«Щоб піти на співпрацю з Медведчуком в українському парламенті, треба бути зовсім «відмороженим»
Політичний експерт Андрій Юсов про кадрові розклади і токсичну опозицію у новій Верховній Раді
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/395637/yusov.jpg)
Підготовка до першого, урочистого засідання Верховної Ради дев’ятого скликання — у розпалі. З датою депутатський оргкомітет визначився — 29 серпня. Після чого перейшли до найцікавішого — парламентської «кадрилі». Засіли за розподіл крісел у президії і комітетах ВР. У «Зе!партії» з її майбутньою монокоаліцією вже озвучили претензії на моновладу у парламенті. Крісло спікера і віцеспікера — собі, керівні посади у більшості комітетів — собі, рештою (портфелем віцеспікера і керівництвом у двох комітетах) готові поділитися. Про те, кому дістануться «відкупні слони», а кому і за що — «ігнор», а також про можливі масштаби «тушкування» нового парламенту — у розмові з політекспертом Андрієм Юсовим.
— У «Зе!партії» озвучили плани скоротити кількість як міністерств, так і парламентських комітетів. Що за цим стоїть: щирі наміри оптимізувати структуру уряду і Верховної Ради чи бажання здобути політичні бали на популярній у народі «фішечці»?
— Ідея скорочення не нова. Але питання, як її збираються реалізовувати. Тут потрібен продуманий і зважений підхід. Коли говорять, наприклад, про наміри об’єднати Мінсоцполітики і Міністерство охорони здоров’я, то це навіть не дивує, а шокує. Щодо скорочення списку парламентських комітетів, то було б логічно, якби їхня кількість (залежно від предметів відання) приблизно збігалася з кількістю міністерств. Рекомендації на цю тему є як від українських, так і від міжнародних експертів, у комплексі з іншими питаннями щодо реформування парламенту. Якщо буде саме такий, комплексний підхід, а не окремі популістські рішення задля піару, то це можна лише вітати.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/08/sup.jpg)
— Два комітети для опозиції — остаточна пропозиція від «Слуги народу», чи все ж можливі варіанти?
— У переліку «опозиційних» мають бути не лише комітети з питань свободи слова і захисту прав людини, а й ті, котрі стосуються боротьби з корупцією і контролю за діяльністю правоохоронних органів. Це відповідає європейській практиці. Говорячи про корупцію, маємо на увазі насамперед зловживання владою. Тому, коли представники влади очолюють комітети, відповідальні за антикорупційну політику, це щонайменше дивно.
— Є й інша дилема: кому з опозиції дістанеться керівництво у важливих комітетах? Чи не вийде, скажімо, так, що Комітет з прав людини, нацменшин і міжнаціональних відносин, відання якого у «Зе!партії» пропонують розширити питаннями реінтеграції тимчасово окупованих територій Донбасу та деокупації Криму, очолить представник так званої партії миру Медведчука з її сумнозвісним проросійським баченням цього миру?
— Ризики існують. Наразі у нас немає Закону «Про опозицію», де мали б бути чітко прописані такі моменти. Тому на сьогодні врегулювати питання можна політичною волею і позицією — як більшості, так і політичних сил, котрі до неї не потрапляють. Повинна бути реакція і громадянського суспільства. Не можна сидіти і мовчати. Ідеально було б, якби проросійська сила Медведчука взагалі залишилася за бортом розподілу посад у парламенті, оскільки це опозиція не до влади, а до держави Україна. Проросійські депутати не повинні впливати на українську політику, кадрові рішення і законодавчі ініціативи. Якщо у Верховній Раді колись функціонуватиме комітет із захисту прав сепаратистів, то тільки туди Медведчуку і дорога. До всього іншого ідеологічні представники колишньої Партії регіонів та «русского міра» не повинні мати жодного стосунку. Це питання національної безпеки, і відповідні кадрові рішення прояснять справжні наміри партії влади та президентської команди: вони в опозиції до залишків проросійських еліт в Україні чи готові йти у фарватері Медведчука?
— Варто діяти так, як це було після парламентських виборів-2014, коли опозиція, включно з «Опоблоком», не отримала ні крісло віцеспікера, ні жодного комітету, а у коаліції посилалися на те, що в умовах війни Регламент Верховної Ради (де прописаний квотний розподіл керівних посад у комітетах) можна застосовувати специфічно?
— Якщо «Опоплатформа — За життя» не отримає нічого, це не буде підставою говорити про неврахування інтересів опозиційних сил. Опозицій же у парламенті буде кілька. І так звана опозиційна квота може бути розподілена між проукраїнськими силами.
— Але чи зможуть домовитися у цьому плані «ЄС», «Голос» і «Батьківщина»? Горлянки одне одному за портфелі не поперегризають, портфелів же мінімум?
— Які тертя і дискусії не відбувалися б, остаточне рішення та відповідальність все одно буде на фракції «Слуги народу», яка сформує монокоаліцію. Бо саме від її голосів залежатиме вирішення кадрових питань (і комітети віддадуть лише ті, які захочуть). Навіть якщо нікого не спіймають на гарячому (хто, в які кабінети і з якими пропозиціями навідувався), результати голосування розставлять усе на свої місця. Ні на посадах очільників комітетів, ні у кріслі віцеспікера не має опинитися жодного представника «Опоплатформи — За життя». Якщо ж такі рішення будуть, то це означатиме, що у кулуарах повіяло протягом з Росії. Сподіваюся, цього не станеться, і партія влади та проукраїнська опозиція у парламенті зможуть знайти компроміс в інтересах країни, а не лише власних політичних сил.
— Із парламенту у парламент нерідко спостерігаємо картинку, як на камери депутати з протилежних таборів чубляться, демонструють свою непримиримість, а у кулуарах — цьомки-бомки. Верховна Рада з «новими обличчями» навряд чи буде винятком…
— На жаль, так. Насамперед це стосуватиметься габаритної провладної фракції, де представлені дуже різні люди і різні групи впливу. Вже зрозуміло, що погляди нардепа Дубінського будуть ближчі до «Опоплатформи» і позиції, скажімо, Іллі Киви, ніж до багатьох своїх же однопартійців.
Звучать версії про можливі групи впливу Коломойського, Ахметова і Пінчука у різних політичних силах, які будуть представлені у новому парламенті. Але, думаю, завдяки активній роботі громадянського суспільства, журналістів виносити аж так, на світло особисті і неформальні взаємини, буде собі ж дорожче. Тому принаймні на людях таких явищ мало б поменшати.
— Якщо в «ЄС» і «Голосі» озвучили цілий список напрямів, у керівництві якими хочуть бачити своїх «спеців» (йдеться, зокрема про керівні портфелі у парламентських комітетах), то «Батьківщина» — сама скромність: не претендуємо, мовляв, на жодні посади; не будемо у коаліції, то спокійно працюватимемо поза нею — про можливий перехід в опозицію навіть не заїкаються. Враховуючи політичний досвід «біло-сердечних» і хватку Тимошенко, безкорисливістю тут точно не пахне. На що вичікують?
— Сподіваються, щось їм та й запропонують. Можливо, відбуваються якісь кулуарні перемовини. Звісно, прем’єрське крісло для «Батьківщини» — у прольоті. Але апетити щодо портфелів в уряді й у керівництві парламенту залишаються. Якщо очікування не виправдаються, розворот буде дуже швидко: риторика Тимошенко і «Батьківщини» стане більш жорсткою й опозиційною. Але у такому разі про принципову, ідейну опозиційність говорити не доводиться. Буде зрозуміло, що перехід в опозицію пов’язаний лише із тим, що не взяли до влади, не поділилися портфелями.
— У «Слузі народу» можуть дозволити собі зовсім не зважати на те, хто і як швидко поповнюватиме лави невдоволених й ображених у парламенті?
— Щоб зовсім наплювати, то ні. Бо виникнуть ситуації, коли для голосування потрібна буде не проста, а конституційна більшість. І постане питання, чиїми голосами цю більшість забезпечити. Якщо донором буде «Опоплатформа — За життя», то це дуже токсичні голоси, які провокуватимуть протестні настрої у суспільстві і стрімкий обвал рейтингу партії влади. Тому, так чи інакше, у «Слузі народу» змушені будуть шукати канали співпраці з іншими політичними силами у парламенті. Але намагатимуться робити це так, щоб не віддавати жодних важелів впливу.
Така опозиція, як проросійська «Опоплатформа» Медведчука й «ЄС» із Порошенком, «Слугу народу» та президента Зеленського цілком влаштовує. Медведчук — через його токсичність в українському суспільстві, Порошенко — тому що на сьогодні він залишається одним із носіїв найбільшого антирейтингу і недовіри. Щодо «Батьківщини» і «Голосу», то тут для «Зе!команди» є питання. Їхній перехід в опозицію міг би ускладнити майбутню роботу партії влади з українським виборцем. Тому не виключено, що ці політичні сили намагатимуться втягувати в якісь процеси, але не з метою командної гри, а задля власної страховки. Сподіваюся, і Вакарчук, і Тимошенко це розуміють.
— Кого побачимо по ліву руку від спікера Дмитра Разумкова?
— Сподіваюся, не представника «Опоплатформи — За життя». Це головне. А буде у кріслі віцеспікера хтось від «ЄС», «Батьківщини» чи «Голосу» — не стільки важливо. Тут питання лише у тому, що для «Голосу» така пропозиція буде свого роду кадровим випробуванням. Якщо у Тимошенко і Порошенка з такими кадровими позиціями особливих проблем не виникне, то у «Голосі», напевне, буде більше питань, кого делегувати на посаду віцеспікера.
— Наївно було б сподіватися, що Медведчук змириться з тим, що він і його «Опоплатформа», попри наявність у парламенті фракції у півсотні штиків, можуть залишитися поза роздачею слонів. Чим кум Путіна компенсуватиме цю поразку, на чому відіграватиметься?
— У розпорядженні Медведчука залишаються необмежені фінансові ресурси. Вочевидь, він буде продовжувати наступ на український медіаринок: не виключені подальші спроби скупки медіаактивів на центральному та регіональному рівнях. Водночас задіюватиме ресурси для розбудови своїх політичних проектів і добивання «Опозиційного блоку», який не потрапив до парламенту. Маючи свої медіаактиви і доступ до парламентської трибуни, у Медведчука намагатимуться максимально використовувати їх для озвучування своїх проросійських догм. Кум Путіна і далі йтиме у наступ. І завдання як українського політичного класу, так і громадянського суспільства, правоохоронних органів — думати, як цей наступ зупинити, захищаючи українські національні інтереси і безпеку держави.
— Наскільки масштабними будуть спроби того ж Медведчука скупити парламентських «тушок», у тому числі і зі «Слуги народу»?
— Намагання будуть. Будуть великі спокуси, і не можна виключати, що хтось таки піддасться. Залишається сподіватися, що ті, кому надходитимуть «заманливі» пропозиції, вмикатимуть не лише здоровий глузд, а й інстинкт самозбереження. Аби піти на співпрацю з Медведчуком в українському парламенті, треба бути зовсім «відмороженим». Це дуже токсичні зв’язки і гроші. Те, що прийнятне, скажімо, для Іллі Киви (результати президентських виборів показали, як його сприймає українське суспільство), не прийнятне для тих, хто думає про подальшу політичну кар’єру. Співпраця з Медведчуком — це політичне самогубство.