Передплата 2024 «Добрий господар»

Автомобіль – як красива жінка. Завжди хтось зазіхатиме...

Навіть тривалі строки ув’язнення не допомогли перебороти автомафію

Останніми роками кількість крадіжок автомобілів в Україні пішла на спад. Експерти вважають, що це не заслуга правоохоронців, а реакція злодіїв на зміни в законодавстві, якими значно посилили відповідальність за викрадання авто.

Перший крок у цьому напрямі зробили на початку двотисячних, коли з Кримінального кодексу вилучили поняття “угон” — заволодіння транспортним засобом без мети наживи. У 2006 році в статтю 289 ККУ — “незаконне заволодіння транспортним засобом” внесли чергові зміни. Після чого злодії ризикували опинитися за викрадення автомобіля за ґратами на строк від семи до п’ятнадцяти років.

Та цього року, через останні буремні події та повну деморалізацію міліції, кількість автокрадіжок знову різко зросла. Якщо протягом всього минулого року у Львові викрали 148 автомобілів, то лише за три місяці цього року — вже 125 машин.

Найчастіше, помітили правоохоронці, жертвами злодіїв стають власники автомобілів таких поширених марок, як ВАЗ, “Тойота”, “Лексус”. Ризикують залишитися без коліс і власники престижних, дуже дорогих іномарок. Такі викрадають “на замовлення”.

Автозлочини, зауважують експерти, чиняться двома способами. Перший — електронний. Другий — “гоп-стоп”. До другого способу вдаються здебільшого злодії-аматори. Вони можуть підбігти до авто, яке зупинилося біля АЗС, вдарити по голові водія та сісти за кермо. Електронним способом крадіжок оволодівають злодії-професіонали, які користуються дорогими електронними “відмичками”. Діють такі злодії групами.

Ключовою фігурою такого “кооперативу” є злодій, який з допомогою відповідної техніки підбирає “ключик” до сигналізації та інших захисних систем автомобіля. Викрадену машину такий майстер переганяє у “відстійник”. Там машина може простояти місяці. За цей час її перефарбують, відповідні фахівці переб’ють номери агрегатів, підготують нові документи на транспорт. Після цього машину переженуть в інший регіон, де продадуть. Співпрацюють зі злодіями й чимало власників шротів. У цих закладах викрадені автомобілі розбирають на запчастини для подальшого продажу.

Помічали правоохоронці і зв’язки злодіїв з працівниками готелів та автостоянок. Вони повідомляли зловмисникам, що такого-то дня у такий-то час з території стоянки чи готелю буде виїжджати власник дорогої машини. І у вказаний час за гостем міста прилаштовувався “хвіст”...

2009 року правоохоронці вперше зареєстрували ще одне “ноу-хау” злодіїв. Тоді затримали групу зловмисників, які співпрацювали зі... страховиками. Автомобілі в ті роки купували переважно за кредити. Людина, яка не могла виплатити кредит, зверталася до злодіїв. Ті домовлялися зі страховою компанією про виплату солідної страхової суми, після чого машина “викрадалася”. Колишній власник машини, злодії та страховики згодом разом ділили суму страховки та гроші, за які продавали новому власникові “викрадене” авто.

Як захистити автомобіль?

Найкращий захист від злодіїв — сигналізація. Та, обираючи систему сигналізації, чимало автомобілістів йдуть на поводі у реклами та купують найбільш розрекламовані системи. При цьому автовласники забувають, що чим більше сигналізація розрекламована, тим більше вона відома і злодіям, які вчаться її “ламати”.

Окрім сучасної сигналізації, варто ставити на автомобіль і механічні протиугонні системи. Іноді саморобний запобіжник на кермі автомобіля чи педалі газу діє ефективніше від закордонної протиугонної електронної системи.

Тривожним сигналом для автовласника має бути неспрацювання з першого разу сигналізації під час натискання на кнопку. Звичайно, сигналізація може не спрацювати з першого разу через те, що в брелоку підсіла батарейка. Та, можливо, це свідчить про те, що злодій втягує автовласника в “радіогру”, — щоб обдурити систему протиугонки за допомогою код-грабера.

Принцип “гри” простий. Після першого натискання сигнальної кнопки код-грабер копіює сигнал протигугонної системи автомобіля для злодія. Після другого натискання грабер повторює операцію. Перший копійований код при цьому посилається за призначенням (автовласникові), а “другий примірник” залишається у злодія. Водій, переконавшись, що машина поставлена на сигналізацію, відходить. А викрадач спокійно відчиняє автомобіль та їде геть.

Місця найбільшої небезпеки

Якщо ваш автомобіль вирішили викрасти, то його викрадуть навіть на автостоянці, що цілодобово перебуває під охороною. Проте є місця, попереджають правоохоронці, у яких автозлодії несуть постійну “трудову вахту”. Одне з таких місць — відділ реєстрації транспортних засобів ДАІ. Адже до цих приміщень приїж­джають на нових машинах щасливі автовласники, які ще не встигли не лише зареєструвати автомобіль, а й оснастити його протиугонними системами.

Уночі дуже великий ризик викрадення автомобіля — у дворі, під будинком власника. Злодії знають, що вночі, навіть якщо спрацює сигналізація, вони легко сховаються в темряві, тож не бояться йти “на справу”.

Удень автомобілі часто крадуть біля супермаркетів та ринків. У цих місцях з великою кількістю людей легше вести спостереження за автовласником. Останній у людному місці не очікує небезпеки. Отож часто не вмикає сигналізації.

Гаражі, попереджають фахівці, також не панацея від крадіжок. Навпаки, чимало професійних злодіїв полюб­ляють діяти саме у гаражах, замки яких вони легко зривають. Після чого можуть хоч цілу ніч готувати машину до викрадення, чаклуючи з її протиугонною системою, не боячись випадкових перехожих.

Та найбільше ризикує втратити машину водій, який залишає автомобіль “на хвилину” із заведеним двигуном.

Трохи історії та статистики

За даними Інтерполу, кожні 10 секунд у світі викрадають один автомобіль. Перше у світі викрадення автомобіля зафіксували 8 червня 1896 року у Парижі. У місцевого «крутелика» Жульєна Берона того дня викрали автомобіль “Пежо”. Оскільки на весь Париж тоді було лише десять автомобілів, злодія швидко знайшли. Ним виявився механік, який обслуговував машину Берона.

Спалах автокрадіжок стався у Західній Європі в 70-ті роки минулого століття. Викрадені іномарки в ті роки переганяли в країни Близького Сходу, Туреччину, Югославію. Другий спалах автозлочинів хлинув у Західну Європу на початку цього століття. У країнах Заходу тоді почали діяти десятки бригад автозлодіїв, здебільшого із західних областей України. Викрадені на теренах Західної Європи автомобілі масово осідали в Україні. Для успіху автозлодії мусили залучати до злочинного бізнесу прикордонників, митників, даішників, міліціонерів. Так в Україні почала зароджуватися організована злочинність...

Схожі новини