В Україні почав курсувати спецпотяг для перевезення ядерних відходів

На Рівненській АЕС показали, як відпрацьований уран повезуть у центральне сховище.

Через два роки після того, як сумнозвісний четвертий енергоблок ЧАЕС накрили аркою-конфайнментом, українська атомна галузь знову опинилася на порозі важливої історичної події. Зовсім скоро ми будемо зберігати відпрацьований уран, цінний енергоресурс, у власному сховищі. Цього тижня на території Рівненської атомної електростанції енергетики показали, як будуть перевозити Україною і зберігати відпрацьоване ядерне паливо, повідомляє «Сегодня».

«Це не просто якась там бочка, як вам здасться на перший погляд, а подія, яку можна назвати історичною в атомній енергетиці», — саме так атомники охарактеризували технологію витягання з атомного реактора і транспортування відпрацьованого палива, яку освоюють цими днями.

Рейками до центрального залу реакторного відділення на невеликій швидкості під'їхала платформа з гігантським контейнером-циліндром. Машиніст злегка висунувся з кабіни, ретельно відстежуючи кожен сантиметр пересування свого складу. У залі відчинилися двері, і контейнер зник всередині.

«Сьогодні ми станемо свідками того, як один з ключових елементів технології Нoltec International, перевантажувальний контейнер HI-TRAC 190, буде подаватися до центрального залу», — розповів президент держпідприємства НАЕК «Енергоатом» Юрій Недашковський.

Суть нововведення в тому, що після низки операцій в циліндричний контейнер просто в реакторі буде поміщена збірка з відпрацьованим паливом. Після цього контейнер вирушить з Рівненської АЕС у сховище в Чорнобильській зоні. Сам контейнер доволі великих розмірів — близько 3 метрів в довжину і вагою в 84 тонни. Як розповіли атомники, зі станції в сховище контейнер повезуть на спеціальній залізничній платформі, побудованій спеціально для цих цілей. Від випадкових зіткнень її захистить «пом'якшувальний» вагон, а сам склад буде під контролем воєнізованої охорони.

«Буде сформовано цілий спецпотяг. Планується, що залізницею він буде проходити взагалі без зупинок», — розповіли нам на РАЕС.

Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива — новинка американських технологій. Уран зможе зберігатися не менше 100 років, а не 50, як раніше.

«Крім того, старі контейнери вміщають в себе не 31 касету, а всього лише 24. У них однобар’єрна система захисту, а не двобар'єрна як в новому», — розповів нам Юрій Недашковський.

І додав, що перша каністра з паливом за такою технологією буде відправлена у чорнобильське сховище орієнтовно навесні 2020 року. Наразі ще не ясно, з якої з трьох станцій (у Запорізькій власне сховище). Зі слів атомників, контейнер для перевезення відпрацьованого палива коштує близько 2,2 млн дол (близько 62 млн грн). Але через недостатнє фінансування галузі впровадження технології може виявитися під загрозою.

Нагадаємо, навесні на Чорнобильській атомній електростанції почали проводити екскурсії. До цього — туристи бродили зоною відчуження, тепер же можна — й на закритий об'єкт. Там показують приміщення, з яких керували реактором, і знайомлять з принципом роботи саркофага над потерпілим від вибуху четвертим енергоблоком.