«На сцені я секс-символ гумору, а у житті — серйозна та розумна»
Ексклюзивне інтерв’ю з відомою актрисою Яною Глущенко
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/386716/gluschenko.jpg)
Якби присуджували найвище звання за найкраще виконання ролі «сексуальної блондинки», то, беззаперечно, його би отримала зірка «Дизель Шоу» Яна Глущенко. Попри те, що в її творчому портфелі понад 40 зіграних ролей у кіно, українські телеглядачі чекають нового виходу «Дизелів» на екрани, де знову зустрінуться з чарівною і наївною блондинкою. П’ять місяців тому автобус з «дизелями» потрапив у страшну аварію, яка забрала життя Марини Поплавської… Яна Глущенко отримала серйозну травму коліна і перенесла кілька операцій. Як актриса почувається тепер, про ролі, які не дають їй спокою, і про особисте життя, Яна Глущенко розповіла журналістові «ВЗ».
— Яно, вас називають секс-символом українського гумору. Вам подобається така характеристика?
— Річ у тім, що я перша використала таке визначення в одному з інтерв’ю ще на початку «Дизель Шоу», і термін пішов у медіа (усміхається. — Г. Я.). Мене влаштовує, секс-символ — що ж… Це приємно.
— Гумор — це, здебільшого, чоловіча сфера… Жінок небагато, і нерідко їх сприймають, як жінок на судні моряки. Завдяки чому вдалося досягти успіху вам?
— Ви ж самі сказали — я секс-символ, тож знайшла підхід. Насправді, усе відбулося за волею долі: мене знайшли, дали купу текстів, я додала до цього трохи власного акторського бачення — і вийшов образ, який, як підтвердили вже перші концерти, глядачі сприйняли.
— Це образ? У житті ви також жартуєте?
— Ні, похмура та сумовита (сміється. — Г. Я.). Насправді, на сцені я секс-символ гумору, а у житті — серйозна і розумна. Вдумлива. А щодо гумору, то у житті це щось більш іронічне, мабуть. Щоб досягти успіху у комедійному жанрі, жінка має бути із самоіронією, не боятися посміятися зі себе. Чимало актрис намагаються триматися у форматі привабливих та сексапільних, уникаючи, наприклад, бути негарною на сцені чи у кадрі. Я цього не боюсь. Більше того, мені цікаві ролі, в яких я можу бути іншою, в яких є простір для творчого пошуку. Я легко сміюся зі себе.
— Це ви про образ а-ля Катя Пушкарьова?..
— Ще до виходу цього відомого серіалу я грала подібний образ непривабливої секретарки у компанії, на іспиті у школі-студії ім. Довженка. І брекети були, і абсолютно такі ж окуляри. Так влучно вдалося потрапити в образ.
— Не хочете змінити ваше амплуа «справжньої білявки»?
— Чесно кажучи, я від нього втомилась. Розумію, що стаю старшою, і всіх цих білявок мені вже й не потрібно грати… Усі мої героїні — або стерви, або дурепи, або веселунки. А хочеться кохати у кадрі так, щоб люди повірили. Приміром, я завжди мріяла про роль невпевненої у собі жінки, такої сірої мишки.
— Вас впізнають на вулиці?
— Так, зазвичай підходять і кажуть: «Ой, ви така маленька, а на екрані така велика!» (сміється. — Г. Я.). Дякують за те, що я смішна.
— Можете бути «непривабливою» у повсякденному житті?
— Поза роботою я майже не використовую мейкап. Не треба соромитися того, що тобі дав Бог, адже те, що Він дав, — завжди найкраще. А ще дуже важливо, яке оточення у жінки. Мені пощастило з чоловіком, він цінує усе натуральне, природне, завжди говорить, що я гарна така, як є. Він навіть переконав мене не нарощувати вії, що я раніше робила. Мовляв, ти приваблива без усього штучного, і я погодилася, прийняла цю впевненість та вдячна за неї. Зараз дуже багато «однакових» жінок — з пухкими губами, силіконовими грудьми та попами… Це, звісно, їхня справа, але, як на мене, — індивідуальність цінніша.
— У вас же багато подібних ролей — «силіконових» білявок…
— Так! І я розумію свою відповідальність. Люди мають зрозуміти, що це лише образ, іронія. Мене чіпляє, що за правду мої ролі сприймають діти — дівчатка 9−14 років. Вони думають, що гарні очі, груди та «папік» — це джек-пот життя, це круто. Я розумію, що, з одного боку, непогано граю, якщо так сприймають, з іншого — мені дуже важливо, щоб батьки пояснили дітям: життя інше. І велике щастя досягти усього самостійно, своєю головою. Наприклад, усе, що маю, я досягла сама… Ох, як же я пафосно сказала (сміється. — Г. Я.). Але це правда.
— У вас не було «папіка»?
— Ніколи! І це величезна свобода — спокійно спати, ні від кого не залежати та мати все, що потрібно, завдяки власним зусиллям. А тепер у партнерстві з чудовим чоловіком.
— Ваш батько військовий. Як він сприймає часто розкуті сценічні образи своєї доньки?
— Абсолютно адекватно. Батько мені сказав: «Яно, ну що ти, у тебе „безсоромна“ професія, ти все правильно робиш». Хоча я і сама не люблю вульгарності і часто намагаюся адаптувати власні ролі, щоб це сприймалось смішно, а не «безсоромно». Проте батькам дуже вдячна за підтримку і віру в мене.
— Ваш півторарічний син Тамерлан уже знає, хто його мама? Бачив на екрані?
— Він тільки почав розуміти, бо ж побачив маму на афішах. А коли сам поставить питання про те, хто його мама, які ролі грає, я все йому розповім. Скажу, що таке комедія. І, звичайно, поясню, звідкіля діти беруться. У нас є і будуть чесні, прозорі стосунки.
— Через гастролі, зйомки, виступи ви тижнями можете не бачити сина. Напевно, щоб витримати, потрібні сили. Ви та сама «сильна жінка»?
— Якщо та, що «плаче біля вікна», то ні. І, напевно, те, що є у мене, це не сила, це робота. Не боюся працювати, бо за кожним сильним досягненням — роки наполегливої роботи. І витримка — це робота. Так, я з першого разу не вступила до театрального університету ім. Карпенко-Карого. Дали зрозуміти, що мою українську ще потрібно «підтягувати», адже я виросла у російськомовній родині, хоч і дуже люблю українську мову. Рік я підтягувала, вчила наголоси, ставила вимову — і таки стала студенткою того вишу, про який мріяла.
— Сильна, працьовита, наполеглива, розкішна, але водночас неприступна, відсторонена… Останнім часом ви рідко відповідаєте у соцмережах на коментарі шанувальників.
— Бо не маю такої можливості. Якщо є вільна хвилинка, відповідаю на теплі та дружні коментарі. Агресивних та занадто нав’язливих дописувачів інколи блокую. Я вірю, що адекватні люди обов’язково зрозуміють: у мене родина, робота, тури Україною та світом — я прошу елементарної поваги до мого життя. І знаєте що? Я просто не хочу виглядати хорошою. Я не хочу усім усміхатися, коли насправді немає бажання або часу. Я не маю такої потреби подобатися абсолютно усім. І мені дуже важлива коректність — до мене та навколо мене. Не визнаю «тикання» від незнайомих людей. «А чого ти дитину не показуєш?» — читаю я повідомлення і думаю, що сама, навіть коли була малою, просто не могла жодній людині сказати «ти», мене виховували по-іншому. Мені іноді хочеться звернутися до батьків: це важливо, це наше майбутнє, це наше суспільство та його культура, — давайте привчати нове покоління просто бути ввічливими. Це елементарне, проте дуже важливе виховання.
— Ви пригадали дитинство. Якось ви сказали, що не завжди були впевнені у собі…
— Я відчула впевненість не так давно. Тут питання у моїй освіті. У театральному нас «ламали», інколи просто змішували з болотом, а далі вже твоя справа — виберешся чи ні. І знаєте — у нашій професії насправді це має сенс. Артист завжди повинен розвиватися, не сидіти на місці, почуваючись зіркою. Нам, бувало, казали: «Ви — ніхто, ви — бездарні, що ви будете робити на сцені!», але ми звикли працювати і доводити, що ми — талановиті. З моєї групи, в якій було шістнадцятеро студентів, — усі шістнадцять у професії! У паралельній групі з іншим керівником та іншим підходом — лише два випускники стали акторами.
— Важко не зламатися…
— Аякже. Я і після першого, і після другого курсу думала забрати документи з інституту, проте залишилася і от працюю у професії. Наша робота загартовує. Кажуть: слабкого у мистецтві — лише підштовхни, і все, буде зрив… А сильний досягне успіху. Мабуть, так і у житті. А от дітей треба хвалити та мотивувати якомога більше, тоді у дорослому житті вони зі всім впораються.
— Яка риса характеру у чоловіка викликає у вас довіру, а що може відштовхнути?
— Відштовхнути можна байдужістю. Коли людину не цікавить нічого у твоєму житті, — ні радощі, ні біди. Нічого. А привабити, викликати довіру чоловік здатен, коли вміє слухати жінку. Чути, що вона говорить.
— У нас досі святкують 8 березня, до якого українці ставляться по-різному. А що це свято означає для вас?
— Я взагалі до свят байдужа. Не розумію цієї метушні. Жінки готують цілий день, прибирають у квартирі, потім вже втомилися, годину поїли, встигли набрати ваги, а сил залишилося тільки до ліжка доповзти. Та нехай свято буде хоч кожного дня! Головне — бажання його створювати! Взаємне, звичайно.
— Можете зробити свято або сюрприз своєму чоловікові?
— Звісно. Я це вмію і люблю. Головне, щоб наші із чоловіком графіки співпадали. От подивлюся на наші розклади (чоловік Яни — музичний продюсер Олег Збаращук. — Г. Я.) і як тільки побачу можливий день для подарунка, обов’язково зроблю! Сподіваюся, незабаром буде кілька таких днів.
— А як зароджувались ваші почуття?
— Ми з Олегом багато разів пересікались, але якось не помічали одне одного. А під час нашого першого спільного туру, який відбувся восени, якось у Полтаві зібралися всі разом у номері. Почали гру, де потрібно було грати парами. І ми з Олегом опинилися в парі. Я була ненафарбована, в піжамі. І раптом він подивився на мене уважно: «Яка ж ти гарна, коли ненафарбована!». Після цього взяв мою руку і сказав: «Ти будеш моєю дружиною». Я не сприйняла тоді цього серйозно. А він невдовзі став мені освідчуватись. І ось ми разом.
— Чоловік не ревнує вас до партнерів на знімальному майданчику?
— Ніколи! Я його іноді навіть запитую: «А відверті сцени тебе не хвилюють?». На що він відповідає: «Це ж твоя робота». Я його теж не ревную. Якщо немає приводу, який у цьому сенс?
— Майже п’ять місяців минуло від того трагічного ранку, коли автобус з «Дизелями» потрапив в автокатастрофу. Як оговтуєтеся після пережитої трагедії?
— Дякую. Все добре, реабілітація проходить успішно. У мене була серйозна травма ноги, і я вдячна італійським та українським медикам за те, що знову ходжу. Ба, навіть граю на сцені та танцюю! Зараз ми готуємо нову програму, з якою відправимося у гастрольний тур. Приїдемо 22 травня і до Львова. Це буде весняна програма, насичена актуальними жартами про «майовки» та випускні, музичними номерами та щирими ліричними виступами, присвяченими Марині Поплавській.