Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«На другий тиждень роботи пив знеболювальні, аби сісти на велосипед»

Власнику популярного харківського кафе довелось на час карантину працювати кур’єром Glovo

До цього кафе вишиковувались черги охочих потрапити всередину. Адже там можна було не просто випити кави з десертом, а й погратись з живими єнотами. Та через карантин заклад довелось зачинити, а його власнику — шукати хоч якусь роботу. Урешті-решт йому вдалось влаштуватися кур’єром Glovo.

«Коли оголосили карантин, ніхто не знав, що робити далі. Наш заклад у цо­кольному приміщенні, тому у форматі to go, тобто „з собою“, ми працювати не могли. Та й люди до нас приходять не лише по каву, а й щоб погратись з єнотиками. Довелось закритися, — каже Марк Колісник. — По нас це дуже сильно вдарило. Було два холодиль­ники готових десертів. А більше двох днів вони стояти не можуть. Аби не зі­псувались, відніс їх і трохи напоїв у ри­мо-католицьку церкву, бо там годують людей. Багато товарів ми брали під ре­алізацію, а з карантином усі постачаль­ники відразу почали просити грошей. Тож так вийшло, що на початку каранти­ну ми „попали“ на великі гроші. У мене працювало сім-вісім людей. Всі мусили залишитись вдома. Я ж кожен день хо­джу до єнотиків вранці та ввечері — при­бираю, годую їх, за можливості гуляю з ними. Їм найважче переживати цей ка­рантин, бо вони звикли до людей. Пер­ший тиждень вони ще відсипались, а потім почали сумувати. Навіть плака­ли! Як тільки приходиш, біжать на руки, обійматись. Вони виросли з людьми, на руках, тож тепер їм бракує такого спіл­кування».

З початку карантину зарплату кур’єрів зменшили

За час карантину навели порядок на складі, зробили деякий ремонт, щось підфарбували. Був час розробити літнє меню. Але проблема у тому, що кафе — єдине його джерело доходу. Марк каже, їм пощастило, що власник приміщення виявився хорошою людиною і дозволив не платити за оренду до кінця каранти­ну. Якби довелось увесь цей час платити за оренду, кафе б уже відкрити не змо­гли. Натомість з власним житлом так не пощастило. Хлопець родом з Горлівки. У Харкові живе в орендованій квартирі. І тут за оренду навіть знижки не зробили. А ще ж треба годувати єнотів. Тож дове­лось шукати роботу.

І це виявилось нелегко, бо тих, кому потрібна робота під час карантину, з’явилось дуже багато, натомість про­позицій обмаль. Переглядав пропози­ції АТБ, «Метро». Думав хоч вантажни­ком влаштуватись, хоч би ким. Але там досить довгий час проходження заявки. Найшвидше вдалось отримати підтвер­дження у Glovo.

«Суть роботи проста: ти скачуєш до­даток на телефон, залежно від свого рейтингу отримуєш можливість броню­вати собі години, коли ти працювати­меш. Можна працювати одну годину на день, можна 10. Я працював добре, у мене був високий рейтинг. Отже, міг бро­нювати цілий робочий день. Замовлення приходить на телефон — як у службі таксі. Ти бачиш, у який заклад можна їхати і на яку адресу доставити. Приїхав — забрав і поїхав по наступне замовлення», — роз­повідає Марк. От тільки неймовірні за­робітки кур’єрів Glovo під час карантину, які навіть стали темами інтернет-мемів, міф. Тобто заробити можна чималі гроші, але якщо ти маєш електровелосипед чи скутер. На звичайному велосипеді вико­нувати понад 100 замовлень за тиждень, навіть працюючи без вихідних, важко.

«Оплата різниться від відстані, яку проїжджаєш. Нараховують +/- 5 грн за один км. За одне замовлення виходить гривень 30−40 в середньому. Я працюю щодня. Хіба коли дуже втомлююсь, беру один-два дні на відпочинок. Пер­ший тиждень я витримав нормально. А вже на другий-третій боліли коліна, су­глоби, тож я їздив на знеболювальних. Інакше не міг сісти на велосипед. На­справді умови в компанії не такі «ад­ські» як кажуть, тебе ніхто не змушує працювати багато. Але якщо ти не пра­цюватимеш, не будеш заробляти, — каже Марк. — Під час карантину дуже збільшилася кількість замовлень на до­ставку, тож вони почали набирати біль­ше кур’єрів, але при цьому зменшува­ти зарплати. Та й через більшу кількість кур’єрів стало менше годин, які мож­на забронювати. Наприклад, спочат­ку були бонуси. За 80 замовлень в тиж­день був бонус 1100 грн, за 100 — 1300. Зараз цих бонусів немає. Був також бо­нус для новачків — 1000 грн за 50 за­мовлень, але з початку карантину його відмінили. Тож в середньому у мене ви­ходить 3−4 тисячі гривень на тиждень. Якщо ну дуже швидко їздити, бувало до п’яти тисяч гривень.

У Харків нещодавно зайшов ще один сервіс доставки — «Ракета». У них значно кращий рівень оплати, вищі бонуси. Зре­штою, як і в Glovo спочатку. Кур’єри за­робляли за тиждень шість-сім, а часом і до восьми тисяч. Але, як мені казали, такі умови протримались рівно місяць. Тепер їхні заробітки впали до 4−5 тисяч".

Якщо кур’єр потрапить у ДТП — це його проблеми, а не компанії

Марк жартує, що за час роботи у Glovo не просто схуд, а «всох», а за день «на­мотує» стільки, як професійний вело­сипедист: у середньому 60−80 км, але бувають дні, що й усі 100. Тож на його фі­зичній підготовці така робота позначи­лась якнайкраще. Але якщо кур’єр падає з велосипеда і травмується чи стає жерт­вою ДТП — це виключно його проблеми, а не виробнича травма. Компанія за це не відповідає.

«За останні два тижні зросла кількість ДТП з кур’єрами. Можливо, тому, що ка­рантин почали послаблювати, і на доро­гах більше машин. Майже щодня когось збивають. У договорі багато чого пропи­сано, але насправді жодного захисту не­має. От зараз у нас лежить кур’єр, який зламав ключицю, і ніхто йому не допома­гає», — каже Марк.

Утім, найбільший мінус роботи на ве­лосипеді у тому, що доводиться працю­вати під дощем. А за два останні тижні у Харкові постійно дощило.

«У компанії є умова, що заброньова­ні години ти можеш зняти, але не пізні­ше, ніж за три години до початку. Тоб­то якщо раптом почався дощ, то ти вже не можеш відмінити заброньовані годи­ни. Ти увесь мокрий, від переднього ко­леса — фонтан. Але доводиться їхати, бо маєш відпрацювати свої години», — каже Марк. До речі, штрафів за порушення правил у компанії немає, але за це (а та­кож на основі скарг клієнтів) знижують рейтинг. Кур’єр з низьким рейтингом не може бронювати увесь день чи кращі го­дини, тож заробіток, відповідно, змен­шується.

«Якось довелось тягти на собі 28 літрів пива та закуску до нього»

Кажуть, того, хто працював кур’єром, уже нічим не здивуєш. За­мовлення бувають дуже різні. Хтось замовляє одну пачку цигарок. Було, що замовляли пачку серветок. Подей­кують, що через такі дивні замовлення насправді можуть передавати нарко­тики, однак кур’єр не може це пере­вірити. Заглядати у пакунки заборо­нено.

«Минулого тижня було замовлення з Банку пива — 28 літрів плюс закуска. До­велось усі ті 30 кг засовувати у рюкзак. Тягнув на собі, бо сісти на велосипед не міг. Добре, що недалеко було. З супер­маркетів часто бувають замовлення на 15−20 кг. Або замовлення не важке, але об’ємне і не поміщається в сумку. Тоді доводиться засовувати все, що можна, в сумку, а решту — в пакет, — каже хло­пець. — Обмеження щодо максимальної ваги замовлення немає. Є норма — до 9 кг. Якщо більше ніж 9 кг, тоді кур’єр отри­мує бонус 30%. Тобто якщо замовлення 40 грн, то ти отримаєш ще 12 додатково. Але після того, як я ніс ті 30 кг і потім не міг присісти, вирішив, що така надбавка мені не потрібна».

Як і офіціанти, кур’єри часом отри­мують чайові. Однак їх дають далеко не усі. У Харкові вчиться багато іноземців, особливо з арабських країн та Азії. Вони часто замовляють доставку, але прак­тично ніколи не залишають решту. «Іно­земці дуже рідко дають чайові. Особли­во індійці. Вони дають все до копійки. Якщо у замовленні 182 грн, то вони да­дуть рівно 182 грн, а не, наприклад, 185. Слов’яни чайові дають частіше. Помі­тив ще таку тенденцію. Коли приїжджа­єш у якийсь маєток, котедж чи розкіш­ну квартиру в центрі міста, чайові дають рідко. Але коли приїжджаєш у звичай­ну сталінку чи гуртожиток — то там пе­реважно дають чайові. Хоча розумієш — цим людям теж потрібні гроші, і за­мовлення у них невелике, але вони до­бріші чи що. Не розраховую на чайові. Але інколи навіть ображає, що ти їздиш під дощем, намагаєшся вчасно при­везти замовлення. Приїжджаєш, з тебе тече вода, а тобі навіть гривні „на чай“ не дають».

Схожі новини