Передплата 2024 «Добра кухня»

Приїхали! «Львівський облавтодор» на межі колапсу

Якщо дорожникам не почнуть виплачувати зарплату, вони обіцяють «під вибори» перекрити усі автошляхи області

Одна із найболючіших проблем Львівщини — погані дороги, а точніше, їхня відсутність — схоже, вирішиться нескоро. Усі добре пам’ятають, як призначений у квітні цього року начальник Служби автомобільних доріг у Львівській області Юрій Лазаренко запевняв, що «Укравтодор» виділить на ремонт доріг Львівщини найбільшу кількість грошей, Львівщина буде пріоритетною, ба більше — пілотним проектом по Україні. На жаль, обіцянки виявилися “цяцянками” — за коштами на дороги Львівщина недофінансовується на 70%. Але це ще квіточки — на носі масштабний страйк працівників ремонтно-дорожньої галузі. Їм уже декілька місяців не виплачують і без того мізерну зарплату. Декілька десятків дорожників області, яким увірвався терпець, у четвер, 9 жовтня, прийшли до офісу Служби автомобільних доріг у Львівській області з’ясовувати ситуацію. Та ще й заручилися підтримкою “Самооборони Миколаєва”. За подіями спостерігала журналіст “ВЗ”.

Дорожники приїхали у начальницькі кабінети в робочих куртках і помаранчевих безрукавках. Серед них — декілька жінок. Виявляється, і досі, як колись за “совдепії”, представниці прекрасної статі вручну шуфлями перекидають асфальт на дорозі! “Робочий день у нас ненормований, можемо працювати і вночі, — каже працівник райавтодору пан Микола. — Якщо працюю три дні на тиждень, то в місяць виходить 1100-1200 грн. За серпень я отримав 465 гривень! Та й ті затримують”. “Якби батьки нам своїми пенсіями не допомагали, не знаю, як би ми виживали”, — скаржиться пані Анна. “Нам не виплатили зарплату, починаючи ще з середини червня”, — нарікає працівник Миколаївського рай­автодору Василь Городицький.

Крім затримок із зарплатою, у дорожників є ще цілий “жмут” проблем. Нарікають, що Служба автодоріг віддає їхні обсяги робіт приватним шляхоремонтним фірмам, скорочує працівників. Із 52 млн. грн., які цього року бюджет Львівської області виділив на облавтодор, реально вони отримали лише 2%, решта пішла на оплату робіт, які виконали приватні фірми. Люди працюють тільки на “голій ставці”, жодних премій і доп­лат. Обурені працівники розкривали і кулуарні подробиці, мовляв, ті самі приватні фірми, які не мають ні обладнання, ні працівників, за копійки наймають “облавтодорівців”, які і “пашуть” на дорогах... А збір із продажу пального, який, згідно із новим законодавством, має іти саме на фінансування ремонту доріг, уряд скеровує на виплату зарплат бюджетникам (освітянам, лікарям).

Дорожники звинувачують у проблемній ситуації начальника Служби автомобільних доріг у Львівській області Юрія Лазаренка. Причина затримки виплати зарплати — кош­ти зависли на рахунках одного з проблемних комерційних банків, куди збираються ввести тимчасову адміністрацію. А Служба вчасно не оформила потрібні документи, щоби перевести рахунки у державний банк. Відтак державна підрядна організація — ДП “Львівський облавтодор” — не може розрахуватися зі своїми працівниками.

“Ми ще 11 березня написали листа, що хочемо відкрити рахунки у державному Ощадбанку, оскільки комерційний банк систематично зриває терміни перерахування коштів, — розповідає директор ДП “Львівський облавтодор” Віктор Багрій. — Але Служба автомобільних доріг у Львівській області в особі керівника Юрія Лазаренка проігнорувала цей лист. Відповідно, вся зарплата знову “впала” на комерційний банк. За це хтось має відповісти. На “людських” грошах хтось собі заробляє. Ми робимо все можливе, щоб виправити ситуацію. Зверталися у комерційний банк, до Нацбанку. Якщо в комерційному банку введуть тимчасову адміністрацію, там пропаде наша двомісячна зарплата (за травень-червень), а це 3 мільйони грн. Незрозуміло, чому керівництво Служби так тримається саме того комерційного банку? Були різні начальники Служби автодоріг, але такої непорядності з боку керівника, як зараз, я не пам’ятаю”. За словами пана Багрія, зараз заборгованість із зарплати перед працівниками за чотири місяці (травень — серпень) — близько 7 млн. грн. На сьогодні скорочено близько 300 працівників (було 1600, зараз — 1300). Але це тільки початок, бо, згідно із загальним планом реорганізації галузі, треба з 27 філій облавтодору зробити 9.

Тим часом “Самооборона Миколаєва” запропонувала вирішити питання радикально — перекрити вулицю Володимира Великого двома фурами. Тоді, мовляв, одразу приїде з Києва керівник, і гроші будуть. Та обмежилися тим, що терміново викликали з Червонограда керівника Служби автодоріг Юрія Лазаренка. Розмова з ним переросла у виробничу нараду на підвищених тонах. Його звинувачували, зокрема, і в лобіюванні передачі усіх дорожніх робіт в області приватним фірмам, намаганні ліквідувати Облавтодор. Люди обурені, що їх рано чи пізно викинуть на вулицю. Лунали і прямі образи, Лазаренка називали брехуном. “Який у вас оклад?” — допитувалися в чиновника. Відповідь “7 тисяч 600 грн.” викликала обурливі вигуки... Врешті-решт пан Лазаренко запевнив, що усі проблеми із банком буде вирішено і вже у п’ятницю, 10 жовтня, банк проплатить гроші. На практиці це означає, що люди отримають свою зарплату не раніше, ніж за тиждень. Дорожники пообіцяли: якщо ситуація із виплатою зарплати не врегулюється, вони “під вибори” перекриють усі автошляхи області.