Передплата 2024 «Добра кухня»

Затонулий Rubymar отруює Червоне море

Разом зі судном на дно пішли тисячі тонн хімічних добрив. А на поверхні - 40-кілометрова нафтова пляма…

Експерти сподівалися, що Rubymar відбуксирують у порт, але погода не дозволила... А потім уряд Ємену повідомив, що обстріляне повстанцями-хуситами судно затонуло. Фото Х
Експерти сподівалися, що Rubymar відбуксирують у порт, але погода не дозволила... А потім уряд Ємену повідомив, що обстріляне повстанцями-хуситами судно затонуло. Фото Х

Вантажне судно Rubymar, що після його обстрілу єменськими сепаратистами-хуситами затонуло в Аденській затоці, загрожує природному середовищу Червоного моря. Разом із Rubymar на дно пішла 21 тисяча тонн промислових (хімічних) добрив. Крім того, зі судна витекло чимало нафти, яка утворила на поверхні пляму завдовжки понад 40 кілометрів.

Як стверджує інтернет-портал TankerTrackers, усе це спричинить «екологіч­ну катастрофу в територіальних водах Ємену в Червоному морі».

18 лютого Rubymar був ураже­ний хуситською ракетою. Кіль­ка тижнів подальша доля суд­на, покинутого екіпажем, була під питанням. Експерти сподіва­лися, що Rubymar удасться від­буксирувати у порт, але погода не дозволила цього зробити… А минулої суботи визнаний міжна­родною спільнотою уряд Ємену повідомив, що обстріляне хуси­тами судно затонуло.

Ян Релбі, засновник компа­нії I.R. Consilium, що займаєть­ся морською безпекою, ствер­джує, що можливій екологічній катастрофі сприяють унікаль­ні природні особливості Черво­ного моря. Узимку вода у ньому рухається на північ, до Суець­кого каналу, а влітку — до Аден­ської затоки. Як наслідок, «те, що виливається в Червоному морі, у ньому й залишається», — пояснив Релбі інформагенції AP.

Саудівська Аравія десятиліт­тями опріснює воду, яку бере з Червоного моря. Майже всю питну воду в багатьох містах королівства отримують саме з опріснювальних установок. Роз­лита в Червоному морі нафта, припускають експерти, може забруднити це обладнання й призвести до його поломок.

Червоне море, нагадують учені, є важливим джерелом морепродуктів, зокрема у Єме­ні, де до громадянської війни (між повстанцями-хуситами, яких підтримує Іран, і сунніт­ським урядом) рибальство було другою після видобутку нафти експортною галуззю.

Точна кількість нафти, яка ви­текла з Rubymar, невідома. Ян Релбі вважає, що близько семи тисяч барелів. Тобто більше, ніж чотири роки тому вилилося зі судна Wakashio, що розбилося в Індійському океані поблизу бе­регів архіпелагу Маврикій. Уна­слідок тієї катастрофи довкіллю було завдано багатомільйонних збитків, а тисячі рибалок позбу­лися роботи.

Експерти також указують на ризик для Червоного моря че­рез тонни промислових до­брив, які пішли на дно разом зі судном. Якщо значна кількість цих добрив потрапить у воду, це може призвести до масш­табного «цвітіння» водоростей. А відтак до браку у воді кисню й утворення в Червоному морі «мертвих зон»… Частина його знаменитих коралових рифів, які активно вивчають вчені (зо­крема, через стійкість кора­лів до підвищення температури морської води), опинилася під загрозою знищення.

Торговельні судна, які, на думку хуситів, пов’язані з Із­раїлем, США й Великою Бри­танією, єменські сепаратисти обстрілюють із листопада ми­нулого року. Хусисти стверджу­ють, що діють так на знак со­лідарності з терористичною організацією ХАМАС, із бойови­ками якої зараз Ізраїль воює у секторі Ґази. У відповідь на ра­кетні атаки хуситів США у грудні 2023 року створили багатонаці­ональні сили — для захисту без­пеки морського руху на страте­гічному водному шляху.

Схожі новини