Гроші «злуплять» навіть із «електричок»?
У Каліфорнії (США) пілотний проєкт: замість податку на утримання доріг, включеного в ціну пального, водії платитимуть за пройдені милі
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/513967/elektro.jpg)
Зростання кількості електромобілів покращує стан повітря, але… призводить до зменшення надходжень від податку на утримання доріг. Цей податок є складовою вартості бензину й дизелю, а власники «електричок» їх не купують… Як наслідок, у багатющому американському штаті Каліфорнії шукають альтернативу.
Пілотний проєкт Caltrans, який запустили у Каліфорнії, має на меті випробувати концепцію стягнення плати за милі, пройдені кожним авто (у тому числі електричним) — замість податку на утримання доріг, включеного у вартість пального для автівок із двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ).
За словами координаторки програми Caltrans Road Charge Лорен Пригоди, утримання автомобільних доріг коштує бюджетові штату Каліфорнія понад 8 мільярдів доларів на рік. Значна частина цих грошей надходить з податку на утримання доріг, включеного у вартість бензину й дизелю. Останніми роками на дорогах сонячної Каліфорнії побільшало електромобілів, власники яких пального не купують. А відтак податку на утримання доріг у штаті збирають тепер набагато менше, ніж раніше…
Як розповіла виданню Los Angeles Times Лорен Пригода, через зменшення надходжень від цього податку протягом наступних десяти років у бюджеті Каліфорнії може утворитися «діра» в розмірі 4,4 мільярда доларів.
У штаті вже думають, як цьому запобігти. Одна з ідей — обкласти спеціальним дорожнім збором усіх без винятку водіїв, зокрема власників «електричок». За задумом авторів ідеї, замість податку на утримання доріг, включеного в ціну пального для ДВЗ, усі водії платитимуть за пройдені милі.
Добровольці, які зацікавилися експериментом, реєструються на сайті проєкту California Road Charge. Учасники пілотної програми можуть одержати до 400 доларів, при цьому, купуючи пальне на заправних станціях, податку на утримання доріг не платитимуть. Натомість за кожну милю, яку проїдуть своїми автівками, учасники програми заплатять близько 3 центів. (Частина з них платитимуть за фіксованою ставкою, а решта — залежно від того, як багато «жеруть» їхні автівки).
Пілотний проєкт, який щойно стартував, уже критикують. Мовляв, якщо таке рішення втілять у життя, то це відіб'є у каліфорнійців бажання купувати електромобілі… Але автори ідеї заперечуюь: екологія — це добре, але де взяти гроші на утримання доріг? Схоже, дискусії можуть бути тривалими…