Під Міцкевича «підкопуються»…
Будівництво підземного паркінгу на однойменній площі подобається не всім
Нагадаємо, 1998 року на площі Міцкевича у центрі міста замість старовинного будинку під № 10 «вліпили» потворну будівлю «Укрсоцбанку», яку львів'яни охрестили «унітазом». А тепер хочуть спорудити підземний паркінг — упритул до колектора підземної річки Полтви й фактично під самим пам’ятником Адаму Міцкевичу. Частина громадськості б'є на сполох…
Згідно із детальним планом території, розробленим ЛКП «Інститут просторового розвитку», на площі Міцкевича планують ліквідувати дві смуги руху, натомість зробити одну додаткову смугу — перед пам’ятником. Місце, де зараз автостоянка й смітники, стане пішохідним і примикатиме до готелю, який тут будується, та вулиці Театральної. Крім того, заїзди та виїзди з підземного паркінгу зроблять з обох боків пам’ятника. Компанія-забудовник, яка будує поруч готель, обіцяє побудувати паркінг за власні гроші, причому із сорока паркомісць десять передати місту. Але деякі львів'яни незадоволені тим, що обабіч пам’ятника будуть турнікети для виїздів і ліфт для спуску людей, мовляв, це спотворить вигляд площі. Критики також побоюються, що перекриття руху проспектом Свободи створить затори у без того перевантаженому автомобілями місті.
Колектор Полтви треба підлатати
Ще одна проблема — безпосередня близькість площі до колектора підземної річки Полтви. Львівські диґери, які неодноразово досліджували русло Полтви, стверджують, що колектор у незадовільному стані. Диґер-дослідник Андрій Риштун розповів «ВЗ»: «Головними ризиками проєкту підземного паркінгу є „втома“ розташованого під проспектом Свободи австрійського колектора Полтви; болотисті ґрунти довкола пам’ятника Міцкевичу (пам'ятник розташовано на місці, де колись був острів посеред Полтви); непередбачуваність зміни потоків ґрунтових вод для фундаментів довколишніх пам’яток. Виконувати будівельні роботи потрібно з відповідним наглядом за станом колектора. Навіть зараз його потрібно оглянути, і де треба, підлатати, підремонтувати тощо. Я викладав фотографії у своєму дописі на ФБ: у колекторі є тріщини, через які ґрунтові води потрапляють всередину, видно розмиття дна тощо. Перед будівництвом паркінгу треба підлатати колектор. Бо коли почнеться будівництво, коли будуть вібрації, зміняться потоки ґрунтових вод, це все буде тільки посилюватися. На детальному плані територій я побачив, що паркінг впритул підходить до Полтви. У мене виникла цікава ідея: якщо там і так все розкопають, чому би не зробити віконечко у Полтву, через яке усі охочі зможуть прийти й побачити, як виглядає підземна річка. Зараз є закон про пам’ятки інженерного мистецтва. І колектор, побудований майже двісті років тому, теж є пам’яткою інженерного мистецтва, його можна включити у каталог».
Спілка архітекторів — проти
Львівська спілка архітекторів НСАУ звернулася з відкритим листом до Львівської міськради — з вимогою переглянути рішення щодо будівництва підземного паркінгу на площі Міцкевича та організувати громадське обговорення із залученням широкого кола експертів, перед цим провівши дослідження гідрогеологічного стану ґрунтів у зоні планування підземного паркінгу.
Архітектори зауважують, що громадські слухання мерія провела з обмеженнями для участі професійних архітекторів, які стурбовані юридично правовими аспектами цього проєкту та виявили низку серйозних проблем, які можуть призвести у майбутньому до непоправних негативних наслідків.
«Новий планований підземний паркінг на площі Міцкевича — це серйозна і необґрунтована інтервенція в історичне середовище, — стверджує в інтерв'ю виданню „Збруч“ завідувач кафедри архітектури та реставрації, ексвіцепрезидент Українського національного комітету ІКОМОС, доктор архітектури професор Микола Бевз. — З історичного, архітектурного та транспортного погляду ідея будівництва цього підземного паркінгу є неприйнятною. Логічного наукового обґрунтування розміщення тут паркінгу як міського об'єкта просто немає. Є лише потреби готелю. Тут від самого початку не можна було проєктувати такий об'єкт… Нагадаю, під „Укрсоцбанком“, який розташований поруч на площі Міцкевича, 10, є паркінг на приблизно ту саму кількість місць. Його цілком можна адаптувати під парковку нового готелю».
За словами Миколи Бевза, площа Міцкевича — особливо важлива ділянка Львова, це територія об'єкта, що входить до списку Світової спадщини ЮНЕСКО та важлива частина історичного центру Львова.
Коментар для «ВЗ»
Антон КОЛОМЄЙЦЕВ, головний архітектор Львова
Цей проєкт проходитиме усі необхідні погодження згідно з актуальним законодавством. Тут маємо справу з підземною спорудою, яка суттєво покращить у тому числі й пам’яткоохоронні аспекти цієї площі, ключові в історичному середовищі. Тут є пам’ятник Міцкевичу, довкола якого з усіх боків їздять машини, і до якого неможливо підійти пішки. Навіть туристи не можуть до нього підійти, їм треба перебігати через проїжджу частину. Це не є належне функціонування цього унікального пам’ятника. Тому ключова річ тут — забезпечити до нього підхід.