«Коли ввели безвіз, професіоналів скоротили. Ніхто не міг подумати, що на Чехію буде такий бум…»
Генеральне консульство РП у Львові відреагувало на нашу публікацію. Журналіст «ВЗ» знову спостерігала, як працює Візовий центр
Місяць тому у газеті «Високий Замок» вийшов репортаж з-під Візового центру, що на вул. Джерельній, 18, під назвою «Чергу як колись, так і тепер продають». У ній йшлося про те, що Генконсульство Польщі масово відмовляє українцям у видачі віз через те, що оформили страховку не у визначених компаніях… Звісно, і не тільки про це, побачили ми й деякі зловживання невідомих осіб, які за гроші продають місця у черзі. А ще наші читачі скаржилися, що процес видачі віз консульство явно затягує… ГК РП у Львові надіслало на адресу редакції відповідь. Журналіст «ВЗ» вирішила знову піти до Візового центру, аби побачити, які відбулися зміни. Цього разу обрала другу половину дня та кінець тижня, аби порівняти з попереднім візитом.
Оcь що написало Генконсульство Польщі у Львові: «Ми розуміємо, що деякі погляди у статті були висловлені надто «гаряче», під впливом емоцій громадян, які незадоволені візовими рішеннями. Однак деякі порушені питання, такі, як медичне страхування подорожуючих, є настільки важливими, що повинні бути додатково уточнені.
Ми встановили, що поліси не усіх страхових компаній дозволяють повернути витрачені кошти. Особи, які заявляють про отримання польської національної візи, не завжди усвідомлюють обмеження щодо відповідальності страховика у конкретних випадках, які включені в умови страхування. Це призводить до проблем, які мають ці особи у випадку потреби скористатися медичними послугами у Польщі.
Тому польські консульські установи в Україні приймають виключно поліси медичного страхування подорожуючих від фірм, які гарантують повну відповідальність страховика у межах страхової суми і в обсягах послуг, зазначених у полісі.
Відповідно до Закону про іноземців від 12 грудня 2013 р., приймається страховий поліс, страхова вартість якого становить не менше 30 000 євро і який діє протягом запланованого перебування іноземця на території Польщі, та який охоплює будь-які витрати, що можуть виникнути під час перебування іноземця на цій території, у зв’язку з необхідністю зворотної подорожі з медичних причин, потребою надання екстреної медичної допомоги, невідкладного лікування у лікарні або, у зв’язку зі смертю застрахованого, у якому страховик зобов’язується покрити кошти наданих медичних послуг безпосередньо суб’єкту, який надав такі послуги на основі виписаного суб’єктом рахунку.
Особи, які придбали медичне страхування на подорож, повинні уважно перевірити умови свого медичного страхування. Деякі додані до заяви на отримання візи поліси медичного страхування передбачали вимогу покриття витрат наданих медичних послуг безпосередньо застрахованою особою за свій власний кошт і подальше відшкодування цих витрат у страховика в країні, у якій був придбаний поліс.
На основі зазначеного аналізу страхових полісів був створений перелік страхових компаній, поліси яких можна визнати такими, що задовольняють вищезазначені умови та можуть становити основу для видачі національної візи, оскільки будуть виконані інші умови, необхідні для отримання візи.
Перелік страхових компаній не закритий, і зацікавлені страховики можуть надіслати у Посольство Республіки Польща у Києві пропозиції своїх страхових продуктів, спрямованих на отримання акредитації.
Слід також нагадати, що з моменту подачі заяви візове рішення приймається протягом тижня, натомість більш складні випадки вимагають додаткової перевірки і розгляд заяви може бути продовжений до одного місяця, а у деяких виняткових випадках навіть до трьох місяців. Існує також можливість розгляду справи терміново, але не менше, ніж протягом трьох робочих днів, що пов’язано з додатковою оплатою у розмірі 30 євро і отримання попередньої згоди консула. Не може бути ситуації (такої, як описана у статті), у якій особа, що подала заяву про отримання візи у Візовому центрі, отримала інформацію від приймаючого документи працівника, що візу заявник отримає через три місяці. Час очікування рішення знає лише консул, який розглядає заяву про отримання візи.
Абсолютно не зрозумілим є описаний випадок оплати за місце у черзі. Кожна особа, яка зареєструвалася у Візовому центрі, має призначену конкретну дату та час подачі документів на візу і має гарантію, що якщо прийде в призначений час, то буде прийнята без будь-якої додаткової оплати. За діяльність недобросовісних груп людей або посередників, які знаходяться біля Візових центрів, і за наївність їхніх «клієнтів», які платять їм гроші, ні Генеральне консульство, ні Візові центри не можуть нести ніякої відповідальності".
Що ж ми побачили цього разу? Не встигла я наблизитися до Візового центру, чую, як чоловік обурюється, що у нього так довго приймали документи на візу. «Ми з Закарпаття, — каже пан Роман. — Працівник центру натиснула на мій номерок, і я підійшов до віконечка. А вона каже: «Пробачте, я помилково натиснула на ваш номер». Через деякий час знову підходжу: «Може, ви мій номер анулювали?» — питаю. Вона: «Ні». Півгодини минуло, година… Видно, вони мене «скинули» у кінець черги. У Візовий центр я зайшов о 8.30, а вийшов звідти «по другій».
До речі, пан Роман сказав, що у нього страховки не вимагали, бо він оформляв робочу візу на два роки. «Страховку буде оплачувати фірма, на місці», — додав чоловік.
Черги біля Візового центру у другій половині дня немає. Я підходжу до дверей. На вході мене ніхто не перевіряє, і я заходжу до зали. Бачу перед собою «ліс» віконечок… Та працюють лише декілька з них. Сідаю у крісло і спостерігаю за процесом. За мить біля мене всілася блондинка середніх літ. Пильно вдивляється у монітор, аби не пропустити свій номер. Жінка каже, що спочатку поїхала до Польщі на роботу за біометричним паспортом. А тепер ось хоче мати річну візу. Планує влаштуватися на автомобільний завод. Ось на екрані з’являється її щасливий номерок, і вона біжить до віконечка…
Запитую у жінки, яка тільки-но зайшла до зали, чи має проблеми з оформленням візи? «Я вже другий раз прийшла, — каже жіночка. — То одне, то друге. Страхова компанія зробила у моєму прізвищі помилку. Мусила бігти на І. Франка, виправляти. (Страховка від компанії ПЗУ Україна. — Авт.). До речі, я двічі зіткнулася з тією самою проблемою. Бачила, як молодий чоловік вдруге біг до Візового центру, бо страховики помилилися в одній літері…»
Помічаю, як прибиральниці шурують підлогу. А ось робота у віконечках просувається мляво… «Я у шоку. Приходжу сюди, як до пекла!» — обурюється молода дівчина. Дізнаюся, що вона працює менеджером у польському ресторані. Паралельно вчиться. «У них постійні зміни. За кордоном без документів ти ніхто. Приїжджаєш у свою рідну країну — до тебе ставляться, як до меншовартості». Правда, дівчина не до кінця знає усі візові процедури. Вона сподівалася, що оформлення паперів не займає стільки часу. Ось менеджер Візового центру підводить її до віконечка. Вона мені подає знак, мовляв, все o’кей!
Що мене здивувало, поки я сиділа у залі, до мене жодного разу ніхто не підійшов і не запитав, чи потрібна мені допомога? Попри те, що молоді працівниці Візового центру з пластиковими коробками постійно проходили повз мене… Зате коли я виходила, розговорилася з одним із працівників. Поцікавилася у нього, чому сьогодні людей так мало? «Зранку були. Об 11−12 годині тут море людей! Зараз на отримання візи приходять. Вчора багато документів на Чехію отримували», — зауважив мій співрозмовник.
Запитую, чому працівниці так довго відпускають клієнтів? «Працівників бракує… Коли ввели безвіз, професіоналів скоротили. Ніхто не міг подумати, що на Чехію буде такий бум. Зараз до Чехії на роботу їде більше людей, ніж до Польщі. Люди говорять, що поляки почали обманювати і не платити. А чехи на якомусь деревообробному підприємстві платять тисячу доларів на місяць. Далекобійники мають півтори тисячі євро». Чую, як охоронець запитує у чоловіків на вході: «Колючі, ріжучі предмети є?». «Ні. Тільки шампанське і віскі. Їдемо з Праги», — голосно усміхаються заробітчани.