«Чоловік пожартував: жінки везуть з-за кордону валізи з одягом, а моя — валізку з рослинами»
Українська майстриня Тетяна Бердник творить неймовірні картини у техніці ошибана
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/509124/zupynka-hist.jpg)
Мабуть, сам Всевишній вирішив, що вчителька за освітою Тетяна Бердник має стати визнаною майстринею у техніці ошибана (пресована квітка). Її неймовірної краси картини складно відрізнити від полотен, намальованих аквареллю чи олійними фарбами. Ці картини справді живі, бо створені зі стебелець і пелюсток квітів, а їх у майстрині у коробках аж понад 2500 видів!
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C6.jpg)
Батько Тетяни — журналіст, поет-пісняр Ілля Бердник, який обожнював природу, висадив море кущів у майже самісінькому центрі Києва, поблизу їхнього помешкання. А у вихідні батько садив донечку на свій велосипед, дружину — на інший. І мчали з наметом за місто, щоб набратися сили від землі, подихати свіжим повітрям і намилуватися красою рідного краю… Колись Ілля Бердник написав пісню «Чого квіти не в’януть». Мабуть, батько запрограмував цією піснею долю своєї доньки Тетяни — у неї також квіти не в’януть. Вона їх сушить і зберігає їхнє життя на довгі роки у своїх картинах. Бо усе у неї почалося з дитинства…
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C.jpg)
Коли батько відійшов у засвіти, Тетяна пішла у «Сільські вісті», де Ілля Бердник працював заступником головного редактора, і попросилася на роботу. Починала кореспондентом, а згодом стала керівником відділу. А потім ще й телебачення додалося.
— У час тотального дефіциту, коли по молоко стояли шалені черги, коли ми практично виживали, я сказала мамі, що йду на курси флористики, — каже пані Тетяна. — Мама була шокована. Так, я ще й шила, і мама це сприймала нормально, але йти на курси флористики у такий тяжкий час, та ще й якоїсь пресованої — це було за межами нормального сприйняття.
— А справді, чого вирішили йти на ці курси?
— У Бога все йде за планом. У великому місті ми зустрілися випадково з моєю наставницею, вчителькою і надзвичайною жінкою — Ніною Федорівною Мінченко. Я гуляла з дитиною у Маріїнському парку. Бабусі на лавочках повиставляли власні твори — мереживні серветки, шкарпетки теплі… А ще одна жінка стояла біля невеликих картин. Спочатку мені здалося, що це звичайні малюнки, але цікавість взяла гору. Ми з нею говорили понад годину. І тоді я запитала, чи не проти вона, щоб я про неї написала статтю. Ще розговорилися і з’ясувалося, що її покійний чоловік і мій батько були друзями. І Ніна Федорівна колись мене знала, коли я була маленькою. Вона — науковий співробітник ботанічного саду, і саме вона займалася акліматизацією магнолії в Україні, зокрема у Львові.
Ошибана у Ніни Федорівни була як хобі. Я була приємно вражена: поки ми спілкувалися, пані Ніна продала кілька картин. І заробила непогані гроші! Подумала: можливо, я і не зможу заробляти на цьому виді мистецтва, але принаймні навчуся і буду дарувати друзям на день народження.
Ніна Федорівна тоді вселила у Тетяну Бердник віру, переконувала, що дівчина талановита, тільки треба повірити у себе.
Від першої роботи Тетяни Бердник минуло 29 років. Вона — визнана майстриня в Україні, член японського клубу ошибана у Києві, про неї знято багато телепередач і написано чимало статей. Ошибана стала для Тетяни Іллівни не лише матеріальною підтримкою, а насамперед духовною.
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C2.jpg)
А потім здійснилося те, про що мріяла жінка, — зустріти чоловіка, який оцінить, зрозуміє її любов до творчості. Всевишній почув її мрію.
Анатолій став її героєм у телесюжеті, який підготувала для одного з телеканалів, — про його лимони, апельсини, банани, які вирощував на власній фермі. Тетяні тоді було 35 років, Анатолію — на 15 більше. Вона йому тоді дуже сподобалася, але боявся підступити… «Я знав, що ти робиш квіточки, але ж не знав, що настільки серйозно і геніально», — вже потім розповідав їй коханий Анатолій.
— Мій майбутній чоловік виявився дуже благородною людиною, — сміється пані Тетяна. — Збудував будинок, виростив багато дерев. Ми три роки разом будували наш красивий будинок, і от вже 20 років ми разом. Ошибана є тим місточком, який нас досі єднає. Мій чоловік пишається мною, обожнює кожну мою роботу. Каже, що завжди з хвилюванням очікує на мою нову роботу, бо бачить, як я її створюю.
За словами пані Тетяни, ошибана вимагає багато часу. З настанням весни і літа вона біжить у поле шукати нові квіти, збирає листочки. А потім — довгий процес сушіння. В її колекції — 2500 рослин! І вона вважає, що це дуже мало. Насправді майстриня хотіла б більше рослин засушити, але не всі вони підлягають цьому процесу. Та й не до всіх має доступ. Усі подорожі жінки полягають не у відпочинку на сонячних пляжах чи вечерях у дорогих ресторанах, а у пошуку рослин. Якось чоловік пожартував, мовляв, усі нормальні жінки везуть з-за кордону валізи одягу, а моя дружина — валізку з книжками, в яких рослини.
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C3.jpg)
— Знаєте, коли працюю з ошибаною, виймаю з коробок рослини, і відразу спливають у пам’яті спогади — цю квітку я знайшла у цій країні, а цю — в іншій. Це навіть краще, ніж фотографії. До прикладу, з тією рослиною була пов’язана ось така історія. Іноді я навіть розповідаю людям ці історії. Пригадую, ми відпочивали в Албанії, там весь паркан був обплетений пасифлорою. А це субтропічна рослина. Від величезної кількості квітів цієї рослини можна просто здуріти. У цієї квітки є чарівний елемент — вусики, якими квітка чіпляється за огорожу і плететься як огірок чи кабачок. Я ходила до того паркана як на роботу і щодня общипувала ті квіти. Навпроти цієї загорожі — ресторан. То люди, мабуть, думали, що я — божевільна (сміється. — Г. Я.).
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C4.jpg)
У мистецтві ошибана, за словами пані Тетяни, закладена фантастична енергія природи, що має ту гармонію, до якої прагне кожна людина. Коли людина збирає квіти, вона бере енергію сонця, води, землі і вітру. А це — чотири стихії, яким поклонялися наші пращури. Тому, вважає майстриня, ошибана є зціленням від будь-якого душевного смутку.
— В одному вашому інтерв’ю я прочитала, що ошибана має цілющий вплив на людину…
— Так, і у цьому напрямі вже можу дисертацію захистити. Я багато працювала з хворими людьми. Арттерапію ніхто не відміняв — я була волонтером дитячого кардіоцентру, проводила з дітками заняття перед операцією і після. І результати були просто фантастичні! Я працювала з людьми, в яких виразка шлунка, а також з особами, які мають психічні захворювання… Маю величезний досвід у своїй практиці, коли бачила позитивний вплив ошибани на таких людей, які реально виліковувалися.
Пригадую, був випадок з жінкою, в якої виразка шлунка була у занедбаному стані. Правда, вона сама себе довела до цього, бо працювала у похоронному бюро. Я їй порадила, щоб пішла з цієї роботи. І вона послухала. Почала робити ошибану і влаштувалася у весільний салон. Через три роки ми зустрілися — я її не впізнала. Це вже не була та засушена хвороблива жінка — вона набрала вагу, щічки стали рожеві. Коли я почала досліджувати, дійшла висновку, що японці, які займаються ошибаною понад 600 років, входять у стан саторі, що означає відмежування від світу, буденності, коли людина поринає у цю роботу, і у неї очищуються усі файли. Усе знімається з мозку, залишається лише вібрація рослин, з якими працює людина.
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C5.jpg)
— Пані Тетяно, як народжується сюжет майбутньої картини?
— Не знаю, що маю відповісти. Як правило, сюжет підказує сама природа, рослина пропонує ідею. В ошибані закладений елемент спонтанності, непередбачуваності, тут нема планування. Як і немає схем і типажу. Я не можу нічого повторити вдруге — це буде інша робота. Як і у природі немає двох однакових листочків, так і в мистецтві ошибана нема однакових картин. Я собі взяла за правило — не зациклюватися на одній технології. Роблю ексклюзивні речі — композиції, «панночки», листівки, закладки у книжки, ювелірні прикраси і навіть тацю з квітами… Я презентую українську ошибану — з українськими сюжетами: береги, човники, хатки, верби, ставки, копиці сіна, церкви…
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C7.jpg)
— Чи вплинула повномасштабна війна на сюжети ваших картин?
— Радше мої роботи стали ще яскравішими, барвистішими, життєдайнішими… У березні 2022-го ми з чоловіком емігрували на пів року до Німеччини. Ми живемо у Броварському районі, а за 15 кілометрів — Чернігівська траса. Тут так бомбили, ми не спали 28 днів. Мій чоловік дуже тяжко це пережив. Ми сіли в машину, взяли свого собаку, мінімум речей. Я залишила вдома усі свої дві тисячі рослин, рами, пінцети… У Німеччині у мене майже місяць була депресія. Я страшенно хотіла повернутися додому, попри те, що нас там добре приймали. Але мені то все чуже. Було дуже боляче. Сиділа на дивані і дивилася в одну точку.
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/03/%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C8.jpg)
— Але ж ви там провели фестиваль…
— Ми були у Південній Німеччині, де все дуже рано зацвітає. Я побачила, які німці квітколюби, які вони клумби вирощують, оздоблюють красиво міста. Такої кількості тюльпанів не бачила більше ніде. Мене ці квіти витягнули з того депресивного стану. Купила у магазині дешеві рамки, в аптеці придбала пінцет для витягування кліщів, а вночі йшла обривати квіти з клумб (сміється. — Г. Я.). Знала, що не можна цього робити. І мене одного разу піймали на цьому. Так, мені було дуже соромно, попросила пробачення, але ж клумбу я не пошкодила — все робила дуже акуратно.
А потім попросила подругу, щоб вивезла мене на природу. Там багато всього назбирала. І я повернулася до життя! Подружка почала мене возити по німецьких виставках хендмейду, на яких я виставляла свої картини. Мені навіть вдавалося заробляти по 300−400 євро. Радості не було меж! Усі зароблені кошти віддавала на потреби наших захисників. До прикладу, Анжеліка Рудницька, якій довіряю, моя однофамілиця Оксана Бердник ці кошти вкладали у купівлю потрібних речей для ЗСУ. Потім я долучилася до чатів, переписувалася з іншими українцями, і ми разом організували фестиваль на підтримку українських захисників.
Щоб створити одну картину, треба багато часу. День треба витратити на підготовку рослин — лише 25 коробочок з квітами доводиться перебрати. У кожній коробочці 100 файликів, тож треба з’ясувати — підійде чи ні квітка, яка «живе» у цьому файлику, до сюжету. Так, це копітка робота, яка вимагає фантазії, посидючості. Але водночас зцілює, заспокоює і приносить фантастичне задоволення…