«Поки не буде треку, нелегальні гонки триватимуть…»
Чому влада не припиняє екстремальних автоперегонів?
Про те, що під Львовом організовують нелегальні автомобільні перегони, відомо давно. Село Раковець — 17 кілометрів від міста, тут на трасі ганяють любителі швидкої їзди. Не менш популярне місце — львівська вулиця Північна (Територіальний сервісний центр МВС, колишній МРЕВ). Чому влада не може розібратися з нелегальними гонками? Адже це ризик не лише для самих водіїв-екстремалів, а й для інших учасників дорожнього руху!
Звернути увагу на цю тему мене підштовхнула загибель 27-річного львів’янина Юрія Новака, який потрапив у нічну ДТП біля Раковця на тюнингованому «Деу Сенс». За кермом переробленої автівки був 40-річний знайомий Юри, Дмитро з Франківщини. Він також загинув. У Львові Юру Новака знали як організатора автомобільних перегонів. Організовував він ці перегони з… 14 років.
Читайте також: «Водій протаранив відбійник, потім машина декілька разів перевернулася…«
Близький товариш Юри, Назар Дорош, розповів журналістці «ВЗ», що у ту ніч, коли загинув Юра, перегонів не було. Автомобілісти зібралися на закриття сезону — поспілкуватися, випити кави. «Водій машини, у якій Юра загинув, вирішив випробувати своє авто. Потужність цієї машини, як мені розповіли, близько 600 кінських сил. Це шалена потужність, таку мають гіперкари — «Ламборджіні», «Буґатті», — пояснив Назар Дорош. — Юра ніколи не був учасником перегонів, лише організатором. Був на дорозі обережним. У той вечір Юру попросили зняти відео з машини і подивитись, яка різниця у прирості потужності. Сидів на передньому пасажирському сидінні й знімав, як зліва від нього буде їхати «Ауді».
— Юра звертався через знайомих до депутатів, готував з однодумцями петиції з проханням виділити земельну ділянку біля «Арени Львів» — під будівництво спеціального треку, — каже Назар Дорош. — Там є вільні площі. Хотів залучити інвесторів до цієї справи. Але владі це, схоже, невигідно… Так виглядає, що зараз біля Раковця буде затишшя, але навесні автомобільні перегони відновляться. Бо альтернативи немає. Хоча я би хотів, щоб там ніхто більше не ганяв. Після загибелі Юри та Дмитра це місце втратило свою значущість. А сама траса небезпечна.
— А як поліція реагувала на такі гонки? Чи хтось на цьому заробляв?
— Перегони там відбувались роками. Жодних інцидентів не було. Широкі дороги, ідеально рівне покриття, є місце і машини припаркувати, і де людям стояти. Усі знали: якщо перегони організовує Юра, все буде окей. Поліція розганяла учасників, якщо хтось інший був організатором. Місце для перегонів було огороджене спеціальною стрічкою. Юра ставив контейнери для сміття. Домовлявся з заправкою. Робив це для того, щоб водії містом не ганяли й не розбивалися. Щоб могли виїхати на трасу, так би мовити, зняти напругу… Це було масштабне дійство, приїжджало 500−1000 машин. Грошей за участь у гонках ніхто не брав. Все було заради спортивного інтересу.
— Скільки у Львові таких організаторів перегонів?
— Їх перерахувати неможливо, вони щодня з’являються. Це люди, які хочуть якось виділитися. Але ніхто масштабніших перегонів, ніж Юра, ніколи не організовував. Дехто намагається «косити» під нього. Але це так: вузенька сільська дорога, третя година ночі, кілька разів заїхали, зупинилися, роз’їхалися…
— Ви казали, що траса біля Раковця найбільш пристосована для перегонів. Та, схоже, місце, де загинули Юра і Дмитро, було небезпечним…
— Є версія, що машина виїхала з повороту, і Дмитро почав гальмувати. Інша версія — вони рухались за машиною в їхній смузі, і щоб не було зіткнення, треба було екстрено загальмувати. Двигун «Деу» був перероблений і дуже потужний. Коли переробляєш двигун, одразу треба думати про гальма. Коли ти переробляєш гальма, маєш думати про гуму. Коли у тебе потужність двигуна досягає тієї чи іншої межі, то треба думати про безпеку. А це — професійні ремені безпеки, каркас безпеки. Там цього не було. Це була машина «вихідного дня». Так, розігнатися, «газонути», і все — поставити в гараж. Автівка місяцями там стояла. Про це розповіла дружина Дмитра. У повсякденному житті він їздив іншою машиною.
— А ще біля МРЕВ організовують нелегальні перегони (вулиці Д. Апостола, Північна). Наскільки це місце небезпечне?
— Це місце не пристосоване для швидких перегонів! Там на певній ділянці дороги більш-менш хороше покриття, але коли треба вже гальмувати, горбиста дорога… Там не поганяєш! Може занести — і все. Є ще одне місце — село Жирівка (неподалік Солонки). Але там вузька траса, дерева з обох боків. Небезпечно. Швидкості не набереш. Уночі може їхати назустріч машина зі села. Один водій не встигне зрозуміти, що відбувається. Інший не зорієнтується, що сталося. Лоб у лоб…
Гляньте, скільки у цій майстерні спорткарів (розмовляємо з Назаром в автомайстерні. — Авт.). Попит на автогонки завжди був і буде! Ще на початку 2000-х років на «Жигулях» ганяли. Автомобіліст завжди хоче випробувати, що його машина може. І цей азарт — хто кого обжене, завжди існуватиме.
— Напевно, так водії знімають стрес…
— Я, наприклад, не ганяю. Мені це нецікаво. Я за містом живу, можу до 130 «притупити». Десь когось обігнати. У кожного свій спортивний інтерес. Хтось їде в болото свою машину випробовувати. Інші пробують машину в занос кинути, займаються дрифтом. Власники крутих «Камаро» або нових «Ауді» можуть їхати і понад 300 км за годину… Допоки не буде треку, нелегальні гонки триватимуть. У Києві теж є купа нелегальних перегонів, але свідомі люди можуть поїхати на автодром «Чайка», заплатити і поганяти. В Одесі, за містом, проводять заїзди з дрифту. Там відведено місце для таких автомобільних розваг.
Коментар для «ВЗ»
Катерина Рибій, речниця Патрульної поліції у Львівській області
— Коли отримуємо повідомлення про таку ситуацію, приїжджаємо на місце події. Проводимо профілактичні бесіди, молоді люди все розуміють і роз’їжджаються. Не даємо можливості продовжувати такі гонки.
— Як часто такі нелегальні перегони організовують?
— Час від часу… Раз-два рази на місяць чую про таке. Буває, з’являється інформація, що вони в одному місці, а вони у той час в іншому. Ми знаємо, як їх знайти. Проводимо роботу (адмінпротоколів патрульні не складають, бо коли приїжджають, усі автомобілісти просто стоять. Тому обмежуються профілактичними бесідами. — Авт.). Кажемо, якщо не будуть виконувати вказівки поліцейських, будемо їх затримувати і доставляти у відділ поліції. Усе завершується зазвичай мирно, тихо. Ніхто не свариться.
— Такі екстремальні гонки на трасах тривають роками, і, схоже, усі закривають на це очі…
— Не закриваємо на це очі. Моніторимо соцмережі. Коли бачимо повідомлення про перегони, стараємося реагувати. Виїжджаємо, припиняємо ці гонки. Пояснюємо, що вони наражають на небезпеку всіх учасників дорожнього руху.