаймати лише заможні хасиди, менше як за тисячу доларів за добу не знайдуть. Звичайне однокімнатне житло дешевше — 300 доларів за добу. Але хасиди не завжди потребують фешенебельних умов — можуть і у прибудові без вигод перебути ті два тижні. Їм головне — помолитися на могилі цадика Нахмана.
Редакція газети «Високий Замок» дякує туристичній фірмі «Карпатія-Галич-Тур» за організацію цікавої подорожі.