Передплата 2024 «Добра кухня»

Панове неугодні, з речами — на вихід

З ухваленням урядового законопроекту про вибори у проблемних округах депутатів можна буде пачками з парламенту витурювати

З часу, коли постановою Центрвиборчкому у результатах парламентських виборів по мажоритарних округах з’явилися одразу п’ять пробілів, вже більш як півроку минуло. А у Верховній Раді досі навіть рішення не ухвалили щодо повторних перегонів у цих «гарячих точках». Поверх «перевиборчих» законопроектів, які ще з кінця минулої каденції пиляться, ліг новий — з урядовим штампом. У Мін’юсті, який займався його розробкою, вкотре довели «годувальникам», що свій хліб не дарма їдять. У, здавалося б, безневинний законопроект примудрилися такі юридичні каменюки закопати, якими можна буде топити опозицію, і не лише на перевиборах у п’яти проблемних округах.

УРЯДОВИЙ ЗАКОНОПРОЕКТ збиралися винести на розгляд у сесійній залі цього вівторка. Але в останній момент передумали — відклали (вдруге після подання). Розгадка проста: «регіонали» розуміють, що опозиція може заблокувати голосування (ручної більшості у ПР нема, а протиснути рішення стараннями кнопкодавів тепер не просто). Тому і змушені «підтакувати» у відповідь на вимогу опозиції врахувати її зауваження до «перевиборчого» законопроекту.

Ось тільки, купившись на зговірливість «Регіонів» в окремих питаннях (наприклад, щодо дати проведення виборів у проблемних округах, але про це — пізніше) і не знешкодивши головні юридичні міни, опозиція ризикує власноруч викопати собі яму. У разі ухвалення закон, який нібито покликаний доукомплектувати нинішню Верховну Раду, може стати додатковим канчуком для виховання депутатської покірності та вибивання з парламенту неугодних.

У прописаному комбінаторами з Мін’юсту сценарії передбачено, що «підготовка та проведення повторних виборів здійснюється відповідно до діючого Закону «Про вибори народних депутатів України» «з урахуванням особливостей, визначених цим Законом». В особливостях і заковика. В основній частині Закону «Про вибори» прописано, що до складу виборчих комісій обов’язково мають бути включені по одному представнику від кожної фракції, зареєстрованої у поточному скликанні парламенту. А у прикінцевих і перехідних положеннях, які укладали з поправкою на парламентські вибори-2012, вказано, що у виборчкомах мають бути обов’язково представлені фракції, зареєстровані у ВР шостого скликання. Цю особливість і можуть пред’явити опозиції при формуванні виборчих комісій. Замість «залізної» присутності у складі кожної з комісій опозиційної трійки (від «Батьківщини», «УДАРу» і «Свободи») буде тріо від «Регіонів», Народної партії (Литвина) та КПУ. А на додачу — бонус у вигляді «НУ-НСівської» квоти (на виборах-2012 «регіонали» використовували її, щоб ввести у комісію свою людину, забезпечивши собі чисельну перевагу). Якщо ж вибори у «гарячих точках» відбудуться влітку, у мертвий сезон (на що розраховує влада і чому так противиться опозиція), ситуація буде ще плачевнішою. Проти опозиції зіграє не лише низька явка виборців (чим більше порожніх бюлетенів, тим масовішими можуть бути махінації з ними), а й обмежені можливості для захисту результатів. «На серпень навіть міжнародних спостерігачів не знайдемо, бо там також всі у відпустках», — заявив, коментуючи «літні» ініціативи щодо повторних виборів керівник фракції «Батьківщина» Арсеній Яценюк.

Те, що в урядовому законопроекті не виписана процедура організації повторних виборів у «безрезультатних» округах, — проблема серйозна, але не найзагрозливіша. Насторожити опозицію мало б те, що ні у назві, ні у тексті документа немає переліку округів, в яких мають відбутися перевибори. Про них згадується лише у пояснювальній записці — папірці-додатку, який ні до чого не зобов’язує. На додачу до п’яти проблемних округів (№ 94, 132, 194, 197 та 223), в яких ЦВК не змогла встановити результати виборів, розробники законопроекту доплюсували ще два — 11-й та 71-й. А це ті самі номери, які стали виграшними для Олександра Домбровського і Павла Балоги. Спроба виперти цих депутатів з парламенту рішенням Вищого адмінсуду не вдалася. Ні Балога, ні Домбровський мандатів не склали, рішення ВР про дострокове припинення їхніх депутатських повноважень теж немає. А процедура позбавлення депутатства за рішенням Вищого адмінсуду у жодному законі не передбачена. Ось придворні юристи, схоже, і придумали, як витурити Домбровського і Балогу, обійшовши цей камінь спотикання через повторні вибори. Двох депутатів-мажоритарників від одного округу бути не може. А значить, комусь доведеться піти. Кому, здогадатися не важко.

Сьогодні — перевибори в округах Домбровського і Балоги, завтра — у будь-якому іншому, на який вкаже владний перст. Як таке може бути, спитаєте. Може, запевняють знавці юридичних тонкощів, вчитуючись у поданий урядом «перевиборний» законопроект. Не випадково, кажуть, у ньому ні округи не перелічені, ні дата проведення повторних перегонів не значиться (сказано лише, що рішення про проведення перевиборів приймається ЦВК). З такими «пробілами» правила, які видають за одноразові (нібито під вибори у семи округах), у разі ухвалення закону зможуть використовувати багаторазово.

Часу для «зачистки» у такий спосіб парламенту від «єретиків» предостатньо. Якщо раніше результати виборів можна було оскаржити лише у передбачені законом терміни, то тепер руками ВАСУ строк давності негласно продовжили — до чотирьох років (за діючим законом про вибори до ВР, протягом п’ятого року парламентської каденції повторні вибори не проводяться).

Подбали і про запобіжник проти блокування перевиборів невиділенням коштів на їх проведення. Неблагонадійну Верховну Раду від грошової процедури усунули, забезпечивши фінансування повторних виборів, по суті, у ручному режимі. Як прописано у законопроекті, командуватиме фінансовим парадом Кабмін, а кошти на проведення перевиборів братимуть з резервного фонду бюджету.