Передплата 2024 ВЗ

Митниці – під управління «варягів»?

Уже невдовзі, обіцяють в уряді, на чотирьох українських митницях «рулитимуть» міжнародні компанії

11 лютого, під час відкритого засідання Кабінету Міністрів України, прем’єр-міністр Арсеній Яценюк заявив, що уряд залучає міжнародні компанії до управління Волинською, Львівською, Чернівецькою та Закарпатською митницями. “Це компанії, які мають досвід боротьби з корупцією на митницях, здатні повністю змінити систему обслуговування і систему управління”,— зазначив Арсеній Яценюк. Журналіст “ВЗ” дізнавалася, як до такої ініціативи поставилися самі митники.

Про таку ініціативу влада заявляла і раніше, але справа так і не зрушила з мертвої точки... Громадськість цікавить, за чиї кошти працюватимуть міжнародні компанії в Україні і чи зможуть “задавити” корупцію на митницях?

Начальник Львівської митниці ДФС Левко Прокіпчук поділився з журналістом “ВЗ” своїм баченням реформи у митній галузі: “Я би назвав цю ініціативу уряду не чистим управлінням, а консультуванням, адже законодавство України не дозволяє повною мірою передавати державні структури у чиєсь управління. На початку лютого до нас приїжджали експерти з Німеччини, Польщі та Литви. Спостерігали, як працює Львівська митниця (цей проект фінансується за кошти Євросоюзу), радили, як привести до європейських стандартів митне законодавство України і діяльність митниці”.

“Я не бачив жодного документа, який би розтлумачив, які завдання будуть ставитися перед міжнародними компаніями і які повноваження їм будуть надаватися, - веде далі Левко Прокіпчук. - На засіданні уряду на цю тему говорили у загальних рисах. Відомо, що іноземні управлінці будуть фінансуватися не за рахунок держбюджету, а за донорські кошти”.

Я запитала начальника Львівської митниці, чи готовий він, аби структурою, у якій працює, керував хтось сторонній? Однозначної відповіді пан Прокіпчук не дав, але заявив, що від допомоги ніколи не відмовляється. “Якою саме буде ця допомога, наразі невідомо, - каже посадовець. - Обладнання нам потрібне, ті ж сканери, наприклад, дуже дорогі. Також необхідно налагодити обмін інформацією з митними органами сусідніх держав. Думаю, управлінці мають прийти з готовим планом і запропонувати його втілити у життя”.

Директор Інституту соціально-економічної трансформації, головний експерт групи “Реанімаційний пакет реформ” Ілля Несходовський каже, що зважаючи на високий рівень корупції, який на сьогодні існує в митних органах, ідея залучити іноземні компанії - правильна. Але проводити такий експеримент вибірково не можна. Треба запроваджувати систему контролю, яка б охоплювала всі митниці. Щоб ніхто не шукав лазівки на інших. “Коли почалися реформи на Одеській митниці, яка є найбільшою, дехто метнувся на інші митниці, зокрема у Херсонську область. У такий спосіб є можливість завозити товари за заниженими тарифами. У тих країнах, де на митницях було запущене зовнішнє управління, воно виявилося ефективним”.

“Міжнародні компанії виступатимуть у ролі консультантів чи матимуть значно більші повноваження?” - запитую експерта. “Це не просто консультанти, - пояснює Ілля Несходовський. - Вони зможуть безпосередньо організовувати роботу митниці. Забезпечувати зовнішнє спостереження, матимуть повноваження щодо звільнення і найму працівників. Зможуть змінити систему розмитнення товарів. У Грузії воно відбувається за декілька годин”.

Цікавлюся в експерта, чи потрібно вносити зімни у законодавство, аби міжнародні компанії змогли працювати в Україні? “Управління не передбачає змін до Митного кодексу. Звичайно, внутрішні документи, постанови, щоб це працювало, необхідно прийняти. У законодавчому полі розмитнення товарів буде здійснюватися за Митним кодексом і якогось особливого застосування митного законодавства не буде”.

“Чи не отримаємо ми шалений опір? Зараз митниця сама собі господар, а тут нею хтось буде керувати?” - питаю. “Уже сьогодні лунає критика щодо цієї ініціативи уряду, - каже Ілля Несходовський. - На митницях існує можливість завозити товар через кордон за різноманітними схемами, є відпрацьовані варіанти, як ухилитися від сплати податків... Дехто намагається дискредитувати компанії, які можуть з’явитися на українських митницях”.

А ось голова Одеської ОДА Михайло Саакашвілі проти того, аби на митницях господарювали іноземні компанії. Мовляв, вони вимагатимуть високих зарплат, а результат не такий суттєвий, як від “електронного” керування. Тому у квітні цього року на Одеській митниці може запрацювати електронний термінал. «Я переконаний, ми зможемо відкрити електронний термінал Одеської митниці через два з половиною - три місяці, навіть якщо нам заважатимуть. Ми цей об’єкт при співпраці з Мінінфраструктури все одно зведемо. Щоб потім - не дай Боже! - коли на початку квітня закінчиться будівництво, не було спроб позбавити нас якихось функцій, які знову захочуть передати Києву», - зазначив Саакашвілі. І висловив сподівання, що Кабмін і Верховна Рада до квітня ухвалять низку нормативно-правових документів, необхідних для успішного функціонування електронного терміналу Одеської митниці.

Схожі новини