«Нас з Оксаною називали «білими воронами». «Дивись, — казали, — вас роз’єднають!»
Народний артист України, ексміністр культури України — про бюрократичну систему, міністерські зарплати та російське кіно на українському телебаченні
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/410653/yevgenn.jpg)
Колись цей обдарований різноплановий актор й подумати не міг, що на кілька років театральну сцену поміняє на міністерське крісло, у високому Апеляційному суді Амстердама захищатиме унікальне українське «скіфське золото» та англійською мовою робитиме політичну промову, переповнену юридичними деталями. Він був «голосом Майдану» під час Помаранчевої революції і модератором Євромайдану. Нині Євген Нищук знову тішить глядачів своїми колоритними ролями зі сцени Театру Франка. Каже, мистецтво має дивовижну силу заліковувати рани від політичного бруду… Про це ексміністр культури України Євген Нищук розповів в ексклюзивному інтерв’ю «ВЗ».
— Пане Євгене, коли ви обіймали посаду міністра культури, дивилася виставу «Три товариші», в якій ви виконували головну роль. Глядачі дивувалися, як вдається поєднувати дві полярні посади: актора і чиновника. Читала, ви до опівночі були на репетиціях у Театрі Франка, а зранку йшли в міністерство…
— Коли став міністром, натиснув на кнопку «творча пауза». В театрі грав лише у знакових для мене виставах, над якими працював до того, як пішов у політику. Дирекція театру ставила їх в репертуар у ті дні, коли мені дозволяли грати на сцені державні справи. Зараз з величезною спрагою кинувся у творчість. Сцена — моє покликання, в театрі я відроджуюсь, а політика — річ непевна. Творчість — це момент очищення від політичного бруду, «хейту» у соціальних мережах та замовних матеріалах. Мистецтво має дивовижну здатність заліковувати рани…
— Читала, якось пізнього вечора вас викликали на додаткове засідання Кабінету Міністрів. Раптом зателефонували з театру і попросили у виставі «Весілля Фігаро» терміново замінити вашого друга і колегу Остапа Ступку, якому в антракті стало зле. Тож у першій дії роль грав Остап, а в другій — ви. Як відреагували глядачі?
— Було два варіанти: або завершити виставу після першої дії, або я зможу підмінити Остапа. Коли розпочалася друга дія і на сцену вийшов я, глядачі були дещо здивовані. Хоча потім деякі з них казали: «Оскільки вистава комедійна, ми подумали, що це такий режисерський хід». А після завершення вистави я повернувся на засідання Кабміну, яке тривало десь до опівночі. З Остапом досі з усмішкою згадуємо той випадок.
— Богдан Ступка стверджував, що посада міністра культури була для нього ще однією роллю. «Байдуже, ти актор чи чиновник, — казав він. — Змушений грати, от тільки правила гри змінюються»…
— З великою повагою ставився до Богдана Сильвестровича, але… Період державницької місії, який випав на мою долю, був значно гострішим, аніж у Ступки. Революція гідності, російсько-українська війна — це період підвищених вимог і високої планки з боку культурної спільноти та суспільства в цілому. Ні, на посаді міністра я не грав роль. Від ранку до ночі спалював себе на державній роботі. Часто доводилось стикатися з «бюрократичною гідрою», якої важко позбутися одразу, яка дратувала і виснажувала. Питання, які, на мій погляд людини незабюрократизованої, були настільки простими і зрозумілими, що мали б вирішитися сьогодні-завтра, розтягувалися на місяць-два.
— На що бюджетних коштів катастрофічно не вистачало?
— Державних коштів у будь-які часи ніколи в повній мірі не вистачало. Важливо вміти використовувати їх ефективно. От ви кажете, що фасад театру Заньковецької (візитівка Львова, обличчя галицької столиці) років з двадцять у жалюгідному стані, стіни обдерті — аж соромно перед туристами. Так, але… Театр Заньковецької має статус Національного. Щороку на його утримання держава виділяє чималі суми. У 2019-му лише на його капітальні ремонти було виділено 15,4 мільйона гривень. Інша річ, що керівництво театру саме вирішує, на які найнеобхідніші та найнагальніші потреби витратити гроші, розробити проєктно-кошторисну документацію чи зробити експертизу. Грошей, які виділяли міністерство, держава, ще й за умови розуміння з боку партнерів та міської влади Львова, мало б вистачити, аби нарешті закінчити усі фасадні роботи театру.
— Коли обійняли посаду міністра, у вас побільшало друзів (або тих, хто під них маскувався) чи ворогів, бо, як міністр, не могли вирішити чиїсь проблеми?
— Ще за першої каденції (у 2014-му), за старої системи, кожен талановитий (а в нас усі талановиті і геніальні!) митець звертався у міністерство з ідеями у різних напрямах (від автентики, фольклору до модерного музичного, театрального, образотворчого мистецтва). Кожен приходив з проханням та листом на кшталт: «Дайте грошей! Скільки є, стільки і давайте!». Ви коли-небудь чули, щоб так працювали європейські або світові інституції?! Ні! Хіба так має бути? Ні! Це приводило мене в шок! Тому однією з головних ідей було створити інституцію, яка буде реалізовувати політику Міністерства культури, яка стане виконавцем, позбавленим ручного управління, тобто коли жоден чиновник, міністр чи заступник не буде вирішувати, що йому підтримати, а що — ні.
— Найуспішніші ваші проєкти на посаді міністра — це…
— Створення Українського культурного фонду. Попри дрібні нарікання, він працює в європейському форматі. Щодо кожної програми є фахові експерти, яких вибирає культурна спільнота. Експерти визначають кращі проєкти, в яких усе прописано: ідея, кошторис, умови реалізації, партнери. Там немає друзів чи недругів. Правила гри для всіх однакові.
Ще один проєкт — Український інститут книги, який представляє нашу країну за кордоном, підтримує престижні українські літературні форуми та фестивалі (Книжковий Арсенал, Форум видавців), промоцію читання, перекладів, видавництв. Свого часу вдалося також обстояти Держагентство з питань кіно.
— Цього року оприлюднили «захмарні» зарплати міністрів України: 100-200 тисяч гривень на місяць. Скільки отримували ви? Правда, що не маєте власного автомобіля?
— Суми подекуди були в рази більшими, аніж ті, які ви назвали! Це й збурило суспільство. Я отримував 30−35 тисяч на місяць. Були надбавки, премії наприкінці року, але таких «захмарних» зарплат, які оприлюднено зараз, не було. Власного авто не маю. На державній роботі користувався службовим. Живу у центральній частині Києва — до театру хвилин двадцять. Часто ходжу пішки. Коли запізнююсь — користуюся таксі.
— Кілька разів (з акторами Театру Франка, проєктами й особисто) ви були в АТО. Що запам’яталося?
— Уперше у Широкиному (Донеччина) був 2010-го на дитячому фестивалі. Море усмішок, радості, втіхи! Приїжджаємо у 2014-му — і від побаченого приголомшений: селище понівечене ворогом, навколо покинуті розбиті машини, купи гільз. Територія дитячого садочка розбомблена: на землі валяються дитячі візочки, іграшки. У Рубіжному, на Луганщині, розповідали, як діти вивчили українські пісні і пішли на «Рушникову ходу». Батькам не сказали, бо чимало з них боялися і забороняли дітям йти на це свято.
Нещодавно з вокальним дуетом «Сестри Тельнюк» їздили у Сєверодонецьк та Краматорськ з проєктом «Шлях до свободи». Емоційно сильні концерти! Менш як за сотню кілометрів від тебе — війна, а в залі — українські прапори, сльози на очах людей і вигуки «Слава Україні!». У Сєверодонецьку, пригадую, підходить до мене жінка і каже: «Знаєте, Євгене, до початку війни я не знала, як сильно люблю Україну. Тепер намагаюся частіше розмовляти українською. Усе в житті починаєш цінувати тоді, коли втрачаєш!». Хлопці в госпіталі Дніпра зізнавалися, що хочуть чути українську пісню, бо вона допомагає пережити біль втрати побратимів, повернути віру і надію.
Багато воїнів приходять на мої вистави. Що цікаво: розповідають епізоди зі свого життя, які дуже схожі з подіями вистави «Три товариші», що відбуваються у Німеччині після Першої світової війни. Хлопці кажуть, так само переживають біль, повертаються до мирного життя після того, як дивилися смерті у вічі, у них так само загострилося почуття справедливості, боязнь втратити коханих.
Ось історія молодого хлопця Володимира Сироватка, яка найбільше мене вразила. Володимир працював у Міністерстві культури у час моєї першої каденції. Підтримував Революцію гідності, у 2014-му поїхав в АТО. Коли повернувся додому, дав собі слово здійснити свою мрію: всиновити дитину. У грудні 2016-го дізнаюся: йому з дружиною доля подарувала надзвичайний подарунок. Вони стали батьками трьох хлопчиків — у пам’ять про трьох загиблих на фронті побратимів Володі.
— Як вважаєте, чи варто у період війни з Росією на українських телеканалах показувати радянські фільми?
— В українців, думаю, вже виробився імунітет до такого «продукту». Діти, середнє покоління не дивляться радянських фільмів. Молодь, як правило, в Інтернеті. Маємо набагато цікавіші та успішніші вітчизняні фільми: «Віддана», «Черкаси», «Козацьке Різдво, чи Пекельна Хоругва», незабаром на екрани вийде «Толока» Михайла Іллєнка та «Номери» за твором Олега Сенцова. Декілька тижнів у соціальних мережах жваво обговорюють український серіал «Спіймати Кайдаша» за мотивами твору Івана Нечуя-Левицького. Це неймовірно якісна робота акторів, режисерів, окремий респект Наталі Ворожбит за якісний сценарій. А чого вартий нашумілий мінісеріал «Чорнобиль»! Нещодавно взагалі був приємний прецедент, коли фільм «Мої думки тихі» повернули у прокат тільки тому, що глядачі вимагали його продовження.
— Торік ви зняли документальний фільм «Незримий скарб душі» про життя і творчість вашої дружини, актриси Театру Франка Оксани Батько-Нищук, яка три роки тому відійшла у кращий світ. Якою Оксана постає у пам’яті?
— Світ мистецтва, театру дуже непростий, часом жорстокий. Оксану це спалювало, та, попри все, ніколи ні на кого не ображалася, зберегла чистоту і беззастережну відкритість до людей. Нас називали «білими воронами». Іноді казали: «Вас „з'їдять“! Роз’єднають!». З Оксаною ми пройшли багато життєвих випробувань. Вона була прекрасною матір’ю, яка подарувала мені чудового сина. Писала вірші. Щоб зберегти усе, що вона написала, ми випустили збірочку «Я маю крила». В тих рядках вона досі поруч з нами із сином.
— Для сина ви більше друг чи строгий наставник?
— Олексі — 25 років. Непомітно виріс. Закінчив Університет Карпенка-Карого, не актор. Прекрасно розуміється на кіно. Багато часу присвячує велоспорту у різних підвидах (шосейних, велотрекових, інших експериментальних гонках), які мене іноді лякають. Зараз ми на такому етапі, коли дуже багато мені дає син. Він мій наставник із модернових течій, субкультур, стилів. Допомагає йти в ногу з часом, розуміти, як молодь думає, чого хоче, як бачить процеси, над якими ми іноді б’ємось-б'ємось… Молодь усе бачить під іншим кутом зору і сприймає інакше. Зроблю все, аби Олекса відбувся як особистість.
— Цікаво, в яких дизайнерів одягаєтеся?
— Маю декілька пар взуття від бренду «Качоровська». Люблю, коли в сучасних речах — модних, стильних — є український дух. Так працює дизайнерка Олеся Теліженко — моя добра подруга. У неї неймовірні авторські вишиванки, якими захоплювався сам Кензо, у колекціях надихається українськими витинанками, аплікативними рушниками, роботами Марії Примаченко, спадщиною скіфів. Цікаві речі шиють дівчата під брендом «Мрії Марії», які, зокрема, відновлюють київську міську моду минулого століття. Дуже люблю костюми. Зізнаюсь, колись навіть був обличчям модного дому Вороніна.