«На другий тиждень роботи пив знеболювальні, аби сісти на велосипед»
Власнику популярного харківського кафе довелось на час карантину працювати кур’єром Glovo
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/412953/glovo1db6f038-cd36-4cde-8c4e-db6c20c076701105c.jpg)
До цього кафе вишиковувались черги охочих потрапити всередину. Адже там можна було не просто випити кави з десертом, а й погратись з живими єнотами. Та через карантин заклад довелось зачинити, а його власнику — шукати хоч якусь роботу. Урешті-решт йому вдалось влаштуватися кур’єром Glovo.
«Коли оголосили карантин, ніхто не знав, що робити далі. Наш заклад у цокольному приміщенні, тому у форматі to go, тобто „з собою“, ми працювати не могли. Та й люди до нас приходять не лише по каву, а й щоб погратись з єнотиками. Довелось закритися, — каже Марк Колісник. — По нас це дуже сильно вдарило. Було два холодильники готових десертів. А більше двох днів вони стояти не можуть. Аби не зіпсувались, відніс їх і трохи напоїв у римо-католицьку церкву, бо там годують людей. Багато товарів ми брали під реалізацію, а з карантином усі постачальники відразу почали просити грошей. Тож так вийшло, що на початку карантину ми „попали“ на великі гроші. У мене працювало сім-вісім людей. Всі мусили залишитись вдома. Я ж кожен день ходжу до єнотиків вранці та ввечері — прибираю, годую їх, за можливості гуляю з ними. Їм найважче переживати цей карантин, бо вони звикли до людей. Перший тиждень вони ще відсипались, а потім почали сумувати. Навіть плакали! Як тільки приходиш, біжать на руки, обійматись. Вони виросли з людьми, на руках, тож тепер їм бракує такого спілкування».
З початку карантину зарплату кур’єрів зменшили
За час карантину навели порядок на складі, зробили деякий ремонт, щось підфарбували. Був час розробити літнє меню. Але проблема у тому, що кафе — єдине його джерело доходу. Марк каже, їм пощастило, що власник приміщення виявився хорошою людиною і дозволив не платити за оренду до кінця карантину. Якби довелось увесь цей час платити за оренду, кафе б уже відкрити не змогли. Натомість з власним житлом так не пощастило. Хлопець родом з Горлівки. У Харкові живе в орендованій квартирі. І тут за оренду навіть знижки не зробили. А ще ж треба годувати єнотів. Тож довелось шукати роботу.
І це виявилось нелегко, бо тих, кому потрібна робота під час карантину, з’явилось дуже багато, натомість пропозицій обмаль. Переглядав пропозиції АТБ, «Метро». Думав хоч вантажником влаштуватись, хоч би ким. Але там досить довгий час проходження заявки. Найшвидше вдалось отримати підтвердження у Glovo.
«Суть роботи проста: ти скачуєш додаток на телефон, залежно від свого рейтингу отримуєш можливість бронювати собі години, коли ти працюватимеш. Можна працювати одну годину на день, можна 10. Я працював добре, у мене був високий рейтинг. Отже, міг бронювати цілий робочий день. Замовлення приходить на телефон — як у службі таксі. Ти бачиш, у який заклад можна їхати і на яку адресу доставити. Приїхав — забрав і поїхав по наступне замовлення», — розповідає Марк. От тільки неймовірні заробітки кур’єрів Glovo під час карантину, які навіть стали темами інтернет-мемів, міф. Тобто заробити можна чималі гроші, але якщо ти маєш електровелосипед чи скутер. На звичайному велосипеді виконувати понад 100 замовлень за тиждень, навіть працюючи без вихідних, важко.
«Оплата різниться від відстані, яку проїжджаєш. Нараховують +/- 5 грн за один км. За одне замовлення виходить гривень 30−40 в середньому. Я працюю щодня. Хіба коли дуже втомлююсь, беру один-два дні на відпочинок. Перший тиждень я витримав нормально. А вже на другий-третій боліли коліна, суглоби, тож я їздив на знеболювальних. Інакше не міг сісти на велосипед. Насправді умови в компанії не такі «адські» як кажуть, тебе ніхто не змушує працювати багато. Але якщо ти не працюватимеш, не будеш заробляти, — каже Марк. — Під час карантину дуже збільшилася кількість замовлень на доставку, тож вони почали набирати більше кур’єрів, але при цьому зменшувати зарплати. Та й через більшу кількість кур’єрів стало менше годин, які можна забронювати. Наприклад, спочатку були бонуси. За 80 замовлень в тиждень був бонус 1100 грн, за 100 — 1300. Зараз цих бонусів немає. Був також бонус для новачків — 1000 грн за 50 замовлень, але з початку карантину його відмінили. Тож в середньому у мене виходить 3−4 тисячі гривень на тиждень. Якщо ну дуже швидко їздити, бувало до п’яти тисяч гривень.
У Харків нещодавно зайшов ще один сервіс доставки — «Ракета». У них значно кращий рівень оплати, вищі бонуси. Зрештою, як і в Glovo спочатку. Кур’єри заробляли за тиждень шість-сім, а часом і до восьми тисяч. Але, як мені казали, такі умови протримались рівно місяць. Тепер їхні заробітки впали до 4−5 тисяч".
Якщо кур’єр потрапить у ДТП — це його проблеми, а не компанії
Марк жартує, що за час роботи у Glovo не просто схуд, а «всох», а за день «намотує» стільки, як професійний велосипедист: у середньому 60−80 км, але бувають дні, що й усі 100. Тож на його фізичній підготовці така робота позначилась якнайкраще. Але якщо кур’єр падає з велосипеда і травмується чи стає жертвою ДТП — це виключно його проблеми, а не виробнича травма. Компанія за це не відповідає.
«За останні два тижні зросла кількість ДТП з кур’єрами. Можливо, тому, що карантин почали послаблювати, і на дорогах більше машин. Майже щодня когось збивають. У договорі багато чого прописано, але насправді жодного захисту немає. От зараз у нас лежить кур’єр, який зламав ключицю, і ніхто йому не допомагає», — каже Марк.
Утім, найбільший мінус роботи на велосипеді у тому, що доводиться працювати під дощем. А за два останні тижні у Харкові постійно дощило.
«У компанії є умова, що заброньовані години ти можеш зняти, але не пізніше, ніж за три години до початку. Тобто якщо раптом почався дощ, то ти вже не можеш відмінити заброньовані години. Ти увесь мокрий, від переднього колеса — фонтан. Але доводиться їхати, бо маєш відпрацювати свої години», — каже Марк. До речі, штрафів за порушення правил у компанії немає, але за це (а також на основі скарг клієнтів) знижують рейтинг. Кур’єр з низьким рейтингом не може бронювати увесь день чи кращі години, тож заробіток, відповідно, зменшується.
«Якось довелось тягти на собі 28 літрів пива та закуску до нього»
Кажуть, того, хто працював кур’єром, уже нічим не здивуєш. Замовлення бувають дуже різні. Хтось замовляє одну пачку цигарок. Було, що замовляли пачку серветок. Подейкують, що через такі дивні замовлення насправді можуть передавати наркотики, однак кур’єр не може це перевірити. Заглядати у пакунки заборонено.
«Минулого тижня було замовлення з Банку пива — 28 літрів плюс закуска. Довелось усі ті 30 кг засовувати у рюкзак. Тягнув на собі, бо сісти на велосипед не міг. Добре, що недалеко було. З супермаркетів часто бувають замовлення на 15−20 кг. Або замовлення не важке, але об’ємне і не поміщається в сумку. Тоді доводиться засовувати все, що можна, в сумку, а решту — в пакет, — каже хлопець. — Обмеження щодо максимальної ваги замовлення немає. Є норма — до 9 кг. Якщо більше ніж 9 кг, тоді кур’єр отримує бонус 30%. Тобто якщо замовлення 40 грн, то ти отримаєш ще 12 додатково. Але після того, як я ніс ті 30 кг і потім не міг присісти, вирішив, що така надбавка мені не потрібна».
Як і офіціанти, кур’єри часом отримують чайові. Однак їх дають далеко не усі. У Харкові вчиться багато іноземців, особливо з арабських країн та Азії. Вони часто замовляють доставку, але практично ніколи не залишають решту. «Іноземці дуже рідко дають чайові. Особливо індійці. Вони дають все до копійки. Якщо у замовленні 182 грн, то вони дадуть рівно 182 грн, а не, наприклад, 185. Слов’яни чайові дають частіше. Помітив ще таку тенденцію. Коли приїжджаєш у якийсь маєток, котедж чи розкішну квартиру в центрі міста, чайові дають рідко. Але коли приїжджаєш у звичайну сталінку чи гуртожиток — то там переважно дають чайові. Хоча розумієш — цим людям теж потрібні гроші, і замовлення у них невелике, але вони добріші чи що. Не розраховую на чайові. Але інколи навіть ображає, що ти їздиш під дощем, намагаєшся вчасно привезти замовлення. Приїжджаєш, з тебе тече вода, а тобі навіть гривні „на чай“ не дають».