Хата, що «зіграла у фільмі одну з головних ролей»
У Криворівні, де народилися «Тіні забутих предків», її оберігають як пам’ять про видатного режисера — вірменина за національністю, українця за духом
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/513108/khatyna.jpg)
За рішенням ЮНЕСКО, 2024-ий проголошено роком Сергія Параджанова — до 100-ліття від дня його народження. Сергій Параджанов — творець всесвітньо відомої кінострічки «Тіні забутих предків» за однойменною повістю Михайла Коцюбинського. Повість, за якою було створено сценарій, народилася у Криворівні.
Михайло Коцюбинський не раз приїжджав до Криворівні, відпочивав, вивчав побут гуцулів, записував слова, звичаї, назви рослин. Письменник казав, повертаючись сюди знову і знову: «Хочу набутися»… 1911 року написав повість «Тіні забутих предків», яку через п’ятдесят років загорівся перекласти мовою кіно Сергій Параджанов.
Як тільки не називали радянські критики фільм «Тіні забутих предків» — нецікавим, «хуторянським», при цьому він отримав 28 міжнародних нагород, 24 гран-прі міжнародних фестивалів, а за кількістю призів увійшов до Книги рекордів Гіннесса, став знаковим і символічним для України. Ця легендарна картина Сергія Параджанова увійшла до двадцятки найкращих фільмів світу за всю історію кінематографа!
Колись Сергій Параджанов про себе написав: «Я — вірменин, який народився у Тбілісі, але сидів у російській в’язниці за український націоналізм!». Параджанов працював у багатьох містах колишнього союзу, до «Тіней…» зняв чотири фільми, але вони були «холодними» — так характеризували критики його стрічки. Тому і дозволили режисерові екранізувати повість Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків» — радянські керівники були переконані, що вірменин зніме «холодне» кіно. Але як же вони помилилися…
Гуцули пишаються і оберігають пам’ять про «Тіні забутих предків» та їхніх творців. Знімальна група спочатку зупинилася в готелі у центрі Верховини. Однак швидко перебралася «квартирувати» до хат верховинців. Над фільмом працювали оператор Юрій Іллєнко, художники Михайло Раковський та Георгій Якутович. Головні ролі виконували Іван Миколайчук (роль Івана Палійчука була першою роллю Миколайчука), Лариса Кадочникова (Марічка Гутенюк), Тетяна Бестаєва (Палагна), Спартак Багашвілі (мольфар Юра), Олександр Гай (батько Івана, Петро Палійчук). Музику до фільму написав Мирослав Скорик. Знімалися у фільмі і місцеві жителі.
«Все, що бачите на екрані, було насправді. Так, як плачуть гуцули, ніхто не може плакати. Це був рік життя, прожитого біля вогнища, біля джерела натхнення», — казав на прем'єрі у Києві Сергій Параджанов.
Основний об'єкт зйомок — обійстя Палійчуків. То була давня ґражда.
Свого часу у цю садибу заходив і Михайло Коцюбинський. Пізніше вже за його твором у цьому будинку знімалося багато сцен з «Тіней…». Іван Миколайчук любив під час зйомок тут спати на сіні. Казав, тут аура, що надихає…
З 1984 року хата-ґражда стояла пусткою. У 1993 році споруду відреставрували і через рік під час Першого світового конгресу гуцулів тут було відкрито музей.
Колись хатина належала Парасці Харук, знайомій Івана Франка. «Ця жінка мала уже 102 роки, коли тут знімали „Тіні забутих предків“. Параджанов згадував, що бабуся на той час була ще жвава і увесь час втручалася, щоб у стрічці було все по-гуцульськи», — розповіла наглядач музею «Гуцульська ґражда» Василина Зеленчук.
/wz.lviv.ua/images/articles/2024/05/%D0%B2%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA.jpg)
Ґражда складається із трикамерної хати (хата+сіни (хороми) +хата). Навіси огорожі досить широкі - понад два метри, які залишають вузьку смужечку двору. Двір викладено плиткою.
У хаті зібрано багато автентичних предметів гуцульського побуту. Мені сподобався цікавий «пристрій» — дерев’яні ходулі, в яких малюки вчилися ходити, поки мама поралася по господарству.
Василина Зеленчук багато років опікується ґраждою. У розмові пані Василина кивнула на одну туристку і сказала: «Ось на цьому місці, де ви сидите, любив відпочивати Іван Франко. Параска Миронівна Харук знала багато легенд, тож Франко любив до неї заходити, щоб послухати її історії».
Хата Сергію Параджанову підійшла, бо була занедбана, а за сценарієм, Іван Палійчук був бідним хлопцем. Дещо від знімань зберегли досі: ліжко, де любив відпочивати актор Іван Миколайчук, лави, селянський реманент.
/wz.lviv.ua/images/articles/2024/05/%D1%85%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B02.jpg)
За словами пані Василини, у земельно-податкових книгах записи про хату, яка «зіграла у фільмі одну з головних ролей», датовані 1858 роком.
За словами пані Василини, Сергій Параджанов був доступним і невибагливим. Любив гуцульські страви: бануш, гуслінку, манюні голубці з квашеної капусти. Серед гуцулів великий режисер тримався як серед своїх, без найменшої зарозумілості. Любив бувати на полонині, як сам казав, «ближче до вітру і неба», їсти з вівчарями кулешу з бринзою, розповідати смішні історії. Алкоголем не захоплювався. Чарчину перехиляв для годиться, за компанію…
Гуцулів у фільмі зіграли самі гуцули. Масовки, натуральні кадри праці горян, спів і музика — все показало правдивий дух Гуцульщини. Химку зіграла гуцулка з-під Магурки — як фахова актриса — неперевершено. Пісні співають теж гуцули.
Коли завершилися зйомки і гуцули приїхали на озвучення фільму до Києва, Параджанов поселив їх в одному з готелів. Але наступного дня «народні артисти» попросилися до нього додому — почувалися у готельних апартаментах некомфортно. Забрав їх режисер у свою двокімнатну квартиру, спали покотом — на підлозі, настеливши ліжників. Повернувшись зі столиці додому, жінки казали, що це були найкращі два місяці у їхньому житті.
Параджанов довго підбирав актора на роль Івана. Ним став студент ІІ курсу Іван Николайчук. Николайчук сам переінакшив прізвище тоді, коли готувалися титри. Так і залишився назавжди Миколайчуком.
На роль головної героїні - Марічки — запросили акторку, тоді вже дружину Юрія Іллєнка — Ларису Кадочникову.
Пригадую, до 50-річчя виходу фільму на екрани Лариса Кадочникова в інтерв'ю журналістці «ВЗ» сказала: «Успіх фільму завжди залежить від сценарію. Це класика, геніальний твір Коцюбинського. Крім того, зібралася група однодумців — талановитих людей, які захотіли зробити справжнє кіно: режисер Сергій Параджанов, оператор Юрій Іллєнко, художник Георгій Якутович, який шалено любив Карпати, актор Іван Миколайчук, який виріс там і і якого Бог створив саме для цієї картини. Можливо, ще й через те, що фільм аполітичний, про щире кохання. Недаремно один французький журнал писав, що це фільм про гуцульських Ромео і Джульєтту. Пригадую, ми з ним полетіли в Аргентину на Міжнародний кінофестиваль. Удвох, адже не пустили ні Параджанова, ні Юру Іллєнка, зате поїхали з нами чиновники. Перші дні нас ніхто не знав, але після перегляду картини Івана оточили такою увагою… А були там актори далеко не рядові. У центрі - Іван. Ні на кого не схожий своєю красою гуцульською. Ця його постать, зріст, голова, очі… Всі упадали за ним, були в нього закохані, він був у центрі уваги. Звичайно ж, насамперед завдяки картині. Якби не картина, яка справила надзвичайне враження, то, можливо, такого ставлення й не було б».
За словами пані Василини, фільм «Тіні забутих предків» зіграв в історії України особливу роль. Під час його презентації у київському кінотеатрі «Україна» у вересні 1965 року виступили Іван Дзюба, Василь Стус та В’ячеслав Чорновіл. Говорили про арешти серед інтелігенції, які відбулися влітку того ж року, — під протестним листом того дня підписалися 140 присутніх. Після цього Дзюбу звільнили з роботи у видавництві «Молодь» і виключили з аспірантури, Чорновола звільнили з редакції газети «Молода гвардія», а Стуса відрахували з Інституту літератури, де він вчився в аспірантурі. Згодом фільм «Тіні забутих предків» фактично був заборонений до показу…
(Редакція газети «Високий Замок» дякує туристичній фірмі «Карпатія-Галич-тур» за організацію пізнавальної подорожі).