«Концерт „Львівська Мальва“ мав відбутися п’ять років тому. Але почалася війна…»
Ексклюзивне інтерв’ю з засновницею гурту «Мальви» Наталією Кулинич-Колач
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/397734/dsc0508malva.jpg)
Ті, хто народився «за совєтів», пам’ятає, як щонеділі з нетерпінням чекав концерту на Львівському телебаченні. Там обов’язковим номером програми був виступ жіночого гурту «Мальви», який 1985 року створила студентка Львівської консерваторії Наталія Кулинич. Мало хто тоді знав, що багато пісень з репертуару «Мальв» написала саме Наталія. Ще більшої популярності «Мальвам» приніс перший пісенний конкурс «Червона рута». Перед цим були гастролі до Польщі, де засновниця колективу познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком, а згодом поїхала вже як його наречена до Канади. Наступного року колективу «Мальви» мало би виповнитися 35 років. Але цьогоріч, саме в 30-річний ювілей Першої «Червоної рути», Наталія Кулинич-Колач зробила все можливе і неможливе, щоб зібрати на одній сцені своїх друзів, з якими колись починала, з якими перемагала і з якими дарувала слухачам чудову українську пісню.
— Пані Наталю, 29 вересня ви організовуєте у Львівському центрі Довженка ювілейний творчий вечір з друзями «Львівська Мальва». Чому вирішили його організувати і чим потішите публіку?
— Це ювілей і моєї творчості, і з нагоди дня народження. Такий ювілейний творчий вечір мав відбутися ще п’ять років тому, і я навіть приїжджала 2013 року для його організації. Концерт було призначено на 2014 рік. Але почалася війна, було не до концертів. У мене визрівала надія, що війна не буде так довго тривати. А цього року я собі сказала: «Або тепер, або ніколи». Моя душа прагнула донести мою творчість до ширшого кола українського слухача, до серця кожного покоління. Це буде вечір української авторської пісні, музична сповідь музиканта-емігранта — «Львівської Мальви».
— Хто братиме участь у цьому концерті?
— Насамперед, мушу сказати про друзів зі Львова. Це музиканти, з якими я ділила свою творчість понад 30 років тому. Це мої «Мальви» — перший склад, наступний, оскільки склад гурту «Мальви» змінювався кілька разів. Нагадаю, що «Мальви» у 1989 році, на Першому фестивалі «Червона рута» стали лауреатами і посіли третє місце. На жаль, не буде на концерті однієї зі солісток гурту Інеси Братущик, бо у неї на той час заплановані концерти. Але будуть Марія Футорська, Лариса Петрів. Ірина Дуць-Маслюк заспіває пісню «Ніби тільки вчора» пам’яті Ігоря Білозіра, яку я написала разом з Надією Козак у п’яту річницю його смерті, а також народний артист України Мар’ян Шуневич, з яким я працювала ще до «Мальв». Саме Мар’ян став першим виконавцем моєї пісні «Перелесник» на вірші Ганни Канич, що увійшла до платівки оркестру «Галичина», солістом якої був Шуневич. «Перелесник» звучатиме в ювілейному концерті, але вже у новому моєму аранжуванні. Ще одним виконавцем ювілейного вечора стане народний артист України, соліст Львівської опери Олег Лихач, для якого я спеціально нещодавно написала пісню, а з його сином Іваном-Данилом я заспіваю дуетом.
— Але я чула, що ви везете унікальну співачку з Канади?
— Так, Дейдрі Франсуа народилася на Карибських островах, але живе у Канаді. «Родзинкою» вечора стануть пісні в її виконанні українською мовою.
— Довго її вмовляли, щоб заспівала українською?
— З Дейдрі ми працюємо понад 12 років. У Канаді виступаємо дуетом Colors Duo. Це канадсько-український проєкт. Цікава історія його створення, що змінила моє творче життя. Завдяки Дейдрі мене почали по-іншому сприймати у діаспорі як музиканта. Вона почала виконувати мої пісні, мої аранжування наших класичних українських пісень та лемківських творів. Плюс до всього Дейдрі робила переклад моїх пісень, співала і англійською, і українською. Вона переклала пісню Веселовського «Як почуєш серця зов», і співає один куплет українською, наступний англійською.
— Як ви познайомилися?
— Нас познайомила її свекруха, з якою я колись працювала в офісі у банківській системі. Я розповіла цій жінці, що серйозно займаюся музикою, і тоді вона сказала, що її невістка також пише пісні, шукає музиканта, хто би зробив аранжування її творів. А я саме шукала виконавицю, яка би могла писати тексти англійською. Я запросила Дейдрі на репетицію канадського хору, якому я акомпанувала, і відтоді між нами зав’язалася творча, і не тільки, дружба. Пригадую, я грала у біґ-бенді «Орфей», учасники якого були вихідцями з колишнього Союзу, більшість яких були українцями. Я була єдиною жінкою у біґ-бенді, грала на фортепіано. Одного разу солістка, яка з нами працювала, сказала, що більше з нами не зможе співати. Керівник оркестру знав, що я працюю з Дейдрі, і поцікавився, може, вона би могла з нами поспівати. І Дейдрі за тиждень вивчила «Черемшину». Який тоді був аншлаг! Зізнаюся, ми навіть не сподівалися. Вона — молодець, бо розуміє, про що співає. Я їй дослівно перекладаю, про що пісня. Вона знає французьку і трохи іспанську, тому м’яке наше «ня» вимовляє так, як треба. На фестивалях до нас підходять і кажуть, що вона має навіть кращу вимову, ніж українські діти, які народилися у Канаді.
— Як вона погодилася сюди їхати?
— Вона завжди мене підтримує і була «за», але має щільний графік концертів, усі дні розписані мало не за годинами. Тому треба було так підлаштувати, щоб Дейдрі викроїла тиждень для поїздки в Україну. І друге важливе питання було фінансове. Треба було шукати спонсорів, хоча і тут не все так легко. У Канаді багато грошей вкладають в Україну, у наслідки війни. Тому культуру мало хто підтримує. Хоча з України співаків привозять, а от нас відправити в Україну — значно складніше. Я прикро вражена, що мені в Торонто відмовили майже всі, до кого я зверталася. Але є люди, яким я глибоко вдячна. Це Анна Кісіль, моя давня подруга, завдяки якій здійснилася моя мрія організувати концерт «Львівська Мальва». А також моя мама. Але повернемося до Дейдрі. Зараз вона гастролює у Литві, а 23 вересня приїде до Львова. І перед «Львівською Мальвою» 26 вересня ми з Дейдрі виступимо зі сольним концертом в арт-клубі «Віденська тераса».
— Скільки пісень Дейдрі заспіває 29 вересня?
— Чотири. Це найбільше з усіх сольних виконавців.
— Чому вирішили концерт назвати «Львівська Мальва»?
— Приблизно 15 років тому, коли був мій перший ювілейний концерт у Торонто, поетеса Надія Козак присвятила мені вірш «Львівська Мальва», який прозвучить у теперішньому концерті і який став його назвою.
— Ваш гурт «Мальви», який свого часу був дуже популярним і пісні у виконанні якого крутили у кожному концерті на замовлення по Львівському телебаченню, став лауреатом пісенного конкурсу «Червона рута». Чому, маючи таку популярність, ви виїхали за кордон?
— «Мальви», засновником якого я була, був суто жіночим колективом. Стартанули ми у 1985 році у ресторані на Високому замку і належали офіційно до Львівського об’єднання музичних ансамблів (ЛОМА). Ми тоді були студентами Львівської консерваторії. Від ЛОМА їздили на республіканський конкурс артистів естради у Хмельницький, а коли ми повернулися звідти, нам сказали, що студенти не можуть працювати на повну ставку. Тому нам треба було піти. На той час з нами подружився відомий композитор Ярослав Виджак, який тоді був директором Брюховицького будинку культури, і, щоб ми не «зів'яли», взяв нас під своє крило. Ми знову співали, творили пісні, грали на весіллях і виступали на великих сценах. А потім нас запросили у Львівську філармонію. Ми були щасливі, готували нову програму. Саме у цей час до нас прийшла зовсім юна Інеса Братущик. Одного разу ми поїхали з концертами до польського Жешува. Там я і познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком.
— Він також музикант?
— О, ні, Боже борони (сміється. — Г. Я.). Він приїхав на концерт з Перемишля до Ярослава. А коли концерт закінчився, він вийшов на сцену. Я саме збирала свої клавіші, і він запитав: «Чи вам можна допомогти?». От і допомагає досі (сміється. — Г. Я.). Мій коханий Євген виїхав до Канади. Це і є та причина, чому я опинилася там. Бо я поїхала до нього. Одружилися ми у Канаді.
— Знаю, що тоді «Мальви» потроху почали відходити…
— Так, це ж жіночий колектив. Хтось пішов у декрет, хтось — заміж. Останнім часом ми виступали дуетом лише з Інесою, записувалися у студії. До речі, деякі ЗМІ писали, що я «зав'язала» з музикою. Довелося відбиватися. Бо не люблю несправедливості. Знаєте, був у мене такий період, що тривав майже сім років, коли нічого не писалося, якесь таке було творче провалля в умовах еміграції. А коли я приїхала до Львова і залишилася тут на трохи довший термін, ніж у попередні роки, я написала першу пісню на слова Ганни Канич «На спогад», у якій вилила усю свою душу. Ми її записали на Львівському радіо. А коли повернулася до Торонто, почула по нашому радіо розповідь про лауреатів «Червоної рути», їхні подальші долі, гурт «Мальви», керівник якого Наталка Кулинич виїхала до Канади, вийшла заміж і «зав'язала» з музикою. Мені було прикро. Тому поїхала у студію і привезла їм касету з тією піснею «На спогад». Попросили пробачення, записали зі мною інтерв’ю.
— І після цього ви стали популярною у Канаді?
— Ні. Працювала багато і всюди — вчила дітей, акомпанувала і керувала хорами, але це було не те, до чого я прагнула. Не могла розгорнути свою силу, вміння на сто відсотків. Не могла знайти виконавців, для яких могла би писати пісні. Як це я робила для Інеси Братущик. Знала, що у неї діапазон чотири октави, тому могла пісню писати спеціально для неї. Але все змінилося тоді, коли я познайомилася з Дейдрі.
— Ваші діти успадкували талант від мами?
— Моя донька Анна всебічно розвинена. У неї також абсолютний слух, і вона могла би далеко піти у музичному напрямі, якби у Канаді ставлення до музичних уроків було таке ж, як в Україні. На жаль, тут музика тільки для задоволення. Вона грає на фортепіано для себе. А від сестри мого чоловіка вона успадкувала талант до малювання. Малювання — це третя її спроба змінити щось у своєму житті. Їй 26 років, і я щаслива, що вона себе знайшла. Син Назар, на два роки молодший від Аннички (так ніжно називав її мій тато, який, на жаль, помер, коли синові було пів року). Я назвала його на честь відомого українського співака Назарія Яремчука.
— І ваш Назар успадкував талант легендарного Яремчука?
— На жаль, мій Назар-Тарас не співає, але хист до музики має. Він вміє грати на гітарі, на саксофоні, грав у шкільному духовому оркестрі. Брав уроки гри на бандурі. До речі, доня також грала на кларнеті у духовому оркестрі. Назар любить механіку — складає велосипеди з нуля, «возиться» з машинками з дистанційним управлінням. Син ще у пошуку, але яку би професію він не вибрав, ми з чоловіком підтримаємо його вибір.
— Так, як свого часу ваші батьки прийняли ваш вибір стати співачкою…
— Я не була співачкою, я — професійна піаністка. Двічі вступала у спеціалізовану музичну школу імені Соломії Крушельницької, потім вступила до консерваторії теж на фортепіанний відділ. У моїй родині завжди добре ставилися до музики, любили українську пісню, тому і підтримали мій вибір, за що я їм глибоко вдячна.
Фото з особистого альбому Наталії Кулинич-Колач