«Люди, які погоджуються на зарплату „у конверті“, не задумуються, що свідомо себе обкрадають»
Через несплату єдиного соціального внеску (ЄСВ) наймані працівники втрачають страховий стаж і достойну пенсію за віком
Із 1 червня для близько 700 тисяч пенсіонерів, що працюють, проведено перерахунок пенсій. Хто ці щасливчики, чому вигідно працювати офіційно, а також про електронні трудові книжки й електронний підпис, журналістці «ВЗ» розповіла начальниця відділу обслуговування громадян № 9 Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (Франківський район) Любов Ключник.
— Українці, які після призначення пенсії продовжували працювати та набули необхідного страхового стажу, з 1 червня отримають підвищені пенсійні виплати. Кому саме підвищать?
— Перерахунок буде проведено для тих, хто відпрацював після призначення (попереднього перерахунку) пенсії два роки. Він буде проведений з 1 квітня і, відповідно, у червні громадяни отримають не тільки підвищений розмір, а й доплату за квітень-травень.
— А чому це робиться у червні, а не у квітні?
— Із 1 січня 2021-го набули чинності зміни щодо подання звітності з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування щокварталу (замість щомісяця). Тому дані про страховий стаж за I квартал 2021-го будуть відображені у реєстрі не раніше, як у середині наступного кварталу. Інформацію, необхідну для перерахунків та виплати пенсій, отримаємо у червні. Однак, згідно зі ст. 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», перерахунки проведені з 1 квітня.
— Нагадайте, будь ласка, що таке страховий стаж.
— Згідно із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», страховий стаж — це період, протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачено страхові внески у сумі, не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
— Деякі роботодавці пропонують працівникам невелику зарплату, обіцяючи доплатити «у конвертах»…
— Чимало роботодавців ігнорують гарантований рівень мінімальної заробітної плати і змушують найманих робітників працювати на невелику зарплату, а у деяких випадках і зовсім не декларують оплату їхньої праці. Бажаючи уникнути зайвих, на їхню думку, витрат, видають зарплату «у конвертах». У цьому випадку йдеться про «тіньові» заробітки, з яких не сплачуються податки і внески. Деякі люди погоджуються на такі умови, тобто на отримання зарплати «у конверті», але навіть не задумуються, що свідомо обкрадають самі себе! Бо ж така виплата «у конвертах» позбавляє людей, які працюють, визначених законодавством гарантій, у тому числі й головної: через несплату єдиного соціального внеску наймані працівники втрачають страховий стаж та можливість отримання достойної пенсії за віком, а також по інвалідності, у зв’язку з втратою годувальника та у багатьох інших випадках, передбачених законодавством.
— Кажуть, у сервісних центрах великі черги. Як майбутнім пенсіонерам прорахувати своє «завтра»?
— Усе робиться дуже просто. Для майбутніх пенсіонерів працює сервіс Пенсійного фонду України «Автоматичне призначення пенсії». Необхідну для призначення пенсії інформацію можна подати завчасно. Спочатку треба авторизуватися на вебпорталі Пенсійного фонду за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
— А де взяти такий електронний підпис?
— У податковій. Бо така послуга надається засобами вебпорталу лише особам, які мають такий підпис. Далі треба заповнити анкету-заяву, в якій подати інформацію про себе, дані щодо обраного способу виплати призначеної пенсії та отримання пенсійного посвідчення. Прикріпити скановані копії документів — обов’язкові та ті, які майбутній пенсіонер вважає за необхідне надати для підтвердження права на доплати. Лише тоді поставити свій електронний підпис і надіслати заяву до органу Фонду.
— А як знати, що пенсію вже призначено?
— Коли особа досягне пенсійного віку, отримає СМС-повідомлення або повідомлення в особистому кабінеті про призначення пенсії, її розмір і дату, з якої її призначено.
— Кілька днів тому стало відомо, що трудові книжки замінять на електронні. Як це відбуватиметься?
— 10 червня набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі». Згідно з цим документом, встановлено п’ятирічний перехідний період для включення до Державного реєстру відомостей з паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника.
— І що, тепер паперова книжка терміново буде переведена на електронну?
— Ні, протягом п’яти років застосовуватимуть і паперові книжки, і електронну форму уже наявних, або внесених відомостей про трудову діяльність працівника з Державного реєстру. І тут, до речі, також буде потрібний електронний підпис працівника! Згідно з документом, внесення відомостей про трудову діяльність до Державного реєстру через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду у вигляді сканованих чи оцифрованих копій, передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо), здійснює працівник і роботодавець з обов’язковим накладенням кваліфікованого електронного підпису (КЕП). І лише після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки на руки.