«Польські перевізники сказали, що війна для них не є аргументом»
Переговори не допомогли: «колєйки» сягають 35 кілометрів, оскільки протестувальники пропускають по одній фурі на годину
Переговори, що відбулися 13 листопада між українськими урядовцями і польськими колегами та перевізниками щодо припинення страйку на кордоні, не досягли кінцевої мети — страйк польських перевізників триває. Нагадаємо, 6 листопада десятки польських перевізників почали блокувати три прикордонні переходи з Україною — Корчова — Краковець, Гребенне — Рава-Руська та Дорогуськ — Ягодин.
Вимоги страйкарів: повернути дозволи на в'їзд до Євросоюзу, які українські перевізники раніше мусили брати; посилення вимог перевезень у рамках ЄКМТ (сертифікатів Європейської конференції міністрів транспорту); заборона реєстрації в Польщі компаній з капіталом з-поза меж ЄС; отримання доступу до української системи «Шлях»; окремі черги для машин з ЄС у системі «еЧерга»; виділення окремих черг для порожніх авто.
Заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач у відеозверненні на ФБ розповів, що переговори були тривалі, важкі та емоційні. На зустрічі були присутні польські та українські перевізники, представники Люблінського і Підкарпатського воєводств Польщі, міністерства інфраструктури Польщі, прикордонної і митної служб обох країн.
Страйкарі не відмовились від ключової вимоги — повернути дозволи для українських вантажних перевезень. Зараз діє угода між Євросоюзом і Україною про лібералізацію дозволів на вантажні перевезення, чинна до 30 червня 2024 року. Згідно із цією угодою, українські перевізники, як і всі країни Євросоюзу, можуть їздити один до одного без дозволів. Польським перевізникам це не подобається, вони кажуть, що угода спричинила дисбаланс: перед початком повномасштабного вторгнення був баланс приблизно 60% на 40% між українськими і польськими перевізниками, тепер їздять 90−95% українців і лише 5−10% поляків.
«Коли ми запитали, чи готові поляки їздити у Херсон, Харків, Миколаїв, у регіони, які постійно обстрілюються, поляки сказали, що вони туди зазвичай не їздять, але все одно хочуть їздити територією України, — сказав Сергій Деркач. — Звісно, війна змінила наші логістичні шляхи. Товари, які раніше йшли морем, зараз йдуть через залізницю та автомобільні шляхи. Навантаження на автотранспорт зросло у десятки разів. На що польські перевізники сказали, що війна для них не є великим аргументом. Для них важливо зберегти свій особистий інтерес і свій бізнес, а для цього потрібно повернутися до дозволів».
Питання угоди між ЄС та Україною не розглядалося на цій зустрічі, оскільки Польща в односторонньому порядку змінити її не може. Про це польським перевізникам казали колеги з міністерства інфраструктури Польщі та з воєводств. «На що перевізники не відреагували і було зрозуміло, що питання подальшого блокування кордону — не стільки для вирішення нагальних питань і проблем, а для того, щоб зробити або велику комунікаційну кампанію, або політичну історію й тримати кордон зачиненим якнайдовше», — сказав пан Деркач.
Сторони домовилися про проведення наступних перемовин з залученням Європейського Союзу. Принциповою вимогою України є продовження існування бездозвільної системи перетину кордону («транспортного безвізу») та його продовження — щонайменше до перемоги у війні з росією. «Абсурдність вимоги поляків у тому, що польські протестувальники звертаються не до свого уряду, а хочуть, щоб Україна звернулась до ЄС щодо дозволів. Інші питання протестувальників не цікавлять», — зазначив заступник міністра.
Відтак блокада польсько-українського кордону триває. Тим часом черги на в'їзд в Україну зростають, нині там накопичилося близько 2,5 тисячі вантажівок, «колєйки» сягають 35 кілометрів, оскільки протестувальники пропускають по одній фурі на годину.
Директор компанії Logistic Solutions, Яковлев Євгеній, говорить, що ці події несуть серйозні ризики через непередбачуваність транспортних маршрутів та затримки з доставкою товарів. Страйк також вказує на глибші проблеми, пов’язані з розподілом ринків між українськими та польськими перевізниками. У світлі цього конфлікту міжнародні транспортні компанії повинні готуватися до потенційних довгострокових наслідків, включаючи зміну стратегій щодо транспортування товарів через ЄС та можливу необхідність адаптації до нових регуляторних вимог.